Patriotismul economic, în prim-plan în toate crizele
Criza economică generată de pandemie readuce în discuție naționalismul economic.
După ce înainte de criza sanitară mai toate mințile liberale și progresiste ale lumii erau oripilate de politica lui Donald Trump, ilustrată de sloganul „America first”, care a fost pusă la zid în toate limbile occidentale, nu se mai aud multe critici la adresa politicii lui Joe Biden, „Buy American” („Cumpărați produse americane”).
Demn de menționat este faptul că „Buy American” își are originile într-un document emis în ultima sa zi de mandat de fostul președinte Herbert Hoover, care, în 1933, vedea în acest fel ieșirea din Marea Criză.
Chiar dacă este mai moderată și exprimată mai elegant, „Buy American” este considerată de mulți specialiști o variațiune soft pe tema „America first”, Administrația Biden interzicând accesul companiilor străine de pe listele de cumpărături ale unor agenții de stat. Practic, se urmărește stimularea producției americane și transportul mărfurilor produse în Statele Unite în interiorul țării.
Europa, la rândul său, a trântit ușa în nas multor companii străine și intrării capitalului străin pe „bătrânul continent”. Deși chestiunile economice ale blocului sunt gestionate de la Bruxelles, asta nu împiedică statele membre să-și ia propriile măsuri, în numele patriotismului economic.
Franța este o campioană în domeniu – la ceva peste un deceniu de la episodul în care toată națiunea s-a opus preluării unui gigant al industriei naționale, Guvernul președintelui Macron a blocat achiziționarea lanțului de hipermarketuri Carrefour de către corporația canadiană Couche-Tard și demn de menționat este faptul că acest gest a fost aplaudat de tot spectrul politic, care a săltat în slăvi această dovadă de „suveranitate economică”.
Mai departe, ministrul de Finanțe Bruno Le Maire a cerut direct retailerilor să „se comporte patriotic și să acorde regim preferențial produselor fermierilor francezi”: „Le cer distribuitorilor să facă un efort și să se concentreze pe produse franțuzești”, a spus oficialul, la postul de radio France Info.
Apelul său venea la scurt timp după ce premierul Edouard Philippe anunțase închiderea piețelor agro-alimentare. Imediat, ministrul Agriculturii, Didier Guillaume, a recomandat cetățenilor „să facă un gest de patriotism și să cumpere produse franțuzești”.
Atent la trend, gigantul Carrefour s-a grăbit să anunțe că nu va mai vinde fructe și legume de import dacă există alternative franțuzești pe care le poate pune pe rafturi…
Iată o schimbare certă de atitudine în rândul unor retaileri de mari dimensiuni, care altfel s-au opus cu strășnicie acestor practici, „locale” atunci când au decis să opereze în unele state estice.
Dar acum, gigantul are ocazia să pună un accent emoțional pe politica sa – „în vremuri de restriște, fiecare trebuie să-și aducă o contribuție”.
Mulți își amintesc faptul că la un moment dat, pe vremea când era ministru al Finanțelor, Thierry Breton, acum comisar european pentru piața internă a Uniunii Europene, predica patriotismul economic, arătând cu degetul spre SUA. Pe de altă parte, făcea vizite de curtoazie pe Wall Street, dând asigurări investitorilor americani că „Franța este deschisă pentru afaceri”.
Germania este în trend. Ministrul Economiei, Peter Altmaier, a atras atenția investitorilor străini că „toți cei care urmăresc să obțină controlul asupra companiilor germane cu bani puțini vor vedea că știm să le apărăm”.
La rândul său, premierul Bavariei, Markus Söder, este și mai tranșant și cere interzicerea completă a preluării firmelor germane de capital străin: „Dacă la finalul acestei crize ne trezim că economia este în mâini străine, nu va fi fost doar o criză sanitară, va fi o schimbare completă a ordinii economice globale. Trebuie să ne apărăm în fața acestei perspective”.
În Italia, ministrul de Externe, Luigi Di Maio, a făcut apel la populație să „cumpere produse italiene”: „Prima măsură pe care o pot lua concetățenii noștri în acest moment este să cumpere produse italiene și să ajute astfel afacerile noastre”, spunea oficialul, la postul RAI.
De asemenea, în Portugalia, ministrul Economiei a cerut populației același lucru – să cumpere produse portugheze. Demn de menționat că și în cazul Italiei, și al Franței, aceste apeluri au avut ecou în rândul majorității politicienilor, care au propagat inițiativele de acest tip.
Roxana Istudor