Cele mai ciudate forme de propagandă

Unele forme de propagandă arată că guvernele și liderii au suficientă imaginație când vine vorba despre a convinge popoarele de ceea ce vrea puterea politică.

Atunci când oamenii se află în stări profunde de frică, tind să migreze către supranatural. În timpul celui de-Al Doilea Război Mondial, acest comportament a fost transformat într-o strategie de război psihologic.

Atât Aliații, cât și puterile Axei au folosit profeții false pentru a demoraliza cealaltă parte. Britanicii au angajat un astrolog german pentru a scrie predicții false pentru naziști de top (inclusiv pentru Hitler).

De partea sa, ministrul german al propagandei, Joseph Goebbels, a condus eforturile de a se crea profeții false ale lui Nostradamus despre înfrângerea aliaților.

Coreea de Nord este renumită pentru propaganda sa excesivă. În anii 1950, Coreea de Nord a dorit să convingă sud-coreenii „nefericiți” să treacă granița în „paradis”.

Cum? Au construit orașul Kijong-dong, care pare suficient de arătos pentru sud-coreenii săraci. Dar propaganda n-a ținut – Coreea de Sud observă orașul de zeci de ani și a ajuns la concluzia că totul este fals.

Dar se poate și invers – cu câteva săptămâni în urmă, Coreea de Nord își avertiza cetățenii să nu citească broșurile de propagandă trimise peste graniță, cu balonul, dinspre Coreea de Sud, fiindcă ar purta coronavirusul.

Cărțile de benzi desenate, cu eroi care au devenit simboluri ale mândriei naționale din Statele Unite, sunt tot forme de propagandă. Captain America și Superman au pornit, ca idee, înainte de cel de-Al Doilea Război Mondial, când Biroul de informații al Statelor Unite a văzut supereroii ca pe o modalitate valoroasă de a influența mințile americane.

Guvernul a conceput și distribuit un număr mare de benzi desenate, companiile au urmat exemplul și în curând, SUA au fost inundate de benzi desenate pro-război. Și încă funcționează – benzile desenate au fost utilizate în conflicte militare și politice, cum ar fi războiul coreean, războiul din Vietnam, „războiul rece” și războaiele recente din Afganistan și Irak.

„Războiul timbrelor” și Project Pedro

Timbrele poștale au fost modificate și trimise pe teritoriul inamic în timpul celui de-Al Doilea Război Mondial. Aliații au schimbat aspectul lui Hitler și al lui Mussolini, i-au înfățișat speriați sau răi, iar în unele cazuri au transformat capul lui Hitler într-un craniu înfiorător. Și puterile Axei participau la „războiul timbrelor” – au înlocuit o imagine a reginei britanice cu una a lui… Stalin.

Conceput și implementat în timpul administrației Eisenhower, Project Pedro a fost un efort prin care SUA au dorit să se asigure că Mexicul se află pe partea… corectă a Războiului Rece –  sondajele arătau că aproape trei sferturi dintre cetățenii mexicani erau neutri față de comunism.

A fost destul de simplu: oamenii de afaceri mexicani au fost plătiți să acționeze ca „intrări” publicitare pentru companiile deținute de SUA care produceau știri și care erau populare în cinematografele mexicane. Project Pedro a continuat pe tot parcursul anilor 1950.

Într-un alt program destinat cetățenilor mexicani, Agenția pentru Securitate Internă a înrolat Patrula de Frontieră pentru ajutor în diseminarea propagandei de un tip foarte particular – un album cu „corridos”, balade populare adânc înrădăcinate în cultura mexicană, a descris greutățile și ororile care așteaptă o persoană care ar încerca să emigreze ilegal în America.

Patrula de frontieră a cumpărat în 2005 timp de difuzare atât la radio, cât și la televizor, și a promovat CD-ul, iar efectul a fost cel puțin interesant: mulți mexicani au considerat că propriul lor guvern era responsabil pentru propaganda cu pricina.

Roxana Istudor

Comments

comments

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.