Traficul și consumul de droguri: o provocare globală în creștere
În ultimul deceniu, traficul și consumul mondial de droguri au înregistrat o creștere semnificativă, iar acest trend preocupant se resimte și în România. Ceea ce înainte era o excepție, în prezent a devenit o realitate înspăimântătoare.
Consumul de droguri s-a dublat în doar câțiva ani, iar cifrele continuă să crească alarmant. Mai îngrijorător este faptul că vârsta la care începe consumul a înregistrat o scădere dramatică, semnalând o vulnerabilitate crescută a tinerilor față de acest fenomen devastator și pare că nu mai există formă de socializare la tineri fără consum de droguri.
În contextul acestei evoluții îngrijorătoare, trebuie să luăm în considerare consecințele grave ale consumului de stupefiante și psihotrope. Pe lângă impactul direct asupra sănătății fizice și mentale a consumatorilor, drogurile provoacă o serie de probleme sociale și de sănătate publică.
Unul dintre cele mai alarmante aspecte este legat de creșterea numărului de decese asociate consumului de droguri. Se pierd vieți într-un mod tragic și prematur din cauza efectelor nocive ale drogurilor asupra organismului.
În plus, efectele negative se extind și asupra celor din jurul consumatorilor. Accidentele rutiere provocate de șoferi aflați sub influența drogurilor au cauzat pierderea tragică a unor vieți nevinovate.
Un exemplu tragic este Pascu Matei Vlad prins în posesia de droguri și lăsat să plece fără consecințe, ca peste doar două ore să fie implicat într-un accident mortal, în care au pierit doi tineri nevinovați. Mai mult, acest tânăr fusese prins în trecut cu droguri, dar atât DIICOT, cât și judecătorii au decis să renunțe la urmărirea penală, în loc să stabilească un acord de recunoaștere a vinovăției sau să-l trimită în fața justiției.
Cazuri de acest gen, în care tineri nevinovați au fost răpuși în urma accidentelor produse de șoferi drogați, evidențiază pericolul major pe care îl reprezintă consumul de droguri pentru întreaga societate.
Un alt aspect profund îngrijorător este reprezentat de lipsa de consecințe pentru cei care sunt prinși în posesia sau sub influența drogurilor.
Este deosebit de alarmant faptul că șoferul menționat a fost surprins cu droguri în sistem, a fost eliberat și nu mult timp după a provocat un accident fatal. Astfel de situații pun în lumină lacunele în sistemul juridic și în aplicarea legii în ceea ce privește infracțiunile legate de consumul și traficul de droguri. Este necesară o abordare mai riguroasă și consecventă din partea autorităților pentru a preveni astfel de tragedii și a proteja viața și securitatea cetățenilor.
În fața acestor realități, este crucial să se acorde o atenție sporită acestui fenomen, să se întreprindă măsuri ferme pentru a combate traficul și consumul de droguri. Să se investească în programe de prevenție și educație pentru a informa corect tinerii cu privire la riscurile și consecințele consumului de droguri.
Referitor la canabis, pentru care legislația actuală permite utilizarea în scopuri medicale sub formă de produse farmaceutice, există posibilitatea ca autoritățile să îl reglementeze într-o manieră mai riguroasă.
Aceasta poate include controlul consumului prin reglementări specifice sau prin furnizarea de kituri de testare care pot distinge între stadiul de „a consumat” și cel de „a fi sub influența” substanțelor respective.
La momentul actual kiturile de testare nu depistează nici o substanță etnobotanică, dar se pare că pot da rezultate fals pozitive la canabis care, depinde de doză și frecvența de utilizare, poate rămâne detectabil timp de câteva săptămâni.
Implementarea unor strategii eficiente de informare și conștientizare, dar și asigurarea că legile existente sunt respectate și aplicate cu seriozitate, reprezintă pași esențiali în acest sens.
Se cere înăsprirea pedepselor și adoptarea unor măsuri legislative mai eficiente, pentru a încerca să inversăm această tendință alarmantă și a proteja sănătatea și siguranța cetățenilor noștri.
Responsabilitatea autorităților, educația comunităților, sprijinul organizațiilor neguvernamentale și ale populației sunt componente vitale în lupta împotriva acestei probleme care afectează întreaga societate.
******
În Germania, conducerea sub influența canabisului este pedepsită cu o amendă de 500 de euro și cu pierderea permisului de conducere pentru trei luni. Limita de THC este de 1 ng/ml în sângele seric, ceea ce echivalează cu 0,5 ng/ml în sângele total.
În Belgia, amenda este cuprinsă între 1600 și 16.000 de euro! În plus, contravenienții își vor pierde permisul de conducere pentru cel puțin o lună. Pentru a înrăutăți situația, judecătorul poate decide, de asemenea, să vă interzică dreptul de a conduce pentru o perioadă de până la cinci ani. Limita de THC este de 1 ng/ml.
În Marea Britanie, consumatorii de canabis riscă să-și piardă permisul de conducere timp de un an, precum și o amendă de până la 5 000 de lire sterline. Limita de THC este de 2 ng/ml.
Franța are o politică de toleranță zero. Amenda poate ajunge la 4500 de euro și vă puteți pierde permisul de conducere pentru o perioadă de până la trei ani.
În Spania, un test de salivă pozitiv costă 1000 de euro. În plus, șase din douăsprezece puncte vor fi scăzute din permisul de conducere. În cazul în care o persoană se află încă în mod clar sub influența drogului în momentul testului, acesta poate duce chiar la o pedeapsă cu închisoarea. Avertisment: Se aplică o politică de toleranță zero!
În Italia, pedeapsa pentru conducerea sub influența canabisului variază între o amendă cuprinsă între 1 500 și
6 000 de euro și până la un an de închisoare. Nici aici nu există o limită de THC, dar se aplică o politică de toleranță zero!
Președinte Fondator OADO – ECOSOC – ONU
Lord Sir Florentin Scalețchi
Foto: pixabay.com