UE: Drepturile consumatorilor pe piața internă
Piața internă a UE împreună cu noile tehnologii au adus beneficii imense celor peste 500 de milioane de cetățeni ai săi. Cu toate acestea, răspândirea internetului și a globalizării au creat și noi provocări și o nevoie tot mai mare de a proteja consumatorii.
De-a lungul legislaturii, Parlamentul a promovat în mod constant drepturile consumatorilor pe piața UE, inclusiv comerțul online, și s-a asigurat că există sprijin disponibil atunci când este nevoie.
PE a contribuit la facilitarea călătoriilor în UE, în scopuri profesionale sau turistice, și a înregistrat un succes important în obținerea unui acord cu guvernele naționale, care impune reducerea prețurilor serviciilor roaming pentru telefoanele mobile, în special pentru transferul de date.
Deputații europeni au promovat siguranța alimentară, informarea consumatorilor și bunăstarea animalelor. Ei au contribuit la o mai bună etichetare a produselor alimentare și au respins legi privind „noile alimente” atunci când autoritățile naționale au refuzat să indice produsele derivate din animale clonate.
Consolidarea drepturilor cumpărătorilor și ale consumatorilor online
Parlamentul a acționat în cursul ultimilor cinci ani pentru protejarea consumatorilor care cumpără bunuri și servicii de la furnizori din alte țări ale UE.
A susținut Directiva privind drepturile consumatorilor actualizată, adoptată în 2011, care asigură reguli clare și armonizate pentru consumatori în UE. Directiva include o perioadă de 14 zile în care consumatorii pot să se răzgândească în legătură cu cumpărăturile făcute la distanță, norme clare cu privire la informarea consumatorilor și norme privind livrarea, care prevăd că vânzătorul este responsabil dacă marfa este deteriorată în timpul transportului.
Deputații s-au concentrat mai ales pe cumpărăturile online. În 2012, 45% din consumatorii din UE au cumpărat bunuri și servicii pe internet, în comparație cu 20% în 2004, făcând din internet mijlocul cel mai frecvent utilizat pentru cumpărarea la distanță. Cu toate acestea, numai 11% din utilizatorii de internet au făcut comenzi în afara granițelor interne ale UE. Principalul motiv îl reprezintă lipsa lor de încredere în cumpărăturile la distanță din străinătate și temerile cu privire la drepturile lor.
Parlamentul a contribuit la îmbunătățirea ajutorului acordat consumatorilor atunci când apar probleme. Noi legi privind soluționarea alternativă a litigiilor și soluționarea online a litigiilor, adoptate în primăvara lui 2013 și aplicabile din 2015, prevăd un acces mai ușor al cumpărătorilor la o mediere imparțială în caz de litigiu cu agenții comerciali privind bunurile și serviciile. Scopul este de a evita acțiunile în justiție, adesea lungi și costisitoare. Deputații europeni au garantat, în negocierilor lor cu guvernele naționale, că arbitrajul va fi gratuit pentru cumpărător sau va costa doar o sumă modestă. În general, orice litigiu ar trebui soluționat în termen de 90 de zile.
Pentru a contribui la soluționarea litigiilor cu privire la vânzările online, se va crea o nouă platformă web în toate limbile UE, pentru a orienta consumatorii spre mecanismele de arbitraj cele mai adecvate. Platforma va oferi consumatorilor un formular standard ușor de utilizat, pentru introducerea reclamației, pe care îl vor putea completa în limba maternă. Platforma va direcționa apoi reclamantul către un mediator. Toate etapele procedurii de reclamație pot fi parcurse online.