Plan de acţiune pentru industria de automobile, anunţat pentru luna octombrie

Ministrul Economiei, Varujan Vosganian, a declarat luni, 2 septembrie 2013, la o conferinţă pe tema Industriei de componente auto, că în luna octombrie a acestui an va fi prezentat Planul de acţiune pentru industria de automobile, cu specific românesc.

„Am început demersurile pentru includerea României în clubul select al producătorilor auto din Europa. Există un grup care se cheamă CARS 2020 şi care elaborează Strategia 2014-2020 a Uniunii Europene în acest domeniu, care cuprinde state cu tradiţie în domeniu, cum ar fi Italia, Spania, Franţa, Germania, Marea Britanie, şi în care România nu era prezentă. Am pornit demersurile în luna iunie şi, în luna iulie, comisarul pentru industrie Antonio Tajani, după o consultare pe care am avut-o cu dânsul şi cu conducerea Comisiei Europene şi după ce am prezentat argumentele noastre, dintre care o parte vi le-am relevat şi dumneavoastră, în luna iulie România a fost primită în acest grup select, aceasta fiind, în opinia mea, cea mai frumoasă recunoaştere a modului în care industria auto românească a rezistat atâtea decenii, are tradiţie şi, mai ales, a reuşit să iasă cu bine până în prezent din criza economică”, a menţionat ministrul Economiei.

Domnia sa a arătat că România a fost deosebit de activă şi în cadrul dezbaterilor privind Strategia de reindustrializare, la nivel european. În acest demers, potrivit ministrului, ţara noastră are un rol fruntaş şi pentru faptul că România este una dintre ţările europene cu cea mai importantă moştenire industrială – faţă de o medie în Uniunea Europeană a PIB-ului industrial de 16%, România are un PIB, contribuţie industrială, de peste 25% (cca. 25-26%). „Este o moştenire pe care trebuie să o valorificăm„, susţine Varujan Vosganian.

Săptămâna viitoare, oficialii Ministerului Economiei vor începe demersurile pe problematica industriei auto. Săptămâna trecută, la iniţiativa secretarului de stat Adrian Ciocănea, Ministerul Economiei a depus în Guvern un memorandum privind promovarea industriei auto. Conform ministrului, memorandumul porneşte de la ideea propusă de industria auto, aceea de creare a unei structuri guvernamentale de dialog.

„Practic, memorandumul propune înfiinţarea unei comisii interministeriale care să demareze acest dialog. Dialogul va începe pe 12 septembrie, deci, săptămâna următoare vom avea întâlniri cu principalii reprezentanţi ai acestei industrii, de la producătorii de automobile, la producătorii de componente şi reprezentanţi ai sistemului de inovare, cercetare, dezvoltare”, a precizat ministrul Vosganian.

Revista Capital, împreună cu Asociaţia Constructorilor Auto din România (ACAROM), PricewaterhouseCoopers (PwC), Groupama Asigurări, EximBank, CICOR, CENIT şi Event Link, a organizat luni conferinţa cu tema ”Industria de componente auto din România, motor de dezvoltare economică”.

Vă prezentăm, în cele ce urmează, transcrierea discursului susţinut de ministrul Economiei, Varujan Vosganian:
„„Vă mulţumesc foarte mult.

Într-adevăr trebuie să-i mulţumim lui Dumnezeu, dar Dumnezeu îţi dă, nu îţi bagă în traistă! De aceea, să mulţumim că, împreună cu anul agricol bun, întregii industriei româneşti şi Departamentului de Comerţ Exterior din Ministerul Economiei şi zonei de export, pentru că faptul că avem o creştere care ar putea să depăşească 2% – chiar şi FMI a acceptat acest lucru – se datorează industriei, exporturilor şi anului agricol. Punctele mai puţin tari ale economiei româneşti din acest an sunt consumul şi investiţiile. Investiţiile pe toate palierele, investiţii străine, investiţii private şi investiţii publice. Motivul pentru care noi am ales să elaborăm în acest an Strategia de Reindustrializare este acela că pentru relansarea economiei româneşti industria redevine, după foarte multă vreme, pilonul central.

Dacă vrem cu adevărat să avem un brand de ţară care să nu fie nici legat de marile noastre personalităţi din domeniul sportului sau ale culturii – e foarte bine să avem astfel de personalităţi – ci să fie legat de ceva care ţine de competitivitate economică atunci brandul de ţară trebuie să se centreze pe câteva dintre performanţele noastre industriale. Şi astăzi suntem în faţa unui astfel de brand, care este real şi care are nevoie de promovare pe toate continentele, mă refer la industria auto.

Industria auto a avut, ca şi exporturile, o evoluţie cu totul interesantă. În ciuda crizei economice, sectorul auto a avut, în această perioadă, o creştere constantă. De la o cifră de afaceri de circa 8 miliarde de euro în 2009, la 10,3 în 2010, 11,1 în 2011 şi 13,3 miliarde de euro în 2012. La fel, ar trebui să adăugăm peste 200.000 de salariaţi care lucrează în această industrie şi ce este cel mai important o forţă de muncă deosebit de calificată, avem aproape 10.000 de ingineri care lucrează în industria auto şi promoţii întregi ale îmvăţământului de specialitate, învăţământului politehnic, ce-şi găsesc acum locuri de muncă, bine plătite şi în zone de vârf ale cercetării. Sectorul industriei auto este variat şi performant, totodată.

Avem în acest moment două uzine de fabricaţie automobile, la Piteşti şi la Craiova, avem o uzină de fabricaţie organe mecanice (motoare şi cutii de viteză) de la Piteşti, o uzină de fabricaţie organe metalice (motoare) la Craiova, o reţea de peste 600 de firme furnizoare de componente şi în paranteză trebuie spus că peste 70% din întreaga industrie auto din România este centrată pe componentele auto. Avem în acelaşi timp activităţi de cercetare-dezvoltare, începând cu parcuri tehnologice, dar şi multe alte firme în toate regiunile ţării şi în care cum spuneam activează aproape 9000 de ingineri si numărul lor sporeşte în continuare. Este foarte important, de asemenea, să menţionăm contribuţia pe care această industrie o are la dezvoltarea exporturilor româneşti. Ştiu că se spune că România exportă numai lemn şi grâu. Aş vrea să înlătur această prejudecată. 76% din exporturile româneşti sunt produse manufacturate şi, din total, 43% din exporturile româneşti sunt automobile, componente şi piese auto, echipamente electronice şi echipamente de transport.

Am aici un şir lung de teme ale industriei auto din România. Noi am început consultările încă din primăvara acestui an, am să-l las pe domnul ministru Adrian Ciocănea să vă facă o prezentare şi să răspundă întrebărilor dumneavoastră.

În principal, industria auto cere un dialog permanent cu autorităţile. Un dialog permanent şi specializat, care să poată duce în timp real la rezolvarea problemelor acestei industrii. Şi, între solicitările pe care le are industria auto, cea dintâi, şi îmbucurător pentru noi, se referă la o nouă filosofie a ajutorului de stat, care să fie centrat mai ales pe cercetare-dezvoltare, inovare şi performanţă.

În aceeaşi lună mai, eu am început demersurile pentru includerea României în clubul select al producătorilor auto din Europa. Există un grup care se cheamă CARS 2020 şi care elaborează Strategia 2014-2020 a Uniunii Europene în acest domeniu, care cuprinde state cu tradiţie în domeniu, cum ar fi Italia, Spania, Franţa, Germania, Marea Britanie, şi în care România nu era prezentă.

Am pornit demersurile în luna iunie şi, în luna iulie, comisarul pentru industrie Antonio Tajani, după o consultare pe care am avut-o cu dânsul şi cu conducerea Comisiei Europene şi după ce am prezentat argumentele noastre, dintre care o parte vi le-am relevat şi dumneavoastră, în luna iulie România a fost primită în acest grup select, aceasta fiind, în opinia mea, cea mai frumoasă recunoaştere a modului în care industria auto românească a rezistat atâtea decenii, are tradiţie şi, mai ales, a reuşit să iasă cu bine până în prezent din criza economică.

Mai mult decât atât, trebuie să vă spun că această performanţă se reflectă şi în calitatea parcului auto, care, e drept nu spectaculos, dar a mai întinerit în ultima vreme, poate şi datorită Programului Rabla. Din 2004 până în prezent, durata medie de viaţă a scăzut la automobile invers decât la oameni – atunci când vârsta medie e mică, atunci e bine – a scăzut de la 13,5 ani la 11,5 ani, astfel încât România este în acest moment parte a CARS 2020.

România a afost deosebit de activă şi în dezbaterile privind Strategia de reindustrializare, ea poartă un nume interesant în Europa, îi spune « Strategia pentru renaştere industrială ». În acest demers, România are un rol fruntaş şi datorită modului în care noi acum ne raportăm la dezbaterile europene, dar şi pentru faptul că România este una dintre ţările europene cu cea mai importantă moştenire industrială – faţă de o medie în Uniunea Europeană a PIB-ului industrial de 16%, România are un PIB, contribuţie industrială, de peste 25% (cca. 25-26%). Este o moştenire pe care trebuie să o valorificăm.

România a participat la elaborarea Planului de acţiuni al oţelului, şi-a asumat, într-o întâlnire la cel mai înalt nivel al Comisiei Europene, că va prezenta, până la începutul lunii octombrie, varianta naţională a Planului de acţiune pe oţel. Şi tot în cadrul lunii octombrie, vom prezenta şi varianta naţională a Planului de acţiune pentru industria de automobile.

Structura CARS 2020 are şi o componentă tehnică. Săptămâna aceasta vom avea întâniri cu industria oţelului. Toţi producătorii de oţel ne vor vizita şi vom avea discuţii aplicate pentru că noi vrem ca o strategie să nu fie doar o ofertă a guvernului, ci şi o ofertă a mediului de afaceri. Dacă mediul de afaceri solicită anumite de facilităţi, trebuie să oblige şi pe oamenii politici, pentru că dialogul acesta nu este un dialog cu un singur sens.

Săptămâna viitoare vom începe demersurile pe industria auto. Deja săptămâna trecută, la iniţiativa secretarului de stat Adrian Ciocănea, Ministerul Economiei a depus în Guvern un memorandum privind promovarea industriei auto. Acest memorandum porneşte de la ideea propusă de industria auto, aceea de creare a unei structuri guvernamentale de dialog. Practic, memorandumul propune înfiinţarea unei comisii interministeriale care să demareze acest dialog. Dialogul va începe pe 12 septembrie, deci, săptămâna următoare vom avea întâlniri cu principalii reprezentanţi ai acestei industrii, de la producătorii de automobile, la producătorii de componente şi reprezentanţi ai sistemului de inovare, cercetare, dezvoltare.

Împreună vom pregăti şi structura planului de acţiune pentru industria auto şi baza de dialog a grupului nostru de tehnicieni la conferinţa SHERPA, ce va avea loc în 20 septembrie la Bruxelles. Iată, este prima oară când România participă la acest grup, urmând ca, într-o dată ce nu este încă precizată, a doua jumătate a lui octombrie – prima jumătate a lui noiembrie – eu o să particip împreună cu miniştrii ţărilor de care v-am vorbit la grupul de elită CARS 2020, al producătorilor auto din UE.

Care este obiectivul nostru în tot acest demers? Acela de a realiza un program pe termen lung. Ne-am vindecat de termene lungi, pentru noi termene lungi acum se suprapun cu programul bugetar al UE 2014-2020. Obiectivul nostru este să realizăm un program pe perioada 2014-2020 care să cuprindă responsabilităţi ale statului român, pornind de la dialogul de care vă vorbeam, de utilizare a instrumentelor de stimulare a mediului privat de utilizarea unor active ale statului de susţinere a unor parcuri industriale, de regimul unor posibile facilităţi fiscale, sau, în orice caz, de angajamentul statului de a nu mai mări fiscalitatea în niciun chip pe această componentă, de armonizare a politicilor de stimulare industrială cu cele privind schimbările climatice, de utilizare a pârghiilor de întinerire a parcului auto şi de stimulare a consumului – cum este de pildă programul Rabla – şi de îmbinare a curriculei universitare cu necesităţile de cercetare şi de resurse umane pentru industria auto.

România este unul dintre cei mai mari producători din Europa Centrală şi de Est şi dorim să consolidăm această poziţie pe care o avem, astfel încât, până la sfârşitul acestui an noi vom prezenta planul de acţiune privind industria auto şi aceasta trebuie să fie baza dialogului şi strategiilor noastre în perioada 2014-2020. Vom face şi o prezentare în Parlament, în speranţa că nu vom urma ceea ce spunea Eminescu demult, despre „veşnica neaşezare la români”, astfel încât, sperăm ca guvernele care vor urma să continue şi să nu încerce fiecare să reinventeze ceea ce demult, demult, a fost inventat.

Deocamdată felicit pe toţi producătorii auto şi pe asociaţiile producătorilor de automobile şi de componente auto, mă bucur că în continuare există semnale că vor veni investiţii în această zonă şi dacă noi vom avea un nivel sporit de competitivitate şi o creştere în implicare în fluxurile economice internaţionale un rol important, dacă nu de avangardă, va reveni industriei auto. Eu vă mulţumesc pentru iniţiativa pe care aţi avut-o şi pentru că m-aţi invitat.”

Comments

comments

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.