Somnul duce România pe un nedorit loc 5

România s-a situat pe locul cinci, din 19 ţări, ca număr de accidente la volan cauzate de somnolenţă relevă studiul efectuat în 19 țări europene inclusiv România, ca parte a studiului “Wake up Bus”, proiect lansat în iulie 2013.

Studiul a fost elaborat cu sprijinul Societăţii Europene de Somnologie, şi a constat dintr-un chestionar,care a fost aplicat în mai multe ţări europene printre care şi România a declarat dr. Oana Deleanu, preşedinta Societăţii Române de Somnologie, joi cu prilejul prezentării rezultatelor cercetării.

„Somnolenţa şi problemele legate de somn determină 20% din accidentele rutiere şi au dus la catastrofe majore industriale şi de trafic în ultimele decade a evidenţiat medicul.

Insomnia şi/sau hipersomnia sunt semnalate la 75% din persoanele cu boli depresive şi sunt asociate cu creşterea de 10 ori a riscului de dezvoltare a bolilor depresive şi tulburărilor bipolare”, a adăugat ea.

.Am fost pe locul zece ca şi frecvenţă a adormirii la volan. Un procent de 44% dintre cei care au avut un accident datorită somnolenţei, se aflau în timpul orelor de muncă.Persoanele cele mai expuse somnolenţei la volan şi a avea accidente rutiere sunt în general bărbaţii tineri.

Sunt mai multe explicaţii pentru acest lucru, în primul rând vorbim de boli ale somnului, care sunt aproximativ 88 ca număr, între care se află insomnia, sindromul de apnee în somn. Bărbaţii sunt mult mai expuşi a avea apnee în somn decât femeile. În plus,studiile au constat că cei care au cea mai mare şansă de a adormi, de exemplu dimineaţa la volan pe drumuri monotone sunt bărbaţii.

În Marea Britanie sunt tot felul de semnale de avertisment, pe autostradă apropo de somnolenţă, iar în Codul rutier se vorbeşte despre somnolenţa la volan.

Şoferii britanici sunt sfătuiţi ca în momentul în care simt somnolenţă să nu pregete să oprească maşina, să bea o cafea după care să se culce cinsprezece – douăzeci de minute întrucât cafeaua nu are efect imediat. Se trezesc , se dezmeticesc, cel puţin cinci minute, după care, după aproximativ jumătate de oră cafeaua intră în acţiune şi pot conduce mai departe,, a detaliat medicul.

Aceasta a reliefat că somnolenţa, dimineaţa te face să te simţi mai treaz decât în realitate şi să nu mai percepi corect vigilenţa şi nici obstacolele care apar în cale.

,,Cine iese dintr-o discotecă dimineaţa are mult mai multe şanse de a avea un accident la volan.Apare o beţie a somnolenţei, o iluzie dată de somnolenţă, o tulburare psihică.Cei care au descoperit aceste lucruri sunt nişte experţi englezi.

Somnolenţa potenţează şi alcoolemia. Chiar dacă alcoolemia este mică, somnolenţa face ca efectul acesteia să fie dublu.În ţările cu legislaţie care reglemnetează consumul minim de alcool sunt accidente datorate somnolenţei.

Ea încetineşte şi reflexele, 17 ore de stat treaz echivalează cu o alcolemie de 0,5 grame la mie a explicat dr. Deleanu.

Potrivit acesteia ar trebui o legislaţie care să testeze şoferii de toate categoriile pentru aceste boli ale somnului.

Ea a precizat că cele mai multe accidente se produc dimineaţa şi între orele 15 – 16.
Somnolenţa este des întâlnită la şoferii profesionişti, 10%- 20% dintre aceştia au adormit la volan în timp ce conduceau.

Dr. Deleanu a atras atenţia asupra importanţei unui somn sănătos, pierderea a uneia sau a două ore de somn înseamnă că recuperarea se face în două zile.

În acest context, Societatea Română de Somnologie şi Ventilatie-Noninvazivă şi-a propus creşterea gradului de conştientizare a accidentelor şi morţii datorate somnolenţei la volan de către populaţie (în acest sens fiind elaborate cu ajutorul European Sleep Research Society broşuri şi un clip publicitar) precum şi sprijinirea dezvoltării medicinii somnului a menţionat prof. dr. Florin Mihălţan, preşedintele Societăţii Române de Pneumologie.

Cornelia STANCIU

Comments

comments

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.