Cinstire șlagărului românesc

    Nu mai e un secret pentru nimeni că muzica ușoară românească nu trăiește deloc vremuri ușoare, difuzarea ei fiind în mare suferință, ceea ce nu sună încurajator pentru compozitorii, textierii și interpreții profesioniști, ca și pentru tinerii care doresc să se apropie de acest gen atît de urgisit în ultimele două decenii. Vinovații sînt cunoscuți, nu mai revenim, am făcut-o de fiecare dată în intervențiile noastre, arătînd cu degetul, acuzator, către posturile publice de radio și de televiziune, către casele de producție și posturile de radio FM, care promovează o sumedenie de nonvalori, ignorînd consacrații. Cu atît mai meritorie este preocuparea unui post de televiziune mai mic (dar care se recepționează la scară națională), Neptun TV, care a transmis în direct și de această dată Festivalul internațional de muzică ușoară ”George Grigoriu” de la Brăila, așa cum a făcut-o nu o dată și de la Amara sau de la Medgidia (”Dan Spătaru”, manifestare deocamdată, din păcate, întreruptă). A fost a 14-a ediție a redutabilului festival, organizat și de această dată impecabil de Consiliul județean Brăila (de altfel președintele Francisc Iulian Chiriac, iubitor de muzică, s-a aflat în sală) și de Centrul județean pentru conservarea și promovarea culturii tradiționale Brăila, condus de o femeie admirabilă, model de pasiune, competență și implicare, Maria Pușcaciu.

Pe afișe, ca și pe coperta frumosului program de sală, au figurat la loc de cinste însemnele marelui Centenar, dar și ale orașului, Brăila aniversînd 650 de ani de atestare documentară. Festivalul s-a bucurat de sprijinul Primăriei municipiului Brăila, parteneriatul incluzînd și Teatrul ”Maria Filotti”, gazdă pentru a doua oară consecutiv a acestui eveniment major, practic singurul festival internațional din țara noastră care n-a fost niciodată întrerupt de la înființare. ”Cerbul de aur” nici nu intră în discuție, are loc din…9 în 9 ani (!), așa că pe drept cuvînt s-a spus că la Brăila a fost un adevărat Sanremo autohton (vizînd și numărul mare de soliști italieni) sau un Eurovision la scară ceva mai mică. Dacă la Eurovision au fost, dinafara granițelor continentului nostru, artiști din Australia sau Israel, la ”George Grigoriu” am avut anul acesta finaliști din Venezuela și Peru! Cu sponsori principali generoși (Agricost, Farmaciile Iris), și cuantumul premiilor, cele mai mari la concursurile din România, au fost impresionante, peste 13.000 de euro, dintre care doar Trofeul a însemnat 5.000 de euro, ceea ce firește a atras concurenți valoroși din întreaga lume. Și nu este totul, pentru că ambianța de ridicat nivel profesionist a fost completată de echipa tehnică de sunet și lumini (inclusiv proiecții pe un ecran mare) – Global Stage, dar mai ales de orchestra de acompaniament și de juriu.

                                                          Valeria Marcu

Dacă festivalul de la Brăila, ca și cele de la Amara sau Medgidia, domină cu autoritate peisajul competițiilor de gen, aceasta se datorează fără discuție celei mai valoroase formații de acompaniament din țară, cu mulți instrumentiști din Big-band-ul Radio în componență (de altfel Ionel Tudor și orchestra condusă de el vor fi și pe scena ”Cerbului” de aur”). Este absolut incredibil ce au realizat și de această dată minunații muzicieni, cu orchestrații la zeci de piese (pentru concurenți, dar și pentru vedete din recital) și săptămîni, zile și nopți de repetiții pentru soliștii români și străini, dintre care unii nu evoluaseră niciodată alături de o orchestră, cîntînd doar pe ”negative”! Așa încît numele lor se cuvin scrise cu majuscule: Andrei Tudor (claviaturi), Marian Georgescu (chitară), Laurențiu Zmău (baterie), Daniel Pirici (percuție), Daniel Bouroșu (chitară-solo), Eugen Tegu (chitară bas), Marin Ioniță (saxofon, percuție), Ionel Tudor (claviaturi, conducerea muzicală), neuitîndu-i nici pe colaboratorii permanenți Liviu Elekeș și Octavian Chițu. Iar juriul a fost și de această dată la înălțime, dovada cea mai bună fiind ovațiile publicului la anunțarea cîștigătorului Trofeului. Dar cum pînă acolo mai avem, să consemnăm componența juriului internațional: Marius Țeicu (președinte), Horia Moculescu, Andreea Andrei, Titus Andrei, Rumiana Naceva (Bulgaria), Marian Stîrcea (compozitor, de la Filarmonica de stat ”Serghei Lunchevici” din Chișinău, Republica Moldova), Tatiana Apanasenko (Ucraina). Partenerii media au fost și ei numeroși, înafara celor locali distingîndu-se revista ”Actualitatea muzicală” a Uniunii compozitorilor și muzicologilor, cotidianul ”Ultima oră” și Radio România (unde Titus Andrei, în puținele minute la care mai are acces, se străduiește să facă neuitate valorile muzicii ușoare românești).

  Concursul a stat, în general, sub semnul tinereții. Au fost înmînate și o serie de premii speciale, între care trei acordate de membri ai juriului și constînd în invitații la festivaluri de peste hotare. Rumiana Naceva (Bulgaria) le-a invitat la festivalul organizat de ea la Veliko Tărnovo, ”Silver Yantra”, pe Oana Ștefana Tăbultoc, 17 ani, Botoșani, și Denisa Ionela Tiron, 18, Vaslui. Pe prima dintre ele am cunoscut-o la marile concerte organizate de Asociația culturală ”Regal d Art” în onoarea marelui compozitor Eugen Doga, la Iași și la Botoșani, fiind realmente o speranță. Iar Tatiana Apanasenko (Ucraina) a înmînat distincția personală, constînd în preența în finala concursului ”Europa tînără”, bucureștencei de 16 ani Catinca Popa. Fundația ”Anima Caste” și-a direcționat premiul special către talentata solistă de 17 ani Sara Irem Andreea Guzel din Iași, susținînd astfel aplauzele călduroase ale publicului pentru interpretarea ”Blestemului” Mariei Tănase (Cine iubește și lasă…).

Oana Ștefana Tăbultoc

Premiile speciale au fost stabilite în ordinea mediilor rezultate din votarea membrilor juriului, așa încît prestigioasa distincție a Uniunii compozitorilor și muzicologilor a sunat în bună măsură mai mult ca un premiu de încurajare pentru Oana Ștefana Tăbultoc, de care am amintit deja; notabil este faptul că ea studiază percuția, saxofonul, pianul, flautul și că a cîntat în  6 țări ale Europei.

Denisa Ionela Tiron

A revenit pe podium și Denisa Ionela Tiron (la rîndul ei studiază pianul și flautul), căreia i-a fost înmînată o mențiune anunțată de compozitorul basarabean Marian Stîrcea, care are multe colaborări cu artiști importanți, îndeosebi cu Gabriel Dorobanțu.

Ana Moraru

O altă mențiune a plecat în Basarabia, fiind dobîndită de una dintre cele mai experimentate soliste, Ana Moraru, 27 de ani, absolventă a Conservatorului din Chișinău. Ea a fost însoțită de soț, Corneliu, instrumentist în faimoasa orchestră ”Lăutarii” a lui Nicolae Botgros, dar și de fiica sa de…10 luni, Xenia, pe care încă o alăpta, impresionînd prin rafinamentul vocal (mama, nu fiica!).

Hristiyana Dankova

Tot o mențiune a cîștigat, ca în urmă cu cîțiva ani, deși ar fi meritat ceva mai mult, bulgăroaica Hristiana Dînkova, 25 de ani. A absolvit Conservatorul din Sofia, este și pianistă și are numeroase concerte în țara sa.

Andreea Irina Negoita

Cu premiul al treilea a fost creditată o altă solistă experimentată, bucureșteanca Andreea Irina Negoiță, 27 de ani, care a confirmat astfel cîștigarea Trofeului ”Aurelian Andreescu” la cea mai recentă ediție a festivalului omonim. Laureata are o solidă pregătire muzicală, studiind chitara și pianul și absolvind Liceul ”George Enescu” și Universitatea națională de muzică din București, Facultatea de Pedagogie muzicală, cu un modul de jazz; de altfel cîntă într-o formație de tip clasic-pop, cu care a concertat în Germania și Ungaria. Juriul a fost cu siguranță impresionat de interpretarea piesei binecunoscute din repertoriul lui Ioan Bocșa, ”Ană, zorile se varsă”, însă în varianta modernă a Loredanei Groza. De fapt, tinerețea s-a mulțumit cu distincțiile mai mici, experiența impunîndu-se pe podium.

Originară din Moinești, Alexandra Elena Crăescu, 28 de ani, a absolvit o facultate de muzică și s-a ilustrat cu cîteva roluri pe scena Teatrului național de operetă și musical ”Ion Dacian”, ca și printr-un premiu de compoziție la prima ediție a redutabilului concurs MuzicADA. Și totuși prospețimea vîrstei și-a spus cuvîntul la nivelul premiului I, care a marcat încă o dată superioritatea școlii muzicale din Republica Moldova. Deși are doar 17 ani, eleva din Ungheni cîntă la pian, saxofon și este solista formației de adolescenți ”Bravissimo”. A fost la multe concursuri în România, dar și în Ucraina sau Ungaria, decisivă în aprecierea membrilor juriului fiind probabil versiunea sensibilă a piesei folclorice ”Lie, ciocîrlie”, tot mai aleasă de soliștii de muzică ușoară la concursuri. La precedentele 13 ediții, italienii au cîștigat de nu mai puțin de 3 ori Trofeul, dar nu prea s-au omorît să onoreze invitația tradițională a organizatorilor, de a reveni cu un micro-recital la ediția următoare. A făcut-o însă, spre cinstea ei, cea care a triumfat anul trecut, Rosella Zitiello: la revenire, solista napolitană (este din Caserta) ne-a reamintit piesele care i-au adus victoria în 2017, ”Speranțe vis, speranțe flori” de George Grigoriu și celebra melodie lansată cîndva de marele Claudia Villa, ”Un amore cosi grande”.

Walter Ricci

Fiecare dintre membrii juriului a anunțat un laureat, sarcina de a face acest lucru în cazul cîștigătorului Trofeului revenind, firesc, președintelui Marius Țeicu. Spre bucuria extraordinarului public local (evident, cunoscător și avizat, Brăila avînd cele mai mari festivaluri din țară nu numai de muzică ușoară, dar și de muzică clasică, folclor sau jazz), acesta a cîntat împreună cu întreaga sală celebrul său șlagăr ”O portocală”, într-o comuniune fantastică. După care a anunțat numele cîștigătorului, anticipat de toată lumea. De ce anticipat? Gala a debutat cu toți cei 21 de finaliști pe scenă, după care au primit cadouri și diplome de participare cei care nu urmau să mai cînte în gală, așa că, după ce laureații și-au aflat poziția în palmares, unul cîte unul, în culise, după anunțarea premiului I, a sărit în sus de bucurie italianul Walter Ricci. Dar nu numai de aceea victoria sa a fost previzibilă: superioritatea i-a fost atît de clară, încît nimeni nu se îndoia de triumful său. Artist profesionist, mutat de la Napoli la Roma, are 28 de ani, a studiat canto, compoziția, pianul, a cucerit trofeul concursului ”New Wave” de la Soci (Rusia), a cîntat la Paris sau la Los Angeles alături de nume binecunoscute ale muzicii. Lejeritatea sa vocală și muzicală în general (s-a acompaniat la unul din cîntece la pian) s-a vădit din modul cum a dat viață, de fiecare dată altfel, la repetiții sau în concurs, cu improvizații incredibile, șlagărului ”Eternitate” al lui George Grigoriu. Cealaltă melodie care i-a adus trofeul mult-rîvnit a fost o compoziție proprie, ”Dentro un film”. Au mai candidat la un loc în palmares (și unii chiar meritau) Oscar Ettedgui (Venezuela), Doru Ciutacu (Brăila), Teresa Paredes (Peru), trio-ul feminin Brio (Republica Moldova) și mai ales Daniel Bălan din Tulcea, cunoscut de la ”Vocea României”, ultimul fiind ovaționat îndelung de public, ceea ce ar putea sugera organizatorilor introducerea de anul viitor a unui premiu de popularitate, pentru că spectatorii se cuvine a nu fi ignorați, ei sînt ”consumatorii”, la urma urmei! Paradoxal, în gala laureaților s-au cîntat îndeosebi piese lente, de atmosferă, ori George Grigoriu este binecunoscut și pentru refrenele sale ritmate. În concurs, dată fiind obligativitatea de a se cînta o creație a compozitorului omagiat, am avut bucuria de a reasculta melodii superbe, din păcate mai deloc difuzate la radio: ”Ia te uită ce mai fete!”, ”O fată și-o chitară” (2 versiuni), ”De-ar fi fost să fiu”, ”Cui îi pasă de mine?” (2 versiuni), ”Eternitate” (aleasă de nu mai puțin de 5 concurenți!), ”Nu suntem îngeri” (3 versiuni), ”Maria”, ”Niciodată, niciodată”, ”Te știu de mult” (2 versiuni), ”Amurgul”, ”Speranțe vis, speranțe flori” (2 versiuni), ”Cred în fericirea noastră”. A fost un dialog în timp și o paradă a muzicii ușoare românești tradiționale, pentru că în concurs soliștii au mai dat viață unor creații semnate de Aurel Giroveanu, Alexandru Mandy, Cornel Fugaru, Marius Țeicu, Viorel Gavrilă,  Andrei Tudor, Adrian Romcescu, Adrian Daminescu, Marius Moga.

      Fiind vorba de un festival ce poartă numele marelui compozitor și descoperitor de talente George Grigoriu, pentru recitaluri am propus mereu invitarea unor vedete care au colaborat cu compozitorul și i-au lansat șlagărele care se cîntă azi în concurs. În felul acesta, soliștii de azi ar avea ocazia să facă o necesară cunoștință cu versiunile originale, aduse la microfon eventual chiar cu negativele epocii. Avem în vedere nume cum ar fi cele ale unor interpreți, am spune, de legendă, cum ar fi Marina Voica, Luminița Dobrescu, Stela Enache, Pompilia Stoian (ultimele două chiar au fost cununate de maestrul lor!), Cristian Popescu, ca să dăm cîteva exemple. Pentru că anul acesta, din păcate, în recitaluri nu s-a cîntat nici o creație aparținînd lui George Grigoriu…În acest sens, al cinstirii moștenirii muzicale a celebrului compozitor născut la Brăila am reaminti o altă sugestie a noastră, ușor de realizat de compozitorii din formație (trei sînt membri ai Uniunii compozitorilor), aceea a elaborării unui semnal orchestral care să reunească măcar o parte din cele mai populare refrene aparținîndu-i acestuia, în felul acesta fiecare din cele trei seri urmînd a ne introduce festiv în ambianța muzicală a unei epoci de neuitat. Pentru recitalurile din acest an au fost re-invitate (au mai fost la festivalul de la Brăila) posesoarele unor voci excepționale, care, mai mult, și-au susținut prestația superlativă alături de formația Ionel Tudor. Monica Anghel, spre cinstea ei, a trecut în revistă toate marile ei hit-uri, inclusiv piesa cu care a impresionat la Mamaia pe cînd avea doar 15 ani, ”Vin  la mama de mă cere” de Laurențiu Profeta. N-au lipsit deci ”Tell me why” de Ionel Tudor, ”Spune-mi” de Cornel Fugaru (cu care a cîștigat nu mai puțin de 11 trofee internaționale), ”Dau viața mea pentru o iubire” de Marius Țeicu, cărora le-a adăugat un colaj reunind refrene românești îndrăgite, o reală surpriză. La rîndul ei, Nico a fost în mare formă, aniversînd aici două decenii de cînd s-a consacrat la nivel național alături de Horia Brenciu în emisiunea ”Sarabanda”. Și ea a inclus în repertoriu succese indiscutabile, cum ar fi ”Și dacă viața mea” de Viorel Gavrilă, ”Spune da, spune nu” de Andrei Tudor, dar, asemeni Monicăi Anghel, și hit-uri internaționale de mare circulație. Să nu uităm că nu întîmplător am numit festivalul de la Brăila ”micul nostru Eurovision”, fiindcă atît Monica (în 2002, alături de Marcel Pavel), cît și Nico (în 2008, în duet cu Vlad Miriță, cu piesa ”Pe o margine de lume” de Andrei Tudor) au reprezentat România în marea finală europeană. Festivalul s-a încheiat cu recitalul incandescent al formației Vunk, Cornel Ilie și colegii lui reușind să antreneze publicul, transformîndu-l într-un cor de sute de voci. Titluri de succes din clasamentele pop-rock au fost reluate de entuziaștii spectatori, nelipsind ”Pleacă!”, ”Îmbrăcați sau goi”, ”Regele șoselelor”, ”Camera ei”, ”Hai, mersi”, ”Așa, și?”, ”Artificii pe tavan” și alte piese de pe cele 9 albume lansate în cei 24 de ani de activitate. Recitalul Vunk a concluzionat apoteotic o foarte reușită ediție a 14-a a festivalului internațional de muzică ușoară ”George Grigoriu”, organizatorii din Brăila fiind și de această dată la înălțime: afișe superbe, plimbare cu vaporul pe Dunăre pentru participanți, ospitalitate, organizare, anticipînd de pe acum o a 15-a ediție fabuloasă!

   Octavian URSULESCU

Comments

comments

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.