40 de ani de Holograf. Povestea merge mai departe…
Holograf este o trupă rock românească înființată în 1978. Este printre cele mai de succes trupe din România, fiecare dintre albumele lor conținând câteva cântece care au ajuns hit-uri. ”Banii vorbesc”, ”Dincolo de nori”, ”Ți-am dat un inel”, ”Undeva departe”, ”Să nu-mi iei niciodată dragostea”, ”Viața are gust” sau ”Cât de departe” sunt doar câteva dintre piesele de rezistență ale trupei, care în continuare este foarte activă și realizează turnee lungi, cu concerte foarte bine primite de public.
Începuturile
Primele trupe rock apărute în România au fost trupe studențești, ca și primele festivaluri ale acestui gen, datorită faptului că muzica rock se adresa celor de vârsta respectivă, iar mediul studențesc adăpostea și boema necesară genului și permitea, prin casele de cultură unde directivele cenzurii erau ocolite cu inteligență, micile excese muzicale și vestimentare.
Student la Politehnică și folkist, câștigător la festivalul ”Primăvara Baladelor”, Mihai Pocorschi și câțiva studenți de la Geologie au început să repete la Casa de Cultură a Studenților (numită ”Grigore Preoteasa”, pe vremea aceea) la începutul toamnei anului 1978. Astfel, s-a închegat o formulă din care făceau parte Mihai Pocorschi (chitară, voce), Eugen Sonia (bas), Cristian Lesciuc (chitară solo), Boris Petroff (tobe). Acesta a fost primul „nucleu” al Holograf-ului.
La scurt timp după aceea, în 1979, au fost cooptați doi membri noi: Edi Petroșel (tobe) și Tino Furtună (clape), ei rămânând până în prezent în componența formației. Solist vocal a devenit Ștefan Rădescu. Mai târziu, Cristian Lesciuc a fost înlocuit de Cornel Stănescu. În acel an, grupul a obținut primul succes, un premiu important la festivalul Club A, dar și alte premii la festivaluri studențești. Drept urmare, au început să apară și primele imprimări la radio și televiziune.
Anii studenției au trecut repede și membrii trupei au fost puși în fața unei mari probleme. În acea vreme, terminarea studiilor însemna trimiterea la un post într-un oraș departe de București și, în general, formațiile studențești dispăreau din cauza dispersării membrilor. Holograf-ii au rămas împreună, reușind să se adune fiecare dintre ei cât mai aproape de Pitești. Au fost doi ani de navete obositoare, de eforturi pentru a putea repeta și cânta. Dar rezultatele au fost pe măsură, trupa a devenit un nume în lumea muzicală și era momentul să facă un pas înainte.
Începută cu gândul unui contract în străinătate, colaborarea cu Gabriel Cotabiță (vocal) și Nicki Themistocle (bas) s-a transformat în realizarea primului album, ”Holograf 1”, apărut în 1983. Din păcate, cei doi veneau din Craiova și nu și-au permanentizat șederea în Capitală. Discul a plăcut datorită sonorităților moderne, notei de umor și vocii lui Gabriel Cotabiță. Aparițiile în Cenaclul Flacăra i-au dus prin țară și lumea a început să-i cunoască mai bine.
Despre începuturile Holograf-ului își amintește cu nostalgie și drag compozitorul Mihai Pocorschi.
”În vara lui 1978 eram într-o tabără studențească, la Predeal. Eu câștigasem marele premiu la festivalul studențesc de folk ‘Primăvara Baladelor’ și am primit un sejur gratuit la munte. În tabără am întâlnit un grup rock, Getic, alcătuit din studenți de la geologie, și ei laureați pe la festivaluri, și i-am asimilat într-un grup rock nou, pe care l-am numit Holograf (numele vine de la…. cursul meu de holografie de la Facultatea de Electronică!). Am început să repetăm, în toamnă, la ‘Preoteasa’ și a avut loc spectacolul de debut la Sala Palatului, în deschidere la Sfinx… Din prima formulă, cea din ’78, nu mai e niciun fondator — îmi amintesc de Sonia Eugen ‘Soe’ — care acum e basist la VH2—, Cristi Lesciuc, Dan Ionescu, Ștefan Rădescu. Edi Petroșel, Tino Furtună au intrat în grup în 1979 și sunt și acum, iar Gabi Cotabiță a venit în ’81, când am înregistrat primul disc. Dintre piesele pe care le cântam atunci, cea mai dragă mi-a rămas ‘Umbre pe cer’. Am avut momente frumoase și am rămas cu amintiri la fel de frumoase. Cea mai puternică este cea din turneul de două luni cu Cenaclul Flacăra, turneu în care am intrat niște cvasi anonimi și după două luni eram niște mici vedete, cenaclul fiind cel mai mediatizat eveniment cultural al perioadei”, a declarat pentru AGERPRES Mihai Pocorschi.
În 1983, în formula Mihai Pocorschi, Edi Petroșel, Tino Furtună, Gabriel Cotabiță și Nicky Temistocle, este lansat albumul de debut, „Holograf 1”.
Costinești, ”rampa” de lansare și primele albume
Un turneu în Rusia (fosta URSS) i-a despărțit de Gabriel Cotabiță dar i-a determinat să devină liber-profesioniști. Holograf, compus acum din Mihai Pocorschi, Edi Petroșel, Tino Furtună și Marti Popescu (bas) l-a convins pe Dan Bittman — până atunci solist la Blitz, Domino, Iris — să li se alăture și să înceapă să lucreze la o muzică orientată spre rock-ul anilor ’80.
Mihai Pocorschi s-a îmbolnăvit de hepatită și Nuțu Olteanu a părăsit Iris și a venit la Holograf. Era 1986 și urma prima vară de Costinești.
În această formulă, cu o dotare tehnică solidă și cu ambiția de a intra în rândul trupelor ”mari”, pentru Holograf a fost de ajuns un turneu prin toată țara ca să devină un nume din ce în ce mai prezent. Au imprimat materialul pentru un disc și s-au pregătit să devină profesioniști — să trăiască din muzica lor. În aceasta componență este imprimat albumul „Holograf 2”. Dar Marti Popescu s-a hotărât să plece definitiv din țară și din ianuarie 1987 a fost înlocuit de Iulian (Mugurel) Vrabete.
Turneele în întreaga țară fac trupa tot mai cunoscută. Piesele moderne și melodioase, precum și spectacolele pline de viață au făcut ca Holograf să devină una dintre cele mai apreciate trupe rock din România. Astfel se explică faptul că albumul „Holograf 3” se vinde în peste 200.000 de exemplare în 1988, devenind probabil cel mai mare succes al anilor ’80 din țară. Formația a reușit să iasă de câteva ori și în străinătate (Bulgaria, URSS, Germania Democrată, Polonia, Coreea de Nord) cu ocazii oficiale. Cea mai importantă activitate este însă reprezentată de turneele în țară și verile la Costinești. Continuă și lucrul în studio, maxi-single-ul „Holograf 4″ fiind lansat în toamna anului 1989.
Decembrie 1989 oferă trupei posibilitatea de a ieși în lume. Chitaristul Nuțu Olteanu pleacă din țară și este înlocuit de Florin Ochescu. În aprilie 1990, Holograf apare la festivalul Printemps de Bourges din Franța, iar în luna iulie a aceluiași an pleacă spre Anglia pentru primele înregistrări profesionale și contacte cu adevărata industrie muzicală. A urmat un moment dificil nu doar pentru ei, ci și pentru alti artiști. În ’90, în România muzica autohtonă de orice fel fusese ”măturată” de cea străină care, după decenii de cenzură, ”exploda” în radiouri, televiziuni și discoteci.
Trei ani în Olanda, apoi din nou acasă
Ca și cu zece ani în urmă, soluția a fost plecarea într-un alt loc. În ’91, ’92, ’93 trupa a cântat în Olanda, în cluburi și discoteci, reușind astfel să rămână închegată, să învețe multe din sistemul perfecționat al pieței muzicale europene. În țară apare albumul „Banii vorbesc”(1992), unul dintre cele mai importante albume ale trupei, urmând ca adevăratul lui mesaj să fie înțeles mai târziu. În 1993, Florin Ochescu a părăsit trupa și în locul lui a venit Romeo Dediu, tânăr chitarist de la trupa Commando, care a rămas în Holograf până în prezent. Formația începe din nou activitatea din România și spectacolele de succes în întreaga țara. Prin colaborarea cu Captain Records, un album ce conține versiuni în limba engleză ale pieselor Holograf este lansat în Italia.
Anul 1994 a fost anul reînvierii muzicale în România. Lumea a început să se sature de MTV și să redescopere trupele românești. Piața publicitară a început să organizeze evenimente și lucrurile au început să se miște. ”Tripleta de aur” a rock-ului românesc (Iris, Holograf, Compact) și-a reluat locul în inimile publicului, având de luptat însă cu un alt aspect: fiecare an aducea un nou curent ”la modă”. Pe rând, cei cărora li se spunea în presa românescă ”dinozauri” au fost ”desființați” de trupele apărute peste noapte ce cântau dance, techno, rave, jungle. Dar Holograf a reușit să iasă din complexul de ”trupă bătrână” și să-și vadă de drum.
În 1995, a apărut albumul ”Stai în poala mea”, încă tributar rock-ului anilor ’80. Anul 1996 aduce albumul ”69% Unplugged”, colecție de piese celebre ale grupului.
O nouă etapă, noi succese
Adevărata revenire a fost în 1998, cu albumul ”Supersonic”, succes ce a umbrit orice altă realizare muzicală și a demonstrat că Holograf este la începutul unei noi etape, pentru că a înțeles că adevărata muzică nu ține cont de vârstă, modă sau împrejurări. Presa nu-i mai privea ca pe niște ”dinozauri”, ci ca pe ceea ce erau — artiști de succes. Single-ul ”Ți-am dat un inel” de pe albumul ”Supersonic” devine unul dintre cele mai mari succese ale formației.
Fără să ridice piciorul de pe pedala de accelerație, cei cinci membri scot pe piață în decembrie 1999 albumul „Undeva departe”, ce conține piesa ce dă titlul albumului precum și alte nouă piese mai vechi, reorchestrate. La acest album Holograf a colaborat cu Marius Bațu — chitară acustică și voce.
Albumul următor, ”Holografica”, apărut în noiembrie 2000, a spulberat recordurile de vânzări. În primele două săptămâni acesta s-a vândut în 100.000 de exemplare și toate biletele turneului au fost vândute cu o săptămână înaintea fiecărui concert. Pentru prima dată o trupă românească avea un succes absolut, indiferent de vârsta și gusturile ascultătorilor, fie ei în țară sau peste hotare. La 22 de ani de la înființare, Holograf ajungea unde nici nu visaseră studenții care odată repetau în sălița mică de la etajul doi al Casei de Cultură ”Preoteasa”. Dar mai presus de palmares, de succese sau înfrângeri, Holograf a arătat că dragostea pentru muzică a unor tineri, prietenia lor și ambiția de a merge pe această cale pot transforma un vis în realitate.
Albumul „Pur și simplu”, lansat în 2003 și urmat de un turneu național de mare succes, ridică din nou recordul vânzărilor la peste 250.000 de unități. Compus, aranjat, înregistrat și produs de Holograf, albumul este prima realizare complet independentă, moment în care grupul a considerat că are experiență suficientă ca să-și decidă singur drumul. Zece piese noi își așteptau confruntarea cu publicul, atât prin radio sau TV, cât și în cele 50 de zile de turneu ce au completat promovarea acestui disc, transformând anul 2003 într-unul dintre cei mai importanți ani din viața formației. Cinci dintre piesele acestui album au devenit hit-uri, reușind să rămână trei ani în atenția publicului, lucru puțin obișnuit într-o piață muzicală foarte dinamică. La acest album, membrii trupei au colaborat cu Mihai Coman, Emil Soumah, Nuțu Olteanu, Alexandra Ungureanu, Cătălin Cucerzan, Rudy Bloch, Silviu Albei, Panci Constandache, Marcel Iureș.
Anul 2006 a fost anul de lucru pentru albumul „Taina”, ce a fost lansat în luna octombrie a aceluiași an.
În februarie 2009, Holograf a lansat single-ul ”Primăvara începe cu tine”, iar în martie a lansat, printr-un concert la Sala Polivalentă din București, albumul care poartă titlul single-ului — ”Primăvara începe cu tine”. Materialul discografic este un album de colecție, un ”Best of” ce conține 15 dintre cele mai frumoase balade interpretate de Holograf încă de la lansarea trupei. La 10 iulie 2009, Holograf a primit un Disc de Aur pentru vânzările albumului ”Primăvara începe cu tine”.
La 1 martie 2010, Holograf a lansat un nou single, ”Fericire în dar”, un cadou de 1 Martie pentru toate femeile.
În 2011 Holograf a lansat DVD+CD ”Patria Holograf Unplugged”, printr-un concert cu totul special la cinema Patria. Cei cinci membri Holograf, împreună cu Emil Soumah (percuție), Mihai Coman (clape) — formula clasică de concert și un invitat special, Valentin Dinu, au susținut un recital unplugged cu piese ce se regăsesc pe DVD-ul și CD-ul ”Patria Holograf Unplugged”, dar și piese mai vechi interpretate pentru prima oară în varianta 100% acustică.
Începutul lui 2012 a venit cu o nouă surpriză pentru fanii Holograf: albumul ”Love Affair”. Pe album sunt incluse nouă piese noi dar și două bonus track-uri. Primul single extras de pe noul material discografic se numeste ”Nu mai e timp” și reprezintă o colaborare cu totul specială între trupa Holograf și celebra soprană Angela Gheorghiu.
Sfârșitul anului 2012 și începutul anului 2013 au adus o perioadă de pauză în activitatea trupei din cauza unor probleme de sănătate cu care s-a confruntat solistul Dan Bittman, pe care din fericire acesta le-a depășit cu succes.
În 2013 Holograf a lansat videoclipul oficial al piesei ”Dacă noi ne iubim”, de pe albumul ”Love Affair” și a promovat și single-urile ”Cât de departe” și ”Roua dimineții”, de pe același album. În noiembrie 2013, ei au revenit în forță cu două concerte pe scena Sălii Palatului din București.
De-a lungul anilor, solistul Dan Bittman a mai avut îcercări muzicale de unul singur, duete cu Laura Stoica (1998), cu Andra (2009), Antonia (2014), Cristi Minculescu (2016), ori Damian&Brothers (2016).
La aproape 40 de ani de carieră și nu mai puțin de 18 albume în portofoliu, Holograf rămâne trupa care a marcat rock-ul românesc. La gala Media Music Awards 2013, ce s-a desfășurat în 2013 la Sibiu, cei cinci ”holografi” — Dan Bittman, Iulian Vrabete, Edi Petroșel, Tino Furtună și Romeo Dediu — au primit ”Premiul de excelență”.
În 2015 apare albumul “Life Line”, promovat printr-un turneu în þarã și un spectacol grandios la București, la Sala Polivalentã.
În 2016 formația își continuã spectacolele în þarã, promovând single-uri de pe ultimul album, și susține un concert acustic la Festivalul Dilema la Alba Iulia.
Anul 2017 începe cu un alt spectacol memorabil la Sala Palatului, urmat de un concert istoric la Arenele Romane – “Ca pe vremuri”- alãturi de trupele Iris și Compact.
Din pãcate disensiunile din aceste douã formații împiedicã proiectul sã fie continuat în țarã. În acest moment Holograf pregãtește un mare spectacol unplugged la Teatrul Național din București și se gândește la anul viitor când se vor împlini 40 de ani de existențã a trupei.
Povestea merge mai departe…
Sursa text: AGERPRES; Holograf
Foto: Holograf