Concerte. Gala romanței la Cîmpulung-Muscel
Timp de 14 ani la rînd, orașul Cîmpulung-Muscel a găzduit festivalul de romanțe și poezie ”Rapsodii de toamnă”. Datorită nemiloasei pandemii și restricțiilor cunoscute, ediția a 15-a a fost înlocuită (deci nu anulată, ca în alte părți – bravo organizatorilor!) cu o originală ”Gală a romanței – Rapsodii de toamnă”, care a păstrat nealterat spiritul festivalului și mai ales a menținut pe agenda manifestărilor muzicale ale orașului acest eveniment cu frumoasă tradiție.
Atașată de frumosul oraș, directoarea artistică a festivalului, Mariana Claudia Filipescu, valoroasă interpretă de romanțe aplaudată pe scena celor mai importante confruntări din domeniu, în frunte cu Festivalul național ”Crizantema de aur”, face o grăitoare schiță a ambianței locale, pentru că, spre cinstea sa, orașul Cîmpulung Muscel găzduiește mult mai multe manifestări artistice decît municipii mari, capitale de județ: ”Oraș cu bogată tradiție istorică, fiind prima capitală a Țării Românești, orașul a fost leagănul inspirației pentru dramaturgul Tudor Mușatescu, născut pe malul Mătăului. Urbea se află la poalele muntelui Mateiaș, care delimitează în partea de sus culoarul Rucăr-Bran”.
Informațiile acestea succinte sînt destinate îndeosebi celor tineri, cunoscînd marginalizarea orelor de Istorie și Geografie în liceu, iar atunci cînd am pomenit de Rucăr ne-am amintit că este localitatea natală a interpretei Ileana Șipoteanu.
Frumoasa ”Gală a romanței” a avut loc în sala de spectacole a Primăriei (să nu uităm că noua primăriță a orașului este Elena Lasconi, apreciată unanim pentru activitatea sa anterioară în televiziune!).
Ineditul a constat în faptul că tradiționalul concurs de interpretare (n-ar fi rău dacă pe viitor competiția de poezie s-ar desfășura separat, cu un juriu de strictă specialitate) a fost înlocuit cu micro-recitaluri ale laureaților edițiilor trecute, ocazie plăcută și pentru aceștia să se reîntîlnească cu primitorul oraș și mai ales cu ospitalierii organizatori, Gala avînd loc sub egida Casei de cultură ”Tudor Mușatescu”, a Casei de cultură a sindicatelor ”C. D. Aricescu” și a Primăriei din Cîmpulung-Muscel, aceasta din urmă dovedindu-se, în premieră, o gazdă impecabilă.
Dimensiunea specială a evenimentului a fost dată de palmaresul participanților, cu toții laureați la marile competiții ale romanței, numele lor fiind familiar numeroșilor iubitori ai romanței. Astfel, Gheorghița Burcea a fost finalistă a concursului de Creație la ”Crizantema de aur” de la Tîrgoviște, iar la Cîmpulung-Muscel a cîștigat un premiu special în 2019 tot cu o compoziție proprie.
În Gala recenzată în aceste rînduri a oferit, firește, tot două creații proprii, muzică și versuri, ”De-ai știi s-asculți” și ”Prin amintiri”. Tot la ediția din 2019 a fost distinsă cu un Premiu al juriului Daniela Bărbuceanu din Pitești. Mare admiratoare a Ilenei Sărăroiu, ea a dat viață cunoscutelor melodii ”La fereastra casei mele” (Păsărică, mută-ți cuibul) și ”Inimă, de dor nu știi”, aceasta din urmă scrisă, muzică și versuri, de Alexandru Arșinel!
La aceeași puternică ediție 2019 a reușit să acceadă la podium, dobîndind premiul III, talentata solistă Nicoleta Radinciuc din Slobozia, care a făcut apel la alte două titluri din patrimoniul romanței românești, ”De-ai putea tu să vorbești” de Temistocle Popa (versuri Mircea Block) și celebra ”N-ai să știi niciodată” de Ioanin Lupescu, pe un text de același Mircea Block.
S-a ajuns apoi la premiul II, dar la ediția din anul 2011, cînd și-a dovedit din plin înzestrările pentru acest gen muzical Lavinia Bugheanu din Cîmpulung-Muscel. Solista, asemeni multor interpreți, a dovedit atașament pentru romanța clasică, să spunem, aducînd la microfon atît de cunoscutele ”Țiganca” de Ionel Fernic, pe versurile poetului Artur Enășescu, și ”Romanța crizantemelor” de Vladimirovici-Gold, pe un text de Aurel Felea.
Ce tulburător este să te cheme Ionică Radu, să te dedici romanței și să cînți o piesă pe versurile reginei neîncoronate a acestui gen, Ioana Radu! Este vorba de ”Privesc în toamna vieții mele” de Ion Dolănescu, cel de-al doilea cîntec ales de solistul din Cîmpulung-Muscel, distins cu premiul II în 2015, fiind un titlu clasic al romanței – ”Dragoste, buruiană rea” de Vasile Vasilache, versuri N. Stroe și Ștefan Cristodulo. În completarea palmaresului de la ediția anterioară (de fapt, în caz că se va relua în 2021, așa cum sperăm, ediția anterioară a festivalului, deci nu a Galei, va fi, evident, 2019), cea de anul trecut, a urcat pe scenă deținătoarea premiului I, Cecilia Gropan din satul Piatra, comuna Stoenești, care tot în 2019 și-a înscris în palmares încă un premiu I, la festivalul ”Nicolae Florei” de la Bocșa.
Ea a ales romanțele ”Scrisoare pentru mama” de Vasile Veselovschi, versuri Mihai Maximilian, și ”Mi-e tare dor” de Angela Moldovan, pe un text de Mircea Block. Ni se pare firesc faptul că mulți dintre invitați s-au numărat între premiații ediției recente, din 2019. Între aceștia solista Rodica Voicu din Tîrgoviște, distinsă atunci la ”Rapsodii de toamnă” cu Premiul special de interpretare. Ea dat viață unor romanțe compuse de ea și dedicate orașelor atît de dragi inimii ei: ”Tîrgoviște, de tine-mi este dor” și ”Orașul meu drag Cîmpulung”, ambele pe textele fratelui său Constantin Voicu.
O distincție de maximă strălucire figurează în palmaresul Dianei Saracino-Vasile – este vorba de Trofeul ”Crizantema de aur”, la care visează toți aspiranții la gloria romanței, cucerit de ea în anul 2007. Valoroasa interpretă a alăturat cunoscutei romanțe ”Să treci prin lume fără dor” de Alexandru Leon, versuri I. Gr. Periețeanu, celebrul cîntec rusesc (asimilat folclorului, datorită circulației, dar avînd autori cunoscuți) ”Oci ciornâie”.
Am lăsat-o intenționat la urmă pe directoarea artistică a manifestării la ultimele nouă ediții, care investește suflet și pasiune în organizarea festivalului de la Cîmpulung-Muscel și în cultivarea romanței, pe care o slujește cu devoțiune de mai bine de 15 ani.
Între distincțiile cele mai importante, peste 20 în total, cucerite la reuniunile naționale ale romanței se numără premii acordate ei la festivalurile de la Zlatna, Pitești, Timișoara, Baia-Mare, dar mai ales cele pe care le trecem în revistă în continuare.
Este vorba de un loc II în secțiunea de Creație de la ”Crizantema de aur”, Tîrgoviște, în 2014 (ca textieră și interpretă), premiul II la ”Crizantema de argint” de la Chișinău, în 2012, Trofeul festivalului de romanțe ”Nicolae Florei” de la Bocșa (2017).
În urma cîștigării Trofeului la ”Rapsodii de toamnă”, la Cîmpulung-Muscel, în 2011, ea este an de an și membră în juriu. Claudia Filipescu a inclus în recitalul său romanțele ”Vioara” de Mia Braia și ”Bunicii mei” de Moise Mitulescu, text Maria Chirtoacă.
Orchestra acompaniatoare a fost condusă de violonistul prof. dr. Cătălin Iancu de la Ansamblul folcloric ”Doina Argeșului” din Pitești, sub bagheta acestuia evoluînd Petrișor Mihalcea (acordeon) și Nicolae Oprea (pian), toți cu studii muzicale.
Spectacolul a fost prezentat de directorul Casei de cultură a sindicatelor ”C. D. Aricescu”, Sergiu Cicu, care a făcut la finalul fiecărui recital oficiul de înmînare a unui mic trofeul, simbol al romanței, a programului de sală și, firește, a unui buchet de flori.
Ecourile acestei Gale, desfășurate în luna octombrie, sînt mai mult decît favorabile și ținem să elogiem încă o dată determinarea și inspirația gazdelor, care au reușit să nu rateze borna 2020 în desfășurarea unei manifestări emblematice pentru acest gen atît de sensibil și de românesc.
Într-un an în care, fatalmente, evenimentele artistice au lipsit în Cîmpulung-Muscel, iubitorilor romanței (în sală numărul spectatorilor a respectat distanțarea fizică impusă de autoritățile sanitare) le-a mers la inimă căldura cu care valoroasele laureate (dar unde sînt bărbații? Doar un singur solist? Romanța vă așteaptă!) ale unora din edițiile anterioare au dat viață partiturilor dragi tuturor.
Spuneam cîndva că forța marelui Festival național (și nu o dată internațional) ”Crizantema de aur” de la Tîrgoviște rezidă și din afluirea către ”Cetatea de scaun a romanței românești” a tuturor talentelor lansate la aceste competiții din țară de care am amintit și aici.
Directoarea artistică a ”Crizantemei de aur”, îndrăgita interpretă Alina Mavrodin Vasiliu, le urmărește îndeaproape, nu o dată este chiar prezentă la ele, așa încît la Tîrgoviște ajung cei mai buni dintre cei buni, pentru care calificarea în marea finală este suprema consacrare.
Există o solidaritate excepțională a relativ micii lumi a romanței, pe care Alina Mavrodin Vasiliu a concentrat-o în atît de grăitorul slogan: ”Romanța ne unește!”.
Octavian URSULESCU