Poate schimba tehnologia comportamente, încă de pe băncile şcolii?

O frecventă întrebare la care mulţi dintre psihologi nu găsesc încă un răspuns precis, schimbă tehnologia comportamente? Este cert faptul că progresul tehnologic la care asistăm astăzi a creat şi creează aşa numita ,,criză de personalitate” în rândul copiilor şi a tinerilor. Din cauza faptului că tot mai mulţi părinţi îşi lasă cu orele copii în faţa calculatoarelor şi a jocurilor violente, aceştia tind să îşi schimbe comportamentul în funcţie de imaginile văzute. Acest efect nociv al tehnologiei poate schimba comportamente, însă mai rău este că le poate chiar crea.
Lăsând la o parte emisiunile violente pe care oamenii maturi le urmăresc alături de proprii copii, asistăm la o dramatică schimbare de personalităţi, pot fi cazul personalităţilor multiple sau a ieşirilor violente. Cu toate că adulţii sunt conştienţi de pericolele la care îi expun, continuă să le facă poftele ,,jumătăţilor de oameni” oferindu-le în locul clasicelor jucării, smartphon-uri, tablete, laptop-uri şi tot mai multe astfel de gadget-uri.
Chiar zilele trecute am asistat la o scenă într-un mijloc de transport în comun unde un grup de elevi după o discuţie armonioasă în care unul dintre ei flutura un ,,superb” iphone în mână, situaţia s-a schimbat brusc ca mai apoi ceilalţi să aibă ieşiri violente vis-à-vis de acela care deţinea o astfel de ,,bijuterie”. Nu mare mi-a fost surprinderea după o astfel de scenă, ceea ce însă mă bulversează astăzi este cum tot mai multe micuţe viitoare domnişoare, care nu au împlinit nici vârsta la care se face buletinul au pagini de facebook, unde evident sunt şi logodite, cât ţine asta de evoluţia tehnologiei şi cât de educaţia oferită de părinţi?
Riscurile la care sunt expuşi aceştia nu sunt numai de ordinul schimbării atitudinilor, un copil lipsit de apărare va fi o ,,pradă” mult prea uşoară pentru infractorul de la colţul străzii.
Într-o lume în care pe zi ce trece simţim tot mai mult efectele globalizării, tindem să exagerăm în ceea ce priveşte era tehnologiilor, renunţăm la clasicele metode de relaxare, joacă sau educaţie, renunţăm la cititul cărţilor, însă le înlocuim cu ebookuri ca ulterior să ne întrebăm de ce tot mai mulţi oameni au probleme psihice, comportamentale sau chiar fizice, de ce suntem furaţi, de ce în România există atât de mulţi hoţi, de ce noua generaţie renunţă la copilărie prea devreme şi mult mai multe dintre veşnicile întrebări pe care fiecare dintre noi şi le-a pus măcar o dată.
Conştientizarea problemelor este primul pas către schimbare, dacă începem cu noi atunci şi viitoarele generaţii ,,vor purta cheia la gât” fără să păţească nimic rău.
Mădălina Isar