Raportul preliminar de investigatie in cazul evenimentului aviatic produs în vară pe Aeroportul Internațional Chișinău

Centrul de Investigații și Analiză pentru Siguranța Aviației Civile (CIAS) a emis raportul preliminar de investigație în cazul evenimentului aviatic care a avut loc în data de 4 iunie 2017, pe Aeroportul Internațional Chișinău (KIV) din Republica Moldova, în care a fost implicată aeronava de tip ATR42-500, înmatriculată YR-ATB, operată de compania aeriană TAROM.

În data 04.06.2017, aeronava tip ATR 42-500, înmatriculată YR-ATB, operată de compania aeriană TAROM, având indicativul de zbor ROT207B, a fost planificată să execute un zbor pe ruta București – Chișinău. Zborul pe rută a decurs normal, fără evenimente. Zborul de apropiere în vederea aterizării s-a desfășurat, de asemenea, fără evenimente.

După aterizarea pe pista 08 a Aeroportului Internațional Chișinău (KIV), aeronava nu a menținut direcția de aterizare, ieșind pe partea dreaptă a acesteia, apoi a rulat pe iarbă de aproximativ 90 m. Echipajul a încercat să readucă aeronava pe suprafața betonată a pistei folosind suprafețele de comandă ale aeronavei (direcție și eleroane) și aplicând o tracțiune diferențiată a motoarelor (motorul stâng în poziția „ground idle” și motorul drept în poziția „flight idle”).

În momentul revenirii aeronavei pe suprafața betonată a pistei aceasta a lovit cu roțile trenului principal drept suportul de beton al unei balize aflate pe marginea pistei. Aeronava a efectuat un viraj accentuat spre stânga, a traversat pista pe diagonală și a ieșit pe partea opusă (stânga pistei) față de zona de reintrare, oprindu-se cu trenul de aterizare pe suprafața înierbată de pe margine.

Conform declarațiilor echipajului, după aterizare aceștia nu au folosit sistemul de control al orientării roții de bot.

În urma producerii evenimentului nu au existat victime, pasagerii părăsind aeronava normal, folosind scara de acces a aeronavei.

În urma unui acord de delegare încheiat pe data de 6 iunie 2017 între Ministerul Transporturilor și Infrastructurii Drumurilor din Republica Moldova și Centrul de Investigații și Analiză pentru Siguranța Aviației Civile (CIAS) din România, în baza prevederilor Anexei 13 ICAO, activitățile de investigație privind siguranța în cazul acestui eveniment au fost preluate de către CIAS.

CIAS a notificat, prin intermediul canalelor de comunicare uzuale, următoarele organizații: ICAO, Comisia Europeană, EASA și Bureau d’Enquetes et d’Analyses pour la securite de l’aviation civile – BEA Franța. În calitate de reprezentant al statului de fabricație, BEA Franța a desemnat un reprezentant acreditat.

După analizarea tuturor documentelor și informațiilor adunate pe parcursul investigației, comisia de investigație a evenimentului va întocmi draft-ul de raport final. Conform art. 16, pct. (4) al Regulamentului (UE) nr. 996/2010 al Parlamentului European și al Consiliului privind investigarea și prevenirea accidentelor și incidentelor survenite în aviația civilă, draft-ul raportului final va fi tradus în limba engleză și va fi trimis pentru puncte de vedere/observații către EASA și BEA. După primirea eventualelor puncte de vedere/observații de la reprezentantul acreditat, comisia de investigație va întocmi raportul final și îl va publica pe site-ul CIAS (www.cias.gov.ro).

Raportul preliminar de investigație poate fi accesat aici.

Comments

comments

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.