Privatizarea CFR Marfă, în aer: Nicio decizie în CSAT

În urma ședinței Consiliului Suprem de Apărare al Țării (CSAT) nu a fost luată nicio decizie cu privire la privatizarea CFR Marfă, se arată într-un comunicat de presă al președinței.

”O şedinţă a Consiliului Suprem de Apărare a Ţării (CSAT) condusă de preşedintele României, domnul Traian Băsescu, a avut loc, vineri, 2 august a.c., la ora 11.00, în Sala CSAT a Palatului Cotroceni, convocată ca urmare a solicitării Guvernului României trimisă Secretariatului CSAT joi, 1 august a.c., ora 17.05, de a introduce pe ordinea de zi a unei şedinţe CSAT subiectul Hotărârii de Guvern nr. 526 din 24 iulie 2013 pentru aprobarea condiţiilor principale ale contractului de vânzare de acţiuni între stat, prin Ministerul Transporturilor, în calitate de vânzător, şi Societatea Comercială Grup Feroviar Român S.A., în calitate de cumpărător, având ca obiect transferul dreptului de proprietate asupra unui pachet de acţiuni, reprezentând 51% din capitalul social al Societăţii Naţionale de Transport Feroviar de Marfă „C.F.R. Marfă” – S.A.”, se arată în comunicat.

Deși nu s-a emis nicio altă decizie a CSAT, membrii Consiliului ”au avut o discuţie constructivă legată de acest proces de privatizare având ca obiect continuarea procedurilor legale privind finalizarea procesului de privatizare a Societăţii Naţionale de Transport Feroviar de Marfă.

La ședința CSAT de vineri, desfășurată în absența premierului Victor Ponta, au participat președintele Traian Băsescu, vicepremierul Gabriel Oprea, vicepremierul Daniel Chițoiu care este și ministru de Finanțe, ministrul Apărării Naţionale Mircea Duşa, ministrul Afacerilor Interne Radu Stroe, ministrul Afacerilor Externe Titus Corlăţean, ministrul Justiţiei Robert Cazanciuc, directorul Serviciului Român de Informaţii George Maior, directorul Serviciului de Informaţii Externe Teodor Meleşcanu, şeful Statului Major General Ştefan Dănilă, consilierul prezidenţial pentru securitate naţională Iulian Fota, secretarul CSAT Ion Oprişor, purtătorul de cuvânt al preşedintelui României Bogdan Oprea și, în calitate de invitat, consilierul prezidenţial Claudiu-Constantin Dinu, şeful Departamentului Constituţional Legislativ.

Cu privire la ședința CSAT, consilierul prezidenţial pentru securitate naţională, Iulian Fota, a explicat că în Consiliu nu s-a luat nicio decizie cu privire la privatizarea CFR Marfă deoarece Guvernul i-a solicitat preşedintelui Traian Băsescu doar introducerea pe ordinea de zi a şedinţei CSAT a subiectului CFR Marfă, nu avizarea privatizării.

„În adresa transmisă de Guvern se solicita introducerea pe ordinea de zi a subiectului privatizării CFR Marfă, nu era menţionată avizarea privatizării. Noi ne-am raportat exact la ceea ce a cerut Guvernul prin adresă. Exact asta am făcut, a fost o discuţie”, a afirmat Iulian Fota pentru Mediafax. Întrebat dacă vicepremierul Gabriel Oprea a cerut în şedinţă ca aprobarea privatizării CFR Marfă către GFR să fie avizată de CSAT, Fota a menţionat că nu poate răspunde deoarece ar însemna să intre în conţinutul discuţiilor, care sunt secrete, conform legii de funcţionare a Consiliului. De asemenea, întrebat dacă există o diferenţă între declaraţiile premierului privind necesitatea ca şi CSAT să avizeze privatizarea CFR Marfă şi solicitarea propriu-zisă transmisă de Guvern către CSAT, Fota a răspuns că „este o întrebare legitimă, dar trebuie adresată Guvernului”. Totodată, Iulian Fota a arătat că el nu poate comenta procedura de privatizare, ci doar importanţa strategică a CFR Marfă. „Nu e niciun impediment ca această privatizare să fie finalizată. Decizia CSAT din 5 februarie nu suferă nicio modificare prin prisma discuţiei de astăzi, punctele de atunci rămân în vigoare, iar instituţiile cu responsabilităţile legale trebuie să ducă la capăt procesul”, a mai spus Fota.

Geoană, despre jocul lui Băsescu în cazul privatizării CFR Marfă

Senatorul PSD Mircea Geoană, fost președinte al partidului, susține că în privinţa situaţiei CFR Marfă, preşedintele Traian Băsescu face în continuare „un joc de şah politic fără legătură cu ceea ce aşteaptă populaţia de la o instituţie fundamentală a statului”.

„Soarta a mii de oameni angajaţi ai CFR Marfă şi problemele de siguranţă naţională nu se rezolvă prin conflicte instituţionale întreţinute în mod artificial, ci dimpotrivă. De aceea, este bine că Guvernul are un plan B pentru CFR Marfă, susţinut şi de partenerii internaţionali. Suntem astăzi într-o situaţie ciudată în care, pe de o parte, unele instituţii interne au o viziune comună cu instituţiile internaţionale pe tema CFR Marfă, iar pe de altă parte, instituţiile interne sunt în conflict pe aceeaşi tema. Este cea mai bună dovadă a politizării acestui subiect, în principal ca urmare a intervenţiei preşedintelui”, susține Geoană.

Acesta atrage atenţia asupra faptului că prelungirea incertitudinii privind CFR Marfă are consecinţe nefaste asupra României, prin scăderea încrederii investitorilor români şi străini. „Totodată, această stare de incertitudine pune Guvernul în situaţia de a acoperi pe mai departe pierderile mari ale companiei”, avertizează în final Mircea Geoană.

Comments

comments

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.