Serviciu  informatii in sistem RSS
RECOMANDĂRI ”ULTIMA ORĂ”
Ultima Oră

Invențiile care ne-au schimbat radical viața: Avionul

Publicat: vineri, 04 mai 2018

Considerat, câteva mii de ani, un vis nerealizabil, zborul i-a pasionat pe oameni și i-a făcut să născocească cele mai ciudate mașinării care să-i ajute să se ridice în văzduh.

Legenda lui Icar s-a transmis, din om în om, peste secole, fiind prima mărturie a dorinței omului de a zbura, precum păsările. Se spune că Icar și-a confecționat două aripi din pene lipite cu ceară și s-a ridicat în văzduh, apropiindu-se de soare. Din cauza căldurii, ceara s-a topit, iar Icar s-a prăbușit.

Zborul între continente în doar câteva ore în condiții de confort sporit se datorează unor mari inventatori, care, cel mai adesea, își pilotau propriile avioane, riscându-și viața.

Dintre cele mai vechi planuri ale unor aparate de zbor sunt notabile cele ale marelui artist și inventator renascentist Leonardo da Vinci. Acesta a proiectat un aparat numit ”ortopter”. Aripile acestuia ar fi trebuit să fie mișcate în același timp de mâinile și picioarele unui om, lucru imposibil de realizat.

Mai târziu, în secolul al XVII-lea, preotul italian Francesco da Lana își imagina, la rândul său, o corabie zburătoare, care ar fi trebuit să se poată ridica în aer cu ajutorul a patru globuri din metal, golite de aer. Acest proiect fantezist a rămas și el nerealizat. Totuși, spre sfârșitul secolului al XVIII-lea, omul a reușit să urce spre cer cu ajutorul balonului umplut cu aer cald. În secolul următor, au fost construite primele planoare, de către inginerul german Otto Lilienthal, care a murit într-o încercare de a zbura. Însă planorul a reprezentat primul pas spre construirea unui aparat mai greu decât aerul care să se deplaseze prin mijloace proprii.

În 1783, matematicianul și medicul elvețian Daniel Bernoulli a făcut primul pas cu adevărat important în cucerirea cerului. Și-a dat seama că dacă un lichid sau un gaz se scurge cu viteză mare, are o presiune mai scăzută decât la o scurgere lentă. Aerul fiind un amestec de gaze, observația este valabilă și în cazul aerului. Dacă aerul se întâlnește cu aripile unei păsări în mișcare, va pătrunde parțial pe deasupra, parțial pe dedesubtul lor. Datorită faptului că fața superioară a aripii este arcuită, deci mai lungă decât fața inferioară, aerul va parcurge o distanță mai mare deasupra aripii. Aceasta va crește viteza curentului de aer deasupra aripii, astfel aerul va exercita o presiune mai mică pe fața superioară a aripii decât pe cea inferioară. Diferența de presiune va împinge aripa în sus. Această diferență de presiune poartă numele de forță de ascensiune (aero)dinamică.

În secolul al XIX-lea, mulți dintre pionerii zborului s-au folosit de aceste principii pentru proiectarea planoarelor. Sir George Gayley, supranumit tatăl aviației, a construit primul planor, în 1835, cu care a și zburat.

În 1897, francezul Clement Ader a reușit să se ridice în aer cu un aparat construit de el însuși, care semăna cu o pasăre mare și ciudată. Motorul punea în funcțiune o elice, care făcea ca aeroplanul să se urnească de la sol. Unii consideră că acesta a fost primul avion din lume care a zburat. De fapt, zborul său a fost un salt de câțiva metri.

Probabil că primul zbor cu adevărat reușit a fost cel realizat cu aparatul fraților Wilbur și Orville Wright câțiva ani mai târziu, în 1903. Aceștia au reușit să parcurgă cu aeroplanul 36 de metri în 22 secunde, zborul având loc la Kitty Hawk, în Carolina de Nord (SUA). Particularitatea aparatului construit de ei consta în faptul că avea aripi cu care putea fi ghidat în anumite direcții. Frații Wright au descoperit, față de predecesorii lor, cum se poate produce forța ascensională necesară unui aparat pentru a se ridica în aer: au folosit un motor cât mai mic și mai ușor. Pe motor au montat o elice care se rotea pe plan vertical în fața motorului. Mișcarea aerului determinată de rotație, sau mai bine zis forța determinată de această mișcare, se numește forță de tracțiune. Aerul va fi împins înapoi, iar aparatul de zbor va înainta.

După această dată, au început să fie construite și alte aeroplane, în America și Europa. Deplasarea lor era încă destul de dificilă. Cei care le urmăreau zborul erau nevoiți să se culce pe iarbă, pentru a vedea dacă roțile acestora s-au ridicat sau nu de pe pământ. Cu timpul, aeroplanele s-au perfecționat, reușind să zboare tot mai sus și mai repede.

În 1908, Henri Farman a reușit să zboare pe o distanță de un kilometru, iar un an mai târziu, tot un francez, Louis Blériot, a traversat în zbor Canalul Mânecii. În 1910, primul avion care s-a ridicat la peste 1.000 de metri altitudine a fost cel al lui Geo Chavez, care a traversat în zbor Alpii, dar s-a prăbușit la aterizare. În 1911 a avut loc primul zbor de noapte, iar un an mai târziu a fost realizată prima săritură cu parașuta din avion.

În 1927, Charles Lindbergh a traversat pentru prima dată Atlanticul, legând astfel, pe calea aerului, Europa de America de Nord. În 1931, Pacificul a fost traversat fără escală, din Japonia până în Statele Unite (Seattle). Aviația a devenit apoi un sport, în cadrul mitingurilor aviatice efectuându-se acrobații aeriene spectaculoase.

În anii ’40, cercetătorii au dezvoltat aparatele de zbor cu reacție. Avioanele cu reacție zboară cu o viteză mai mare decât cele cu alice, dar folosesc o cantitate foarte mare de combustibil, mai ales la viteze mici. Din acest motiv, au dezvoltat un alt tip de aparat de zbor cu alice acționată de motor cu reacție. Azi, se utilizează cel mai des aparatele de zbor cu reacție cu jet de aer dublu.

Dintre români, primii care au construit aparate zburatoare și le-au pilotat au fost Aurel Vlaicu și Traian Vuia. La 13 septembrie 1913, Aurel Vlaicu s-a prăbușit în apropiere de Câmpina, în încercarea sa de a survola Carpații.

Alți inventatori români în acest domeniu au fost Henri Coandă (care a proiectat în 1910 primul avion cu reacție), Tache Brumărescu, Ion Paulat (creatorul primului hidroavion românesc), Rodrig Goliescu și alții.

Sursa: AGERPRES

Comments

comments

Short URL: https://ultima-ora.ro/?p=96665

Publicat de la data mai 4 2018. Categorii ALEGEREA NOASTRA, CALEIDOSCOP, LIFE & STYLE, LIFESTYLE.

Zona comentariilor

Meteo în țară

26 august 2019, 11:30
 

NE
Soare
28°C
18 km/h
Perceput de temperatură: 28°C
Presiunea: 1020 mb
Umiditate: 47%
Vânt: 18 km/h NE
Rafale de vânt: 18 km/h
UV-Index: 5
Răsarit: 6:31
Apus: 20:04
Prognoza 27 august 2019
Zi
 

ENE
Predominant însorit
33°C
Vânt: 11 km/h ENE
Rafale de vânt: 11 km/h
max. UV-Index: 6
Noapte
 

ENE
Senin
17°C
Vânt: 4 km/h ENE
Rafale de vânt: 11 km/h
max. UV-Index: 6
More forecast...
 

RSS De la ANM:

  • Tipul mesajului : Atentionare nowcasting
    COD : GALBEN Ziua/luna/anul : 26-08-2019 Ora : 0 Nr. mesajului : 1 Intre orele : 00:00 si 01:00 In zona : Județul Gorj: Padeș;Județul Gorj: : zona de munte de peste cota 1800 m; Se vor semnala : averse ce vor cumula 25 l/mp, frecvente descarcari electrice, intensificari de scurtă durată ale vântului, grindină […]

Loto

Horoscop

  • 225.738 vizite
Statistici T5 Ziarul online ”Ultima Oră” rulează pe o versiune ”Advanced Newspaper” realizată de Gabfire Team