DISTANȚA DINTRE MINE ȘI MINE (Mona Nicoară, Dana Bunescu, Ada Solomon, 2019)

EXCLUSIVITATE

Singurul lucru pe care filmul pare a nu-l motiva pe deplin este tocmai titlul, căci nu e de sesizat vreo ”distanță” între cea care era la începuturi, poeta Nina Cassian și cea dinspre final, cât, mai curând, o mare asemănare, până la suprapunere aproape, între convingerile esențiale ce o mobilizau la tinerețe și cele pe care le exprima cu tot atât de mare credință, spre final. ”Eu nu m-am schimbat, ei s-au schimbat”, spune sinceră în interviu scriitoarea. Ea nu afirmă nicăieri că ideea comunistă este condamnabilă, ci doar că cei care au promovat-o s-au îndepărtat nepermis de mult de ea, practicând, de fapt, un soi de… anticomunism. Filmul este un lung interviu pe care Nina Cassian a avut disponibilitatea să-l ofere spre sfârșitul vieții, ilustrat cu pagini din arhivele Securității, cu ample secvențe din filme documentare pentru care artista a furnizat textul comentariului și, uneori, chiar muzica, cu secvențe consistente din interviuri pe teme literare ce pun în lumină o minte organizată, incapabilă de duplicitate, și cu imagini din arhive personale în care apare alături de figuri emblematice ale vremii. Un film deosebit de emoționant, un film cu un om foarte frumos interior, un om care oricând poate fi luat drept model (într-o lume lipsită și înfometată de modele, ca a noastră) de sinceritate și convingere. Cu un chip urât după canoanele momentului dar deosebit de frumos prin lumina pe care o emana,  tânăra poetă care dorea ”să mântuie lumea de toate antagonismele fundamentale” susținând entuziastă idealul ”nobil al comunismului” ajunge la maturitate să se opună frontal abuzurilor oligarhiei  ce conducea țara în ultimii ani de agonie ai fostului regim.  Stilul direct, sinceritatea afirmațiilor, indiferența față de autoritățile pentru care nu era dispusă la concesii, au transformat-o într-o indezirabilă pe care regimul a supus-o unei ”atente” observări; notele ”sistematice”, ridicole în conținutul lor, ce dau ”substanță” voluminoaselor dosare  de securitate sunt clare mărturii. I s-a reproșat formalismul, decadentismul versurilor sale, încifrarea unora dintre texte. La o adunare muncitorească unde au fost invitați și scriitori, un vorbitor îi reproșa faptul că versurile ei nu pot fi înțelese cu ușurința cu care poate fi priceput Coșbuc, de pildă, ignorând că o astfel de poezie ar fi fost pentru el o oportunitate ca, prin recitire (cu scopul de a înțelege, desigur) să mai crească și el un pic pe dinăuntru. Într-o vreme tulbure în care istoria își căuta cursul făcându-se și apoi desfăcându-se neașteptat, într-un timp când până și ”metafora era prigonită”, scriitoarea și-a găsit refugiul în textele pentru copii (”Nică fără frică”, ”Ninigra și Aligru”) – în care totuși, mereu este prezentă o notă de elevație și de spirit – și în…  dragoste, fiind veșnic îndrăgostită de oameni, de gânduri, de toate ale lumii în nesfârșita ei nemărginire. ”Poezia iubirii”, gen în care a excelat, ocupă o parte consistentă a creației sale și trădează un suflet de o vibrație și o sensibilitate aparte. Aceste trăiri profunde, acest freamăt sunt sesizabile chiar și la ființa în vârstă care  vorbește acum aparatului de filmat și care cu emoție sinceră și cu convingere își evocă tinerețea entuziastă, credința care nu a părăsit-o niciodată. Este remarcabilă opțiunea realizatorilor pentru prim-planurile și gros-planurile (imaginea Ovidiu Mărginean, Rudolf Costin) din care este alcătuit întregul interviu. Ele au ce ne spune chiar și în momentele de aparentă tăcere; pare că fiecare por ar avea ceva de adăugat poveștii exprimată rațional de cea care cu o deplină luciditate și ordine în gânduri vorbește captivant despre vremuri apuse. Așa că, dacă vă e dor de o porție zdravănă de adevăr și de sinceritate, mergeți la cinema! Așteptările nu vă vor fi înșelate. Promit…

Comments

comments

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.