FPTS: Şapte paşi pentru succesul litoralului românesc
Minivacanţa de 1 mai unită cu Sărbătoarea Paştelui reprezintă o şansă de a reedita succesul din 2012, când a existat un vârf de ocupare pe litoralul romanesc de 100% în luna august. Calendarul vacanţei de la începutul lunii mai constituie un avantaj real, fiind recomandabilă crearea de sejururi de 5 nopţi. Hotelurile pot fi astfel deschise în întregime, având în vedere că temperatura medie multianuală pentru perioada 1-5 mai este una ridicată, nefiind nevoie de încălzirea hotelurilor, iar vremea caldă va asigura un aflux ridicat de turişti.
Pentru a atrage turiştii pe litoralul românesc pentru perioada 1- 6 mai este necesară îndeplinirea unor cerinţe esenţiale:
1.Prima condiţie este practicarea unor tarife foarte accesibile, după modelul bulgăresc unde aceste sărbători implică un cost per noapte simţitor mai mic pentru turişti decât în perioada de extrasezon. În niciun caz profitul nu trebuie urmărit pe noapte, ci pe pachet de minim 3 nopţi.
2.Odată convinşi să aleagă litoralul românesc, urmează cea mai importantă etapă: primirea turiştilor în condiţii bune şi oferta unor servicii de excepţie. Un client mulţumit înseamnă un marketing direct făcut de acesta, recomandările pe care le face el ulterior fiind extrem de importante. Pentru a mulţumi un client, raportul tarif/calitate trebuie să încline întotdeauna spre calitate. Este total greşită ideea practicării unui tarif foarte mic, pentru ca apoi acesta să fie invocat ca scuză a lipsei calităţii, pe principiul că la asemenea preţuri mici clienţii nu pot avea pretenţii.
3.Bunăvoinţa personalului, fie că este vorba de recepţioneri, ospătari, şefi de restaurant sau personalul care se ocupă de curăţenie, constituie o ofertă care nu costă suplimentar, însă lasă o impresie favorabilă oricărui turist. Curăţenia din hotel, din camere sau din grădina hotelului vine de asemenea în întâmpinarea dorinţelor oricărui turist. Dacă totul este completat cu o bucătărie variată, bazată pe produse proaspete, orice hotelier poate fi sigur că va fi recomandat de către turişti şi pe mai departe, existând şanse reale pentru un grad ridicat de ocupare pe timpul sezonului.
4. Un alt factor important este implementarea unor pachete de tipul all inclusive, iar acolo unde nu se poate acest lucru se pot introduce pachete all inclusive light sau pensiune completă. Prin astfel de pachete, hotelierul va atrage în primul rând familiile cu copii, fiind cunoscut faptul ca această plajă de turişti este cea care va rezerva cele mai lungi perioade de şedere. Pentru familiile cu copii astfel de oferte înseamnă un plus, fiind mai comod să aibă totul inclus în pachetul iniţial.
5. După ce hotelierul s-a asigurat că personalul este amabil, că hotelul este curat şi că oferă cea mai bună soluţie pentru luarea mesei la hotel, nu trebuie să neglijeze animaţia, indiferent că este vorba despre animaţie pentru copii sau pentru adulţi. Românii s-au obişnuit ca în hotelurile în care stau să primească un program de animaţie şi divertisment. Acest lucru se întâmplă în orice destinaţie din afara ţării, prin urmare trebuie să devină o regulă şi la noi.
6. Dacă hotelierii se organizează excelent şi depun toate eforturile pentru a mulţumi şi cei mai exigenţi turişti care vin pe litoral, autorităţile locale au obligaţia să se ocupe de amenajarea infrastructurii locale pentru ca turiştii să aibă parte de staţiuni civilizate. Este neplăcut pentru turişti să ajungă într-o staţiune în care hotelul oferă servicii de calitate superioară, însă nu există locuri de parcare, dar găseşte gropi în carosabil sau troturare inutilizabile.
7. Pe de altă parte, organizarea plajelor (curăţenie, salvamar, poliţie, toalete) trebuie să fie cât mai bună. Dacă un turist vine pe litoral şi găseşte un hotel de excepţie, însă îşi strică maşina, nu are pe unde să meargă pe trotuar ori pe faleză, iar când iese la plajă nisipul este murdar, nu găseşte toalete sau este invadat de diverşi negustori ambulanţi care mai şi fură, în mod categoric acesta nu se va reîntoarce pe litoralul romanesc şi îi va descuraja şi pe alţii să o facă.
Dan Matei Agathon
Preşedinte
Federaţia Patronatelor din Turism şi Servicii (FPTS)