Contractul cu Bechtel, reziliat oficial

Ministrul delegat pentru Proiecte de Infrastructura, Dan Şova a precizat ca a inceput negocierile cu compania americana Bechtel la inceputul lunii februarie. „Este o performanta sa reusesti – va poate confirma orice avocat serios din aceasta tara – ca din februarie pana la sfarsitul lunii mai sa reusesti rezilierea unui contract de asemenea proportii, cu asemenea vechime, cu asemenea complicatii. Eu am dat initial termenul de 30 aprilie, am crezut ca se va termina, dar lucrurile pe santier au fost mult mai complicate; inginerul de santier, consultantul in contract ne-a dat procesul verbal final pe acest contract de-abia pe 29 aprilie”, a povestit el.

Cu privire la costul rezilierii contractului, de 37,2 milioane euro, ministrul a spus ca acesta reprezinta „sume care sunt datorate pentru lucrari pe care le-au mai facut ei”. „Vreau sa va spun ca penalitatile sunt de ordinul a catorva milioane de euro, restul sunt restante din lucrari, paza de santier, conservare de lucrari, deci ce s-a facut acolo. Normal ca ei au cerut initial mult mai mult, dar dupa aceea, impreuna cu consultantul, cu avocatii, cu oamenii de la CNADNR – dl director Mircea Pop a avut o contributie foarte importanta aici – toti oamenii acestia au pus pe masa si datoriile Bechtel catre CNADNR. Si atunci s-a discutat si s-a ajuns la o suma, spun eu, normala si modesta”, a declarat Sova.

Declaraţii ale ministrului Dan Şova din timpul emisiunii:

– „Negocierile la Bechtel s-au incheiat. Contractul a fost reziliat in aceasta seara. Suma pe care o datoram, conform contractului pentru reziliere, este de 37,2 milioane euro, cu tot cu TVA”;

– Desecretizarea contractului se va face „dupa ce se vor termina toate formalitatile”. „De altfel trebuie si controlat, concluziile vor fi publice, deci nu-i nimic de ascuns. Sunt bani publici si nu trebuie sa fie nimic de ascuns”

– „Deci, s-a terminat. Mi-a parut foarte rau de ce s-a intamplat in timpul zilei de luni, acum pot sa reiterez si sa spun ca nu am declarat niciodata ca se va rezilia luni, ci am declarat la o intalnire cu niste oameni de afaceri ca de luni intram in linie dreapta. Fireste ca mi-am dorit sa se intample de mai de mult, dar cei care critica nu se pricep, nu stiu ce inseamna un contract de o asemenea magnitudine si e greu sa-si imagineze cineva ce inseamna sa cureti toate greselile si toate lucrurile la limita legii care au fost facute”

– „Asta a fost o sansa pe care mi-a dat-o premierul Ponta, si un pariu al lui, sa vedem daca Transporturile pot fi conduse de un avocat”

– „Este o chestiune realmente importanta pentru Romania, ca sa avem un nou inceput pentru aceasta autostrada. In formula pe care o aveam, din nefericire, aceasta autostrada nu putea fi facuta. Acesta este un prim pas spre a o face. Daca ramaneam asa nu se putea face, si istoria celor 11 ani si a celor 52 de km pentru 1,4 miliarde de euro a demonstrat ca nu se putea”

– „Ca sa putem ajunge la aceasta reziliere a trebuit sa platim si oalele sparte facute de Anca Boagiu. Dna Boagiu ne-a lasat si 50 de milioane de euro datorie pentru Bechtel. Ca sa putem intra in aceasta reziliere, primul pas, ca sa demonstram buna credinta, profesionalism, normalitate intr-o relatie contractuala, a trebuit sa platim datoria din 2011 a dnei Boagiu, lasata pentru Guvernul Ponta. Am platit noi 50 de milioane de euro in luna aprilie, ca sa putem avea aceste discutii si aceste negocieri”

El a mai anuntat ca saptamana viitoare se va intalni cu seful Corpului de Control al primului-ministru si va „stabili cu dansul pasii de control pentru acest contract”.

Ponta: Despăgubirile pentru Bechtel vor fi acoperite din buget

Fondurile aferente despăgubirilor care trebuie achitate companiei Bechtel la rezilierea contractului de construcţie a autostrăzii Transilvania vor fi acoperite din buget, în acest an putând fi licitat tronsonul Sebeş-Câmpia Turzii pentru a lega Clujul de autostrada Arad-Sibiu, spune premierul Ponta.

„Ministrul Şova a informat, aseară târziu, referitor la încheierea negocierilor şi semnarea acordului, de fapt, de reziliere. Nu e vorba nici de un miliard, cum spunea un fost ministru, nici de 500 de milioane, cum spunea un alt fost ministru, deci înseamnă că am avut miniştri cam slabi, care nu prea ştiau să se uite prin contracte. E vorba de 30 de milioane plus TVA. În acest fel, putem practic – şi avem tot traseul liber de orice alte obligaţii – putem să gândim strategia pentru dezvoltarea infrastructurii rutiere pe toată zona Ardealului. De altfel, chiar în acest an sper să putem licita segmentul Sebeş-Câmpia Turzii, deci practic să legăm Clujul de autostrada Arad-Sibiu, după care putem, fie din fonduri europene, fie în parteneriat public privat, să continuăm vechiul traseu spre Suplacul-de-Barcău şi în jos, spre Sighişoara”, a spus Ponta.

Adrian Năstase despre Autostrada Transilvania: proiect sabotat politic de Băsescu

Fostul premier Adrian Năstase a declarat joi că proiectul construcţiei Autostrăzii Transilvania, contractat cu compania americană Bechtel, a fost sabotat politic, el arătând că în 2005 Traian Băsescu şi ministrul Transporturilor de atunci au întrerupt lucrările pentru aproape doi ani.

Întrebat dacă se putea găsi o altă soluţie în privinţa contractului cu Bechtel decât cea în care statul român să plătească despăgubiri de 37 de milioane de Euro, Năstase a răspuns: „Da. În 2005. În 2005, vă aduc aminte, Traian Băsescu a vrut să vadă dacă nu cumva compania Bechtel a dat comisioane Guvernului pe care l-am condus şi a întrerupt timp de aprope doi ani, un an şi jumătate. Ministrul Dobre de atunci este responsabil pentru această decizie – lucrările la autostradă”.

Năstase a spus că în acest timp în care lucrările au fost întrerupte contractul cu Bechtel s-a triplat din cauza faptului că echipamentele fuseseră deja aduse în ţară iar preţurile la ciment, beton, fier beton şi exproprieri au crescut.

„În felul acesta, contractul s-a triplat. Au fost nişte încercări de modificare a contractelor, unele extrem de nefericite”, a spus Năstase, el arătând că preşedintele Traian Băsescu şi Guvernul de atunci au manifestat „ură” împotriva contractului cu Bechtel.

„Astea sunt explicaţiile. De ce Bechtel a reuşit să facă autostrada din Croaţia până la Dubrovnik sau autostrada din Albania, spre Kosovo? Trebuie să ne punem aceste întrebări. Evident că, practic, proiectul a fost sabotat politic”, a spus Năstase.

Ministrul delegat pentru Proiecte de Infrastructură, Dan Şova, a declarat, miercuri seara, că a fost reziliat contractul cu Bechtel pentru construirea Autostrăzii Transilvania, statul român urmând să plătească companiei americane 37,2 milioane de euro şi datorii de 50 milioane de euro.

Comments

comments

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.