Rapsodii la Câmpulung
Am subliniat nu o dată importanţa majoră a festivalului naţional al romanţei “Crizantema de aur” de la Târgovişte, superioritatea sa netă faţă de celelalte manifestări de gen: trei seri de festival, program de 5-6 ore zilnic, transmisiune TV în direct, două orchestre prestigioase, recitaluri de calibru, inclusiv de peste hotare, program de sală şi afişe color, premii consistente, muzeul “Casa romanţei” şi multe altele.
Dar, pe de altă parte, această “navă amiral” a flotei romanţei datorează mult diverselor competiţii mai mici care au loc în ţară, care menţin viu interesul pentru acest gen muzical de patrimoniu şi descoperă nu o dată voci de viitor pentru “Crizantemă”.
Nu are rost să facem ierarhii, dar pe poziţia secundă se situează indiscutabil festivalul “Te-aştept pe-acelaşi drum” de la Zlatna, jud. Alba, net superior, în ce priveşte juriul, orchestra, recitalurile, transmisia în direct la Radio şi TV, celor de la Baia-Mare, Botoşani, Timişoară sau Bocşa.
Fiecare din ele are în spate o personalitate a genului, un “motor”, care, cu pasiune şi energie, potenţează, pune în mişcare toate forţele locale.
Aşa este cazul, la Câmpulung-Muscel, cu o valoroasă interpretă şi textieră, Mariana Claudia Filipescu, laureată la competiţii naţionale şi internaţionale de gen. Absolventă a Şcolii de Arte, secţia canto clasic, dânsa este director artistic al festivalului “Rapsodii de toamnă”, ajuns, aceasta fiind ea însăşi o performanţă, la ediţia a 14-a.
Foarte bună cunoscătoare a romanţei şi aflată în permanenţă în legătură cu toţi organizatorii, interpreţii, compozitorii, directoarea artistică a avut alături organizatori merituoşi în cele două zile de festival: Primăria municipiului Câmpulung-Muscel (primar Liviu Ţâroiu), Casa de cultură “C. D. Aricescu”, gazda manifestării (director Sergiu Cicu), Casa de cultură “Tudor Muşatescu” (director Liviu Cioacă), Cercul militar (comandant Luigi Toma).
Toate aceste instituţii şi-au dat mâna, rezultând un eveniment atractiv, desfăşurat în faţa unui public mai numeros ca altădată. Juriul, prezidat de profesorul şi dirijorul Constantin Ticuleanu, a inclus specialişti cu pregătire muzicală, ceea ce a conferit obiectivitate şi exigenţă: Mariana Claudia Filipescu, Magdalena Ioan, Ioana Radu (interesantă coincidenţă de nume!), Raisa Bârnaz, Gheorghe Nicolescu.
Sarcina juriului n-a fost deloc uşoară, fiind evident echilibrul valoric între 16 dintre cei 17 finalişti veniţi din toate zonele geografice, pentru că un nume s-a detaşat cu uşurinţă.
Este vorba de cunoscuta solistă Domniţa Moroşanu din Vaslui, a cărei carte de vizită este impresionantă, ea fiind laureată inclusiv la “Crizantema de aur”. Interpretarea impecabilă a romanţei “Vioara” de Mia Braia i-a adus pe merit Trofeul “Nae Leonard”.
Aminteam de faptul că aceste competiţii mai mici au rolul de a descoperi talente inclusiv în mediul rural. Este cazul Ceciliei Gropan din satul Piatra, com. Stoeneşti, distinsă cu premiul I pentru transpunerea sensibilă a melodiei “Scrisoare de la mama” de Vasile Veselovschi (neuitatul compozitor este la origine argeşean, din păcate festivalul de muzică uşoară de la Piteşti, ce-i purta numele, a dispărut după doar câteva ediţii…).
Alexandra Gabriela Florea din Bucureşti (Capitala a avut cinci finalişti) a cucerit premiul II, cu “Nu se poate!” de Henry Mălineanu, în timp ce pe ultima treaptă a podiumului s-a situat braşoveanca Nicoleta Vlad Radinciuc, care a dat viaţă romanţei lui Marian Stârcea de la Chişinău, “O, câtă iubire!”.
Premiul special “George Topârceanu” a revenit bucureştencei Clara Toplicianu, care a făcut apel la o bijuterie istorică a genului, “Mi-e dor de nopţi cu lună plină” de Ionel Băjescu Oardă.
Au fost acordate şi patru menţiuni solistelor (observaţi că în palmares nu figurează nici un bărbat!) Nicoleta Solomon din Câmpulung-Muscel (“Romanţa despre romanţă” de Ludmila Procopie), Tamara Cosciug din Soroca, Republica Moldova (“Ai şi venit la mine, toamnă…” de Henry Mălineanu), Gheorghiţă Burcea din Bucureşti (“De-ai ştii să asculţi”, compoziţie proprie) şi Rodica Voicu din Izvoarele Voineşti (“Am strâns toamnă după toamnă” de Aurel Giroveanu).
La toate manifestările muzicale sălile sunt arhipline şi datorită numelor grele invitate să susţină recitaluri, aspect de care ar trebui să ţină seama şi organizatorii de la Câmpulung, care evident au neglijat, la actuala ediţie, acest aspect important.
Au fost doar două micro-recitaluri, practic doar unul, al câştigătorului ediţiei anterioare, Alexandru Demeter, care a reamintit două romanţe celebre, “Să-mi cânţi cobzar” şi “Smaranda”.
Cea de-a doua apariţie aplaudată a fost a Marianei Claudia Filipescu, cu melodia devenită imnul festivalului, “Te iubesc, Câmpulung!” de Moise Mitulescu, versuri Mariana Chirtoacă, deşi ambii artişti puteau oferi, aşa cum ar fi fost de dorit, recitaluri consistente.
Acompaniamentul, de calitate, a fost asigurat de o un grup instrumental alcătuit din profesori de la Şcoala de arte din Piteşti, dirijor prof. dr. Cătălin Iancu, iar cadrul scenografic a fost imaginat de pictorul Ovidiu Trulescu, oferind artiştilor ocazia de a evolua pe… faimosul bulevard Pardon, artera-simbol a oraşului, nemurită în piesa de teatru a lui Tudor Muşatescu, “Titanic Vals”.
Câmpulung-Muscel este o localitate cu mari tradiţii culturale, având de asemenea manifestări naţionale pe tărâmul muzicii uşoare sau rock, aşa încât este de dorit ca autorităţile locale să profite de experienţa indiscutabilă a directoarei artistice Mariana Claudia Filipescu şi, sprijinind-o în toate demersurile sale, să dea o dimensiune superioară, cu adevărat naţională, celei de-a 15-a ediţii a “Rapsodiilor de toamnă”! Care în felul acesta va putea să aspire la un loc pe podium în “clasamentul” festivalurilor de romanţe din ţara noastră…
Octavian URSULESCU