Autorităţile demarează procedura reclasificării universităţilor

Prezentăm mesajul ministrului delegat pentru Învatamânt Superior, Cercetare Ştiinţifică şi Dezvoltare Tehnologica, Mihnea Costoiu, adresat comunităţii academice cu prilejul deschiderii noului an universitar:

Distinsi profesori,
Dragi studenti,
Stimati colegi,
Deschiderea anului universitar este un moment cu o simbolistica bogata, fiind un nou început, dar, în acelasi timp, o dovada a perenitatii si o reafirmare a traditiei academice. Este momentul în care fiecare universitate îsi deschide portile pentru a-si întâmpina cei mai noi membri ai comunitatii, studentii, dar mai ales pentru a-si continua prestigioasa misiune de a modela viitorul societatii de mâine.
Menirea comunitatii academice este strâns legata de oportunitatile pe care, împreuna, încercam sa le generam pentru studenti, profesori, cercetatori sau în interesul cunoasterii în general. Pentru mine, începutul anului academic este cea mai mare promisiune facuta viitorului acestei tari, posibilitatea de a schimba perspective, de a acumula cunoastere si de a identifica noi raspunsuri la provocarile ce apar constant în jurul nostru. În acest spirit, Ministerul Educatiei Nationale este dedicat edificarii unui sistem educational performant, inovativ si previzibil.
În acest moment, putem sa vorbim despre doua proiecte mari, proiecte de succes, relevante pe plan international, proiecte care au beneficiat de sustinerea tuturor cercetatorilor: pe de-o parte, Proiectul Extreme Light Infrastructure – Nuclear Physics (ELI – NP), de la Magurele, unic ca amploare si ca relevanta a cercetarii, iar pe de alta parte, Centrul International „Dunarea” de Studii Avansate pentru sisteme fluviu delta-mare, sunt numai doua dintre initiativele care aduc cercetarea româneasca în prim-planul international, dupa o lunga perioada de tacere.
De asemenea, nu putem trece cu vederea importanta fondurilor europene pentru cercetare. Am reusit sa demaram nu mai putin de 125 de proiecte de cercetare, care implica nu numai universitati, ci în special actori din mediul privat.
Aducem, astfel, universitatile aproape de activitatea economica directa si cream un mediu dinamic si competitiv, care încurajeaza instruirea continua si inovatia.
Prin masurile sustinute, întreprinse în anul 2013, pentru proiectele finantate din Fondul Social European s-au creat conditiile necesare pentru a creste valoarea platilor de la Comisia Europeana si, implicit, diminuarea riscului de dezangajare automata; ritmul validarilor cererilor de rambursare aflate în proces de verificare a crescut considerabil, fiind recuperate întârzieri anterioare. În aceste conditii sunt create premise favorabile îmbunatatirii calitatii studiilor superioare, cu consecinte pozitive pentru studenti si universitatile în care acestia învata, în vederea unei tranzitii cât mai echilibrate catre profesii adaptate pietei muncii.
Sunt multe provocarile pe care le avem înaintea noastra si lucrurile pe care trebuie sa le rezolvam. Solutia este însa una singura: toate aceste probleme trebuie sa le abordam într-o maniera echilibrata, transversala si printr-un dialog cât mai larg.
Domeniul educatiei este mult prea important pentru a permite ca viziunea asupra lui sa apartina unui grup restrâns de persoane. Educatia este un bun al societatii, prin urmare orice decizie trebuie sa fie rezultatul unei interactiuni cu toate categoriile de actori implicate si mentionez aici în mod special actorii din afara sectorului educational, precum operatorii din economia reala sau cei care beneficiaza de produsul muncii noastre, respectiv absolventii. Prea mult timp acest dialog fie nu a existat, fie a fost simulat. Avem nevoie sa deschidem larg portile universitatilor pentru a permite profesionistilor din diferite domenii sa vina în fata studentilor si sa contribuie la modelarea acestora ca viitori specialisti ai domeniului îmbratisat.
Multiplicarea si consolidarea legaturilor dintre piata muncii si institutiile de învatamânt superior si cele de cercetare nu va face decât sa amplifice procesele economice demarate la nivel national. Educatia este o oportunitate pentru un viitor mai bun, iar resursa umana cel mai important capital pe care îl poate detine o natiune, motiv pentru care nu vom ezita sa investim în masuri menite sa raspunda nevoilor de performanta din mediul educational.
În anul universitar pe care îl începem vom lua o serie de masuri care sa conduca la un învatamânt mai bun. Unele masuri ar putea sa fie percepute ca dureroase, ca de exemplu închiderea unor programe de studii care nu mai raspund nici solicitarilorcandidatilor, nici cerintelor pietei muncii.
Pentru prima data vom demara evaluarea domeniilor de studiu de masterat si vom operationaliza Registrul National al Calificarilor din Învatamântul Superior pentru a raspunde, azi, unei cerinte mai vechi a societatii în ansamblu ei si a mediului economic în particular.
Acestea sunt doar câteva dintre directiile strategice pe care le vom urmarii în anii urmatori, directii ce se vor regasi în Strategia pentru dezvoltarea învatamântului superior 2014-2020, strategie aflata în plin proces de elaborare.
Doresc sa precizez de la început ca toate aceste masuri nu vor fi introduse fara sa existe o larga sustinere din partea sistemului de educatie si a societatii. Avem nevoie de masuri echilibrate, bine cântarite, predictibile, care sa uneasca si nu sa dezbine.
Pentru a stimula performanta, Ministerul Educatiei Nationale se bazeaza pe initiativa, ca principala resursa a studentilor si a întregului mediu academic. Niciodata, pâna în prezent, factorii decizionali din domeniul educatiei nu au avut o deschidere mai mare la initiativa si o strategie care sa cultive deciziile constructive la nivel personal si institutional.
Ne bazam pe initiativa studentilor si pe proiectele lor creative pentru a întâmpina provocarile din mediul social, economic si stiintific românesc. Studentii sunt si vor continua sa fie parteneri de încredere pentru noi si pentru reprezentantii sistemului academic, iar atitudinea lor speram sa ramâna una constructiva, energica si creatoare.
Ministerul Educatiei Nationale s-a angajat ferm în identificarea si diversificarea instrumentelor de finantare a învatamântului si cercetarii românesti, iar semnalele pe care le primim din mediul economic si de pe piata muncii ne arata ca investitiile facute pâna în prezent si strategiile de dezvoltare implementate la nivel national s-au bucurat de succes, motiv pentru care vom continua cresterea investitiilor si suntem încrezatori în rezultatele din urmatorii ani.
De-a lungul ultimului an am reusit sa dezvoltam si sa implementam proiecte menite sa ofere tinerilor cercetatori si studentilor oportunitatea de a efectua studii relevante la nivel european si mondial.
Având în minte acest model, sunt încrezator ca putem sa privim cu optimism spre proiectul „Învatamânt superior românesc de calitate”, o initiativa care trebuie privita ca un proiect national si nu un proiect asociat mandatului unui ministru. Avem sansa sa lucram împreuna la acest proiect si sa ducem universitatile românesti acolo unde ne dorim cu totii.
Urez succes profesorilor si studentilor în noul an universitar.

Comments

comments

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.