Director CFR Călători: Sistemul feroviar din România se află ”la răscruce”

CFR Călători se află ”la răscruce”, asemenea întregului sistem feroviar din România, fiind nevoie de investiţii pentru ca ţara să fie conectată la marile proiecte europene de dezvoltare durabilă a transportului, a afirmat miercuri, la Alba Iulia, directorul general al companiei, Iosif Szentes.

„Anul acesta marcăm 20 de ani de la momentul primei reforme feroviare, nu ştiu dacă să pun în ghilimele sau nu cuvântul reformă, 20 de ani de existenţă a companiilor mari feroviare din România. Iată, după 20 de ani de la înfiinţare, cu bune şi rele, cu realizări şi lipsuri în acelaşi timp, CFR Călători se află la răscruce, asemenea întregului sistem feroviar din România. Ne aflăm în faţa unor decizii care nu mai suportă amânare. Este necesară, obligatorie aş spune, o schimbare radicală a paradigmei de funcţionare a sistemului feroviar, fără de care România nu-şi poate atinge obiectivele de dezvoltare. Pentru asta avem nevoie de investiţii şi de material rulant nou”, a declarat Iosif Szentes, prezent la cea de-a XIII-a ediţie a a Conferinţelor Club Feroviar – Infrastructura, „Dezvoltarea pieţelor feroviare în Europa Centrală şi de Sud-Est pentru 2030 şi după”.

Directorul general al CFR Călători a făcut şi o comparaţie cu Elveţia, spunând că aceasta a făcut în perioada 2005 – 2015 investiţii de 13,4 miliarde de euro în material rulant nou, în timp ce în România, în afară de acele trenuri Desiro care au fost cumpărate în perioada 2002-2009, nu s-au făcut investiţii de material rulant nou.

Iosif Szentes a subliniat că este nevoie de investiţii în continuare pentru a asigura un serviciu public la nivel naţional. „Avem nevoie de investiţii pentru ca împreună să putem conecta România la marile proiecte europene de dezvoltare durabilă a transportului. Provocarea la care trebuie să răspundem este aceea de a ţine pasul cu nevoile lumii moderne în ceea ce priveşte mobilitatea şi viteza de evoluţie a noilor tehnologii, punând clientul cu prioritate în centrul activităţii”, a mai spus directorul general al CFR Călători.

În ceea ce priveşte priorităţile CFR Marfă, acestea rămân în continuare „adaptarea materialului rulant la necesităţile de transport, asigurarea resurselor umane necesare”, precum şi „provocările legate de concurenţa pe piaţa transportului feroviar de marfă”, a precizat Mihai Manole, director Operaţiuni Material Rulant în cadrul acestei companii.

Ministrului Transporturilor, Lucian Şova: Dezvoltarea căii ferate, printre priorităţile mandatului

Ministrul Transporturilor, Lucian Şova, a afirmat, la rândul său,  că printre priorităţile mandatului său se află dezvoltarea căii ferate din România şi a tot ceea ce este conex acesteia, cu o reducere progresivă a restricţiilor de viteză.

„Mă preocupă foarte mult faptul că o mulţime de restricţii (de viteză – n.r.) tot apar. Din cele care există se reduc din ce în ce mai puţin. Domnul director Gavrilă (directorul general CFR SA – n.r.) şi-a propus nu numai să nu mai introducă noi restricţii, să scadă gradual în fiecare an cu 10 – 15% numărul restricţiilor care sunt deja. Pe de o parte, acest lucru nu poate fi făcut fără bani şi o sursă importantă, asupra căreia i-am atras atenţia conducerii CFR SA, este creanţa foarte mare pe care o are asupra CFR Marfă, lucru care trebuie tratat de o manieră eficientă şi rapidă, pentru că aproape 150 de milioane de euro, pe care îi au de încasat, ar putea contribui la reducerea, la anularea multora din restricţiile de circulaţie cu care trenurile de marfă şi de călători se confruntă”, a declarat ministrul Transporturilor.

Lucian Şova a spus că, din păcate, evoluţia ultimilor 28 de ani şi din perspectivă economică a generat o subfinanţare a sistemului feroviar, altădată foarte bine dezvoltat, adaptat transportului containerizat (de mărfuri – n.r.).

„Din păcate, în ultimii 30 de ani am observat cu toţii că dezvoltarea căii ferate nu numai că nu a mai fost susţinută, ba din contră, prin subfinanţarea endemică, a condus la restructurări de personal, la închideri de linii, la scăderea gradului de confort al transportului de pasageri. Sunt în situaţia ca acum, astăzi, să vin în faţa dumneavoastră în primul rând pentru a vă transmite un mesaj de încredere”, le-a spus ministrul participanţilor la o conferinţă la care au fost prezenţi toţi şefii companiilor feroviare de stat, dar şi reprezentanţi ai unor companii private.

Lucian Şova le-a spus acestora că prioritizează în mandatul său „dezvoltarea căii ferate din România şi a tot ceea ce înseamnă conex căii ferate”, menţionând că este preocupat de „problemele” cu care se confruntă compania de transport călători, compania de transport marfă şi, de asemenea, cu „vicisitudinile la care trebuie să facă faţă zilnic”, potrivit acestuia, compania de infrastructură.

„Sigur că nu ne este indiferent deloc faptul că vitezele de circulaţie au tot scăzut progresiv, sigur că este oarecum păcat că trebuie să ne fixăm ca obiectiv să ajungem măcar la vitezele de circulaţie pe care trenurile în România le dezvoltau în anii 90, dar există şi acest obiectiv, pe lângă, desigur, terminarea construcţiei Coridorului IV şi a modernizărilor de cale ferată. Unul din obiectivele mandatului meu este şi acesta de reduce progresiv restricţiile de viteză şi aici eforturile pe care le aştept de la CFR Infrastructură sunt foarte mari, aşa că, cel puţin din această perspectivă, trebuie ca cei de la Infrastructură să găsească resursele necesare, sigur cu sprijinul ministerului, guvernului, în a elimina măcar restricţiile acolo unde există”, a declarat ministrul.

Şova a precizat, pe de altă parte, că nu poate să nu observe că, an de an, CFR Călători se confruntă cu probleme legate de întreţinerea, repararea, menţinerea în circulaţie a materialului rulant, că an de an a scăzut numărul vagoanelor puse în circulaţie şi că nu întotdeauna gradul de confort pe care îl oferă călătorilor este la nivelul exigenţelor pe care aceştia îl au.

„Din perspectiva transportului de pasageri, am aşteptări mari de la compania de călători în a demara un program mai ambiţios de reparare, un program mai ambiţios de îmbunătăţire a condiţiilor de călătorie, a reducerii consumurilor energetice, şi mă refer aici la combustibili, energie electrică şi aşa mai departe, o mai bună adaptare la piaţa transporturilor de pasageri. Nu sunt bucuros să aflu că se tot pune problema reducerii numărului de trenuri, trenurile ar trebui să fie din ce în ce mai multe şi mai accesibile publicului, dar şi să ofere condiţii de călătorie corespunzătoare”, a declarat ministrul.

Lucian Şova a participat miercuri la cea de-a XIII-a ediţie a Conferinţelor Club Feroviar – Infrastructura, „Dezvoltarea pieţelor feroviare în Europa Centrală şi de Sud-Est pentru 2030 şi după”.

Sursa: AGERPRES

Comments

comments

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.