Asociatia pentru Proprietate Privata, atitudine cu privire la legea restituirilor
Asociatia pentru Proprietate Privata ia atitudine impotriva proiectului de lege privind măsurile pentru finalizarea procesului de restituire, în natură sau prin echivalent, a imobilelor preluate abuziv în perioada regimului comunist în România pentru care Guvernul urmeaza sa isi asume raspunderea.
Va prezentam alaturat comunicatul de presa remis de catre asociatie:
” Proprietatea – un moft?
Nu vom primi bani, ci puncte! (…)
Continuand seria abuzurilor impotriva fostilor proprietari, actualii guvernanti propun un proiect de lege nerealist, discriminatoriu si nefunctional.
Statul a intretinut de 20 de ani iluzia ca proprietarii isi vor recupera imobilele confiscate, iar noul proiect de lege a fost anuntat de primul ministru in data de 4 martie parca pentru a marca un nou seism care sa cutremure din temelii increderea propietarilor in acest stat.
Potrivit convingerii boala lunga, moarte sigura, varianta legislativa pentru care Guvernul isi asuma raspunderea demonstreaza ca nu se doreste rezolvarea problemei, ci amanarea la nesfarsit. O lege de o asemenea importanta ar fi trebuit sa treaca prin Parlament si sa fie supusa unei dezbateri publice.
Sa nu uitam ca si Legea nr. 247 din 2005 (considerata de Curtea Europeana a Drepturilor Omului in mai multe hotarari de condamnare a Romaniei ca fiind neoperationala) a urmat aceeasi procedura accelerata a asumarii raspunderii.
Consecintele acestei masuri, luate in graba se intind pana in zilele noastre. CEDO a obligat Romania sa modifice acest act normativ deoarece l-a considerat nefunctional (prin hotararea pronuntata in cauza Atanasiu si altii impotriva Romaniei la 12 octombrie 2010). Altfel spus, masura luata in 2005 prin adoptarea pe calea asumarii raspunderii guvernului a Legii nr. 247 din 2005 s-a intors ca un bumerang impotriva Romaniei.
Autoritatile romane au avut la dispozitie un termen de 2 ani si jumatate stabilit de CEDO pentru implementarea unui sistem functional si eficient de restituire a proprietatii. Au asteptat insa trecerea timpului pentru a elabora acum, in ultimul moment, un proiect de act normativ care nu va fi supus vreunei discutii publice sau dezbateri in parlament.
Guvernul isi asuma raspunderea iar proprietarii raman in asteptarea unor puncte care sa le mai rotunjeasca putin . . . punctul de pensie! Puncte . . . puncte. . . si multa rabdare! Atat poate promite actuala guvernare.
Se impun termene scurte, de 3 pana la 5 luni doar pentru completarea dosarului de catre proprietari. Pentru autoritati insa, termene mai lungi, cu multe amanari si suspendari.
Guvernantii nu se dezic nici de aceasta data de vorba romanului: daca vrei sa distrugi ceva, creeaza o comisie. Vor fi infiintate chiar mai multe organisme care sa ingreuneze sistemul de retrocedare inceput dupa anumite reguli, schimbate in timpul jocului. Printre acestea, va fi si “comisia locala pentru inventarierea terenurilor disponibile in vederea retrocedarii” din care nu va lipsi primarul si un reprezentant al prefecturii.
Pana cand se constituie comisiile si sunt intocmite situatiile centralizatoare, se suspenda solutionarea cererilor (emiterea titlurilor, punerea in posesie) si orice alte proceduri administrative in domeniul retrocedarii bunurilor. Daca membrii comisiilor vor avea opinii diferite, nu vom putea face altceva decat sa asteptam. Sfidand orice principii constitutionale privind separatia puterilor in stat, proiectul hotaraste ca va fi suspendata chiar si punerea in executare a unor hotarari judecatoresti in materia fondului funciar.
Proiectul de lege doreste sa limiteze si accesul la justitie. Pana acum, persoanele ale caror notificari formulate in temeiul Legii nr. 10 din 2001 nu au fost solutionate, se puteau adresa tribunalului. Guvernantii propun insa amanarea momentului in care poate sa fie sesizata instanta pana la expirarea termenului cand ar fi trebuit solutionata notificarea sau in 30 de zile de la comunicare, daca solutia este nefavorabila.
Daca insumam termenele prevazute in proiectul de lege, ajungem la concluzia ca toate notificarile ar trebui solutionate pana in iunie 2017 (aceasta daca suspendarile legale nu vor depasi asteptarile). Tinand cont de faptul ca in Romania nu a fost definitivat cadastrul general, situatiile centralizatoare nu vor fi intocmite prea curand.
Proiectul instituie regula solutionarii cererilor in ordinea in care au fost acestea inregistrate la institutiile competente.
Daca imobilele pot fi restituite in natura, va avea prioritate acest mod de solutionare. Si pana acum era la fel, insa realitatea a dovedit ca proprietarii au intampinat diverse forme de impiedicare a retrocedarii.
Situatia devine si mai complicata insa pentru cei care nu mai pot obtine bunul in natura.
In mod discriminatoriu fata de cei carora li s-au acordat despagubiri pana in prezent, evaluarea proprietatilor se va face diferit. Nu vor mai fi expertize care sa tina cont de standarde internationale de evaluare. Vor fi avute in vedere grilele notarilor publici din acest an. Inechitatea este evidenta daca vom compara imobile evaluate in perioada 2008-2009 avand in vedere preturile de atunci si ce s-ar putea obtine acum pentru acelasi bun, potrivit grilelor notariale.
Daca unii, fie ei cumparatori de drepturi litigioase sau nu, s-au descurcat sa intre in fata si au primit deja despagubiri, ceilalti mai au inca mult de asteptat. Vor primi un numar de puncte, in functie de valoarea bunului pe care l-au avut si ar putea participa, cu aceste puncte, la o licitatie in care sa cumpere alt imobil din listele alcatuite de autoritati. Ne simtim parca pe tabla de MONOPOLY, in timp ce autoritatile se joaca cu nervii si rabdarea celor care constata ca viata nu ii mai asteapta sa isi vada cererile solutionate.”