Interviu Radu Petrovici – Manager Teatrul Naţional de Operetă şi Musical ”Ion Dacian”: “Am abordat această nouă responsabilitate cu mult respect pentru tradiția și valorile instituției, dar și cu o dorință profundă de inovare și dezvoltare”

Aflat de câteva luni la conducerea singurului teatru de operetă din Europa de Est, Radu Petrovici este unul din cei mai tineri manageri din istoria instituţiei şi primul instrumentist care face tranziţia din fosa orchestrei către biroul de director.

Despre această trecere, dar şi despre intenţiile cu care îşi doreşte să propulseze Teatrul Naţional de Operetă şi Musical Ion Dacian pe noi culmi ale succesului, ne spune chiar el.

Te găseşti acum în postură managerială, după mulţi ani în orchestra TNOMID. Cum ai gestionat tranziția din fosă în biroul managerial, adică de la postura de membru al orchestrei la cea  de manager al Teatrului Național de Operetă și Musical Ion Dacian?

Tranziția de la membru al orchestrei la manager al Teatrului Național de Operetă și Musical Ion Dacian a fost, fără îndoială, o provocare majoră și o schimbare semnificativă în cariera mea. În primul rând, am abordat această nouă responsabilitate cu mult respect pentru tradiția și valorile instituției, dar și cu o dorință profundă de inovare și dezvoltare.

Pentru a gestiona această tranziție, am început prin a mă familiariza cu toate aspectele manageriale, financiare și organizatorice ale teatrului. A fost crucial să înțeleg nu doar latura artistică, pe care o cunoșteam deja destul de bine, ci și complexitățile gestionării unei instituții de asemenea anvergură. M-am concentrat pe consolidarea unei echipe solide, capabilă să îmbine experiența cu inovația, și am căutat să îmi folosesc cunoștințele și înțelegerea mediului artistic pentru a promova un mediu de lucru creativ și productiv.

O parte importantă a acestei tranziții a fost comunicarea deschisă și continuă cu membrii echipei, atât din administrație, cât și din rândul artiștilor. Ascultându-le ideile și preocupările, am reușit să construim împreună o viziune comună pentru viitorul teatrului. De asemenea, am acordat o atenție specială menținerii legăturii mele cu scena și cu muzica, pentru a nu pierde contactul cu esența artistică a teatrului și a rămâne ancorat în realitățile și provocările cu care se confruntă artiștii noștri.

În final, am îmbrățișat acest rol cu o dorința de a contribui la creșterea și dezvoltarea Teatrului Național de Operetă și Musical Ion Dacian. Vreau să aducem în fața publicului spectacole de neuitat, să ne extindem repertoriul, păstrându-ne totodată respectul pentru tradiție și dedicarea față de artă. Este un echilibru delicat între inovație și tradiție, dar sunt convins că, împreună cu echipa mea, putem naviga cu succes aceste ape și putem asigura un viitor strălucit pentru teatrul nostru.

Care sunt provocările și bucuriile asociate cu rolul tău de manager într-un teatru de operetă și musical, singurul de acest tip din Europa de est?

Rolul meu de manager al Teatrului Național de Operetă și Musical Ion Dacian, vine cu un amestec complex de provocări și bucurii. Într-o astfel de poziție, o provocare majoră este echilibrarea nevoilor și așteptărilor diverse ale echipei, a artiștilor și a publicului, în timp ce navigăm împreună spre atingerea unor obiective ambițioase. Deși acum mă aflu într-o poziție managerială, rămân profund conectat la sufletul artistic al teatrului și la valorile care ne definesc.

Bucuria supremă vine din realizările pe partea de creație, din acele momente magice când vedem cum viziunea noastră artistică prinde viață pe scenă și atinge inimile publicului. Este o satisfacție imensă să vezi cum munca de echipă, pasiunea și dedicarea se materializează în spectacole care devin experiențe memorabile pentru spectatorii noștri.

Pe de altă parte, a câștiga și a menține încrederea colegilor în noua mea funcție a fost și este un proces continuu. Este important să le arăt că înțeleg provocările cu care se confruntă, că valorizez contribuțiile lor și că sunt dedicat susținerii lor în realizarea potențialului maxim.

Scopul meu este de a construi un mediu de lucru în care fiecare membru al echipei să se simtă valorizat, motivat și mândru de munca noastră comună.

Este esențial să menținem un dialog deschis, să ne sprijinim reciproc și să lucrăm ca o echipă unită pentru a realiza împliniri de care să fim cu toții mândri. Acest spirit de colaborare și încredere mutuală este, în opinia mea, cheia succesului nostru continuu și a evoluției constante a Teatrului Național de Operetă și Musical Ion Dacian.

Prin ce se diferențiază activitatea într-un teatru de opereta si musical, față de alte instituții lirice?

Activitatea într-un teatru de operetă și musical se diferențiază semnificativ de celelalte instituții lirice, în special prin natura și abordarea repertoriului prezentat.

Opereta, spre deosebire de opera, este recunoscută pentru finalurile sale fericite și pentru elementele sale de ușurință și umor, aducând o combinație unică de muzică, dans și teatru. Această formă de artă se adresează unui spectru larg de public, fiind accesibilă și atrăgătoare pentru o varietate de gusturi și vârste.

Prin spectacolele sale, teatrul de operetă și musical oferă nu doar divertisment, ci și oportunitatea de a învăța și de a aprecia aspectele rafinate ale artei și ale comportamentului social. Această dimensiune educativă contribuie la formarea unui public informat și receptiv la mesajele transmise prin artă.

Diferența față de opera tradițională, care adesea explorează teme mai grave și are o structură muzicală și narativă mai complexă, constă în abordarea mai lejeră și mai directă a operetei.

Spectacolele de operetă și musical sunt concepute să fie mai accesibile, combinând elemente de spectacol vizual spectaculos, muzică antrenantă și povești captivante, într-un mod care poate fi apreciat de un public divers.

În plus, activitatea într-un teatru de operetă și musical implică o colaborare strânsă între artiștii din diferite domenii – soliști vocali, dansatori, actori, muzicieni – toți lucrând împreună pentru a crea spectacole care să fie nu doar un deliciu auditiv, ci și unul vizual. Această interdisciplinaritate este o caracteristică distinctivă a teatrului de operetă și musical, care contribuie la dinamismul și la varietatea experiențelor oferite publicului.

Prin urmare, activitatea într-un teatru de operetă și musical reprezintă o sinteză fascinantă între diverse forme de artă, cu un accent pe promovarea unei experiențe culturale bogate și variate, accesibile și educative pentru publicul larg. Este o platformă unică pentru exprimarea creativității și a talentului, care îmbogățește peisajul cultural și contribuie la dezvoltarea și aprecierea artelor performative.

Detaliază, te rog, fațetele repertoriului liric, diferența dintre operă, operetă și musical 

Ah, bineînțeles! Să aruncăm o privire asupra spectrului liric – avem opera, opereta și musicalul, fiecare aducând propria sa magie pe scenă.

Opera, să începem cu ea, este acea formă grandioasă de artă care ne transpune în lumi pline de dramatism și pasiune.

Este vorba despre acele emoții intense, exprimate prin muzică și cânt, totul susținut de o orchestră impresionantă. În opera, povestea se desfășoară aproape exclusiv prin muzică, fiecare notă și cuvânt fiind încărcat de semnificație.

Pe de altă parte, opereta este ca o gură de aer proaspăt. Este mai ușoară, mai accesibilă și, să zicem, mai prietenoasă cu publicul. Aici, muzica se împletește cu dialogul vorbit, iar poveștile sunt adesea vesele, cu finaluri fericite.

Opereta nu doar că ne amuză, dar are și acel minunat rol educativ, introducând publicul în lumea bunelor maniere și a gustului rafinat.

Și apoi avem musicalul, o fuziune vibrantă între teatru, muzică și dans. Musicalul este acel teren de joacă unde orice este posibil, de la comedii spumoase la drame profunde. Ceea ce îl face special este modul în care povestea, muzica și coregrafia se completează reciproc, creând o experiență de neuitat pentru spectator.

Fiecare dintre aceste forme are farmecul său unic, iar ca manager al unui teatru de operetă și musical, provocarea și bucuria mea este să navigăm prin acest spectru larg, aducând pe scenă spectacole care să răspundă gusturilor diverse ale publicului nostru. Este o călătorie fascinantă, plină de învățături și satisfacții.

Cum îți îmbini pasiunea pentru interpretarea muzicală cu responsabilitățile manageriale la Teatrul Național de Operetă și Musical?

Îmbinarea pasiunii pentru interpretarea muzicală cu responsabilitățile manageriale este, fără îndoială, o provocare, dar și o sursă de împlinire.

Păstrez legătura cu muzica prin implicarea directă în selecția repertoriului și prin participarea la repetiții ori de câte ori agenda îmi permite. Aceasta îmi oferă o perspectivă unică asupra procesului creativ și mă ajută să înțeleg mai bine nevoile echipei artistice.

În același timp, aplic principiile muzicii – armonie, ritm, dinamică – în gestionarea echipei și a proiectelor, căutând să creez un mediu de lucru în care creativitatea și eficiența să coexiste armonios. Astfel, pasiunea mea pentru muzică îmi alimentează abordarea managerială, contribuind la succesul Teatrului Național de Operetă și Musical.

Care este viziunea ta managerială și artistică pentru teatrul pe care îl conduci și cum încerci să aduci inovație în acest domeniu?

Viziunea mea managerială și artistică pentru Teatrul Național de Operetă și Musical „Ion Dacian” este una de echilibru între tradiție și inovație.

Pe de o parte, îmi propun să onorez și să păstrez repertoriul clasic care a consacrat instituția, aducând în fața publicului operetele și musicalurile care au definit genurile respective.

Pe de altă parte, sunt profund angajat să insuflu noi direcții creative, explorând teme contemporane și tehnologii de ultimă oră pentru a oferi experiențe inedite și captivante publicului nostru.

Inovația, în viziunea mea, vine din deschiderea către colaborări internaționale, din adoptarea noilor medii digitale și multimedia în producțiile noastre, precum și din încurajarea și promovarea tinerilor talente în toate aspectele artei spectacolului.

Caut să sprijin proiecte care îmbină diferite forme de artă și care aduc pe scenă povești relevante pentru societatea de azi, creând astfel un dialog între teatru și comunitate.

Managerial, pun accent pe dezvoltarea unei culturi organizaționale care valorizează inovația, colaborarea și excelența. Este esențial să avem o echipă motivată și dedicată, care să împărtășească viziunea de a împinge limitele a ceea ce poate fi realizat pe scena de operetă și musical.

În concluzie, aspir să conduc teatrul într-o eră nouă, unde tradiția și inovația se întâlnesc pentru a crea spectacole memorabile, care să rămână în inimile și mințile publicului nostru. Prin această abordare, sper să contribui la creșterea aprecierii și la extinderea audienței pentru genurile operetei și musicalului, atât la nivel național, cât și internațional.

Ce momente memorabile ai avut în cariera ta atât ca contrabasist, cât și ca manager de teatru?

În cariera mea ca contrabasist, unul dintre momentele memorabile a fost prima dată când am interpretat solo cu orchestra, o experiență care mi-a oferit nu doar o profundă satisfacție artistică, dar și o recunoaștere a muncii și pasiunii mele pentru muzică.

Simțirea conexiunii directe cu publicul și a impactului emoțional pe care muzica mea l-a avut asupra lor a fost cu adevărat îmbucurătoare.

Ca manager de teatru, un moment de neuitat a fost deschiderea primei producții „ Mesterul Manole” – Opera Rock, pe care am coordonat-o de la început până la final. Văzând cum viziunea mea și a echipei se materializează pe scenă, și recepționând feedback-ul pozitiv din partea publicului și a criticilor, a fost o confirmare că direcția pe care o urmăm este cea corectă. Aceste experiențe, atât pe scenă, cât și în culise, m-au învățat valoarea muncii în echipă și importanța de a rămâne conectat cu publicul nostru.

Privind înapoi, ce ne poţi spune despre primii tăi paşi în muzică şi prima apariţie pe scenă?

Reflectând asupra începuturilor mele în muzică, pot spune că totul a început în casa bunicului meu la vârsta de 5 ani.

El a fost cel care mi-a împărtășit primele noțiuni de muzică, însuflându-mi dragostea pentru acest univers artistic încă de mic.

Acele momente petrecute împreună nu doar că mi-au format bazele muzicale, dar au și creat o legătură profundă între noi, învățându-mă valoarea tradiției și a transmiterii cunoștințelor de la o generație la alta.

După acele lecții inițiale, am început să studiez pianul, ceea ce mi-a oferit o înțelegere solidă a armoniei și structurii muzicale.

Pianul a fost fundamentul pe care mi-am construit ulterior pasiunea și cariera muzicală. La o vârstă la care am devenit suficient de dezvoltat fizic, am făcut tranziția către studiul contrabasului sub îndrumarea tatălui meu. Această schimbare a reprezentat un nou capitol în viața mea muzicală, permițându-mi să explorez noi dimensiuni ale exprimării artistice.

Primul meu contact cu scena a venit prin auditiile școlare, unde toți copiii participau la audiții sau examene. Acele momente au fost esențiale pentru a-mi dezvolta încrederea în sine și pentru a învăța să gestionez emoțiile asociate cu performanța live.

În ciuda nervozității inițiale, acele experiențe au fost extrem de valoroase, oferindu-mi prima ocazie de a împărtăși muzica mea cu alții și de a simți satisfacția și bucuria aduse de aprecierea publicului.

Fiecare etapă a contribuit la formarea mea ca muzician și m-a pregătit pentru rolul complex pe care îl îndeplinesc astăzi.

Pentru că am vorbit despre debut, cum încurajezi și sprijini tinerii artiști și muzicieni în cadrul teatrului, promovând talentul local?

În calitate de manager al Teatrului Național de Operetă și Musical „Ion Dacian”, una dintre misiunile mele preferate este să cultivăm și să promovăm tinerele talente.

Încă de când am preluat această funcție, am pus un accent mare pentru a crea vizibilitate tinerilor artiști.

Și pentru că inovația este cheia, încurajăm și sprijinim ideile noi, fie că vine vorba de proiecte artistice sau de abordări noi în producția de spectacole. Este esențial să oferim acest spațiu creativ, unde tinerii pot experimenta și pot aduce noi perspective în arta noastră.

Prin aceste eforturi, sperăm să asigurăm un viitor vibrant atât pentru teatru, cât și pentru scena artistică românească.

Ce planuri de viitor ai pentru Teatrul Național de Operetă și Musical Ion Dacian și cum vei continua să dezvolți această instituție culturală? Spune-ne câteva iniţiative inovatoare

În ciuda faptului că mă aflu într-un mandat interimar la conducerea Teatrului Național de Operetă și Musical „Ion Dacian”, viziunile mele pentru viitor sunt pline de ambiție și inovație.

Chiar dacă sunt conștient de limitările temporare ale poziției mele, asta nu mă împiedică să visez și să planific proiecte care să aducă instituția noastră culturală la noi orizonturi de excelență și recunoaștere atât la nivel național, cât și internațional.

Unul dintre principalele mele obiective este să aducem pe scenă cele mai mari titluri de operete și musicaluri, colaborând cu mari regizori care să îmbrățișeze și să reflecte autenticitatea fiecărei producții în parte. Vreau să explorăm povești care să vibreze cu inimile publicului nostru, aducând în același timp o nouă interpretare care să facă fiecare spectacol să fie unic.

În plus, planific să transform foaierul teatrului într-un spațiu vibrant de interactiune culturală, unde să organizăm spectacole de foaier intime, destinate unui public restrâns. Aceste evenimente vor oferi ocazia unor experiențe artistice mai personale și vor încuraja dialogul între artiști și spectatori, creând o comunitate mai strânsă în jurul teatrului nostru.

O altă inițiativă inovatoare pe care doresc să o implementez este crearea unei scene virtuale, care să deschidă porțile teatrului nostru către publicul din întreaga țară și din străinătate.

Prin utilizarea tehnologiei digitale, aspir să aducem opereta și musicalul în inimile oamenilor, indiferent de distanță. Aceasta va fi o modalitate de a extinde accesul la arta noastră, promovând cultura și talentul românesc pe plan internațional.

Chiar dacă sunt într-un mandat interimar, viziunea mea pentru Teatrul Național de Operetă și Musical „Ion Dacian” transcende această limitare temporală.

Sunt dedicat să pun bazele unor proiecte ambițioase care să asigure nu doar continuitatea, ci și expansiunea și inovația în viitor. Prin aceste inițiative, sper să contribui la dezvoltarea continuă a acestei instituții culturale prețioase, asigurându-i un loc de frunte în peisajul artistic românesc și internațional.

Cum vezi relația dintre muzica clasică și muzica modernă în contextul unui teatru care include atât operetă, cât și musical?

Opereta, cu rădăcinile sale în muzica clasică, și musicalul, care adesea încorporează elemente ale muzicii moderne, coexistă armonios sub același acoperiș, oferind publicului o paletă diversificată de experiențe muzicale.

Această combinație îmbogățește repertoriul nostru și atrage un public variat, de la iubitorii de clasic la cel ai genurilor contemporane.

Vedem această diversitate ca o oportunitate de a experimenta, de a fuziona stiluri și de a explora noi teritorii artistice. Prin îmbrățișarea ambelor lumi muzicale, ne propunem să creăm spectacole care să fie relevante, vibrante și profund umane, reflectând bogăția și diversitatea exprimării artistice.

Care sunt valorile fundamentale pe care le promovezi în echipa ta și cum contribuie acestea la succesul teatrului?

La Teatrul Național de Operetă și Musical „Ion Dacian”, cred cu tărie că succesul nostru se bazează pe un set de valori fundamentale pe care le împărtășim și le promovăm în echipa noastră. Aceste valori sunt piatra de temelie pe care construim nu doar spectacole, ci și o cultură organizațională vibrantă.

Prima și cea mai importantă valoare este excelența artistică. Pentru noi, fiecare spectacol este o ocazie de a depăși limite, de a oferi publicului o experiență memorabilă.

Colaborarea și respectul sunt, de asemenea, esențiale. În culise, suntem o mare familie. Fiecare membru al echipei, indiferent de rol, contribuie la magia de pe scenă. Prin respect reciproc și colaborare, transformăm provocările în victorii artistice.

Inovația este valoarea care ne împinge să explorăm și să experimentăm. Lumea se schimbă rapid, iar noi vrem să fim în pas cu ea. Fie că este vorba despre tehnologie nouă sau despre abordări creative neconvenționale, inovația ne ajută să rămânem relevanți și atractivi pentru publicul nostru.

Nu în ultimul rând, educația și dezvoltarea personală sunt esențiale. Investim în echipa noastră, oferind oportunități pentru a învăța și a crește. Succesul individual înseamnă succes colectiv, iar acest lucru ne face mai puternici și mai uniți ca teatru.

Și, bineînțeles, angajamentul față de comunitate. Suntem parte a unei comunități vibrante și dorim să contribuim la ea. Prin artă, ne propunem să aducem lumină, să inspirăm și să unim oamenii.

Aceste valori ne definesc și ne ghidează în tot ceea ce facem. Ele sunt cele care ne fac nu doar o instituție culturală de succes, dar și un loc unde arta și pasiunea se întâlnesc pentru a crea ceva cu adevărat special. (R.S.)

Comments

comments

2 comentarii la „Interviu Radu Petrovici – Manager Teatrul Naţional de Operetă şi Musical ”Ion Dacian”: “Am abordat această nouă responsabilitate cu mult respect pentru tradiția și valorile instituției, dar și cu o dorință profundă de inovare și dezvoltare”

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.