Vagoane periculoase pentru pasageri din cauza unei substanțe cancerigene, la CFR Călători
O investigaţie a Antenei 3 arată că sute de navetişti care circulă cu trenul se află într-un pericol imens fără ca măcar să o ştie. Potrivit sursei citate, câteva zeci de vagoane care încă se află în circulaţie conţin azbest, o substanţă cancerigenă extrem de periculoasă, interzisă în toată Uniunea Europeană din 2005.
Începând cu 2006, CFR Călători a început să aducă, din Franţa, vagoane folosite. Pe atunci, CFR Călători era condus de Alexandru Noapteş, cel care nu şi-a putut demonstra o parte din avere la sesizarea Agenţiei Naţionale de Integritate, avere care a fost confiscată. În 2006, la cârma Ministerului Transporturilor s-au aflat democrat liberalii Gheorghe Dobre şi Radu Berceanu. În total, 38 de garnituri a câte trei vagoane au ajuns pe şinele din România în următorii ani.
Este vorba despre rame electrice Z6100, cunoscute în rândul pasionaţilor ca “franţuzoaicele”. Sună frumos, doar că, la fabricare, vagoanele au fost căptuşite cu azbest. O substanţă cancerigenă interzisă pe teritoriul Uniunii Europene din 2005, iar în Franţa încă din 1997. Şi totuşi, nimeni n-a ţinut seama de lege. Şi nici nu s-a ostenit să-i informeze pe călători de pericolele la care sunt expuşi. Secretul a ieşit la iveală acum o lună în timpul unor reparaţii la o ramă”, relatează antena3.ro.
Potrivit prof. dr. Florin Mihălţan, preşedintele Societăţii Române de Pneumologie, aceste particule de azbest se depun în plămâni şi dau o serie de reacţii de apărare care merg de la formaţiuni benigne, aşa zisele plăgi de azbest, până la formaţiuni maligne. Cu cât expunerea este mai îndelungată, cu atât boala are şanse mai mari să se instaleze. Direct vizaţi de problemă sunt navetiştii.
Cum răspund oficialii de la CFR
CFR Călători a trimis luni o precizare ca reactie la acuzații.
“CFR Călători a contractat o firma specializata care a prelevat probe din vagoanele la care se face referire in dezbaterea despre posibila existenta a unor substante pe baza de fibre de azbest. In momentul de fata, aceste probe se afla la analiza chimica intr-un laborator specializat. Dupa primirea rezultatelor se va actiona conform prevederilor legale in vigoare”, se arată într-un cmunicat remis luni A.M.PRESS.