Dalina Bădescu – Expoziţia personală ” Tot” la Muzeul de Artă Modernă si Contemporană Pavel Șușară (MAMCO)

Se va deschide joi, 13 iunie, orele 18:30, la Muzeul de Artă Modernă si Contemporană Pavel Șușară, expoziţia personală ” Tot”, cu lucrări pe simeze semnate de Dalina Bădescu.

Este un prilej potrivit și pentru cititorii ziarului Ultima Oră să se familiarizeze cu arta tinerei plasticiene, prezentată de mine deja în pagina de cultură a agenției de presă Intell News şi în ziarul Jurnalul Bucureştiului. Artista Dalina Bădescu ne-a mărturisit că ” Titlul expoziției se referă la conceptul întregului, a ‘tot-ului’ din hermetism, guvernat de un sistem de legi valabil pentru întregul Univers, legi imuabile, care se manifestă pretutindeni şi mereu – material, mental si spiritual.

Vă invit joi, 13 iunie, ora 18.30, la MAMCO, să vedem dacă acele legi mai sunt sau nu într-adevăr valabile, dar mai ales să îmi fiți alături într-un moment foarte important pentru mine!”

Dalina Bădescu este la o vârstă atât de fragedă (un Berbec de aprile, născută la Craiova in 1990): inginer geodez; istoric cu specializarea “ISTORIA ARTEI”, absolventă a Facultății de Istorie din cadrul Universității din București; din 2014 este Doctorand in Istorie al Facultății de Istorie din cadrul Universității din București. În 2018 a fost admisă ca membru stagiar a Uniunii Artiștilor Plastici din România , filiala Pictură Bucureşti.

Expoziția pune laolaltă perspective diferite asupra unui reper unic – forma plastică și invită totodată la o călătorie prin vârstele artei.

La vernisaj va vorbi curatorul expoziţiei, criticul și istoricul de artă Pavel Șușară.

Vă prezint şi cronica plastică a expoziției, realizată evident de Pavel Șușară, critic de artă:

TOT  sau de la privire la contemplație

Apărută intempestiv în spațiul creației artistice propriu-zise, dar aducând cu sine experiențele nonconformiste ale formației sale pozitiviste și ale criticului/istoricului de artă, Dalina Bădescu a depășit încă de la prima sa expoziție (EKG, Muzeul Național al Țăranului Român, 2015) orizontul conceptual și expresiv al pictorului canonic.

Dincolo de rediscutarea unui gen, și anume portretul, și de reconfigurarea lui într-un alt cod și într-o altă convenție a limbajului, ea a mutat accentul de pe morfologia comună și de pe descrierea exterioară pe sondarea particularităților destinului și pe unicitatea kharmică a motivului. Această intensificare a privirii a venit la pachet, în mod surprinzător, nu doar cu o aprofundare a realului, ci și cu extensia acestuia dincolo de toate limitele testate ale percepției.

Aceeași strategie a privirii și același procedeu al abordării formale se regăsesc, chiar dacă unghiul de observație se schimbă radical, și în celelalte expoziții personale, Pământul, de sus (Galeria Dialog, 2016) și Narațiuni (Fundația Dignitas, 2017). După aceste experiențe secvențiale, de tip analitic, în care o formă, un concept sau o atitudine erau identificate și urmărite în propria lor existență până aproape de reducerea lor la o structură ultimă și ireductibilă, expoziția TOT reprezintă un discurs amplu, cumulativ, în care interesul depășește orice particularitate formală în beneficiul unei viziuni sintetice și integratoare.

Toate tehnicile, codurile și limbajele folosite până acum separat, sunt îmbogățite, nuanțate și completate cu elemente noi, nemaiexperimentate de către artistă în expozițiile precedente. Așadar, picturii, formelor bidimensionale și extensiei spre tridimensional, Dalina Bădescu le adaugă, în actuala expoziție, încă două componente fundamentale: desenul pur, de sine statător, linia generativă absolută, și colajul, cumulul și sinteza absolută.

TOT reprezintă aici o simplă expoziție de artă doar la un prim nivel de lectură, la unul conformist și previzibil, fiindcă, dincolo de spectacolul artistic variat, provocator și imprevizibil, el înseamnă o viziune asupra lumii, un elogiu implicit adus diversității și coerenței ei misterioase. Demonstrația directă privește capacitatea liniei de a se coagula în structuri, a structurilor de a crea forme dense, corporalități și evenimente, dar sugerează și versantul celălalt, în care evenimentele se fragmentează în forme risipite, iar acestea, la rândul lor, se resorb în structuri și în linii care pot genera o altă buclă a unei ciclicități infinite.

Recursul la istoria artei, la citatul antic, medieval, extrem oriental sau din orice altă cultură pe care umanitatea a experimentat-o, conferă expoziției, pe lângă propria sa dimensiune spațială, bi- sau tridimensională, și o amplă dimensiune geografică, teritorială, iar, prin recursul la vârstele istorice, și o subtilă, dar evidentă, dimensiune temporală. Ideea de TOT, care s-ar putea scrie și THOT, ca în idiomul fondator al civilizației egiptene, cuprinde spectacolul imediat al privirii, diversitatea existenței, infinitatea formelor și neobosita dinamică spre sine însuși a spiritului uman, călătorind  prin culturi, prin spații și prin ere…  Pavel Șușară

Expoziţia se va putea vizita până  în luna august 2019. Adresa MAMCO: Intrarea Viitorului nr. 4, București.

Parteneri media: Ultima Oră, Modernism, Jurnalul Bucureștiului, Intell News.

Articolul face parte din ciclul ”La pas prin galeriile bucurestene”, rubrică înființată de mine și consacrată deja, din luna mai 2015, în ziarul Jurnalul Bucurestiului. Aceste recomandări le extind acum și în pagina de cultură a ziarului Ultima Oră.

Cele 3 organe de presă pentru care scriu (Ultima Oră, Jurnalul Bucureștiului, Intell News) sunt parteneri media ai MAMCO: Muzeul de Artă Modernă si Contemporană Pavel Șușară, pentru această expoziție.

Claudiu Victor Gheorghiu

Senior Editor al agenției de presă Intell News şi al ziarului Jurnalul Bucureștiului

publicist comentator al ziarului Ultima Oră

Comments

comments

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.