Miliardarii tranziției la energia verde
Au apărut primii miliardari care profită de explozia soluțiilor împotriva schimbărilor climatice – dar nu vor fi și ultimii, scrie „Bloomberg”.
Pe lângă Elon Musk, cu ale sale Tesla sau SpaceX și care are o avere estimată la peste180 miliarde de dolari, există și alți miliardari care s-au îmbogățit pe direcția vehiculelor electrice – Denis Sverdlov (foto), cetățean rus născut în Georgia, care locuiește acum la Londra, a fondat Arrival în 2015.
Firma dezvoltă autoutilitare și autobuze cu emisii zero și își propune să înceapă producția primelor sale vehicule în al patrulea trimestru al anului 2021. Alți miliardari de vehicule electrice îi includ pe RJ Scaringe, de la Rivian Automotive, a cărui pornire își propune să producă un SUV și o camionetă, în curând.
Aproximativ jumătate din miliardarii din sectorul energie curată au averi din produsele pentru energie solară și majoritatea sunt chinezi –inclusiv Hong Kong. Iată câteva exemple: Robin Zeng s-a îmbogățit din bateriile litiu-ion, care i-au adus 31,5 miliarde de dolari, fiind urmat de
Huang Shilin, cu aceeași sursă de bogăție, vine apoi Li Zhenguo, cu aproape zece miliarde de dolari din panouri și module solare sau Pei Zhenhua, care a făcut 8,3 miliarde de dolari tot din așa ceva.
Alți chinezi bine propulsați de trecerea lumii la economia verde sunt miliardari ca El Xiaopeng, Li Ping sau Lin Jianhua. La rândul său, germanul Aloys Wobben se apropie de șapte miliarde de dolari, avere generată de turbinele eoliene.
Iată și un scurt istoric al autovehiculelor electrice, care aveau și acum 100 de ani, când au fost inventate, aceleași caracteristici astăzi atât de prețuite, dar care au fost uitate în deceniile marilor interese ale miliardarilor secolului trecut, cei ai petrolului.
Mașinile electrice nu aveau niciuna dintre problemele asociate cu aburul sau benzina la începutul secolului trecut. Erau liniștite, ușor de condus și nu emiteau un poluant mirositor. Mașinile electrice au devenit rapid populare printre locuitorii din mediul urban – în special femeile.
„Pe măsură ce accesul la electricitate s-a extins, din 1910 încolo, a devenit mult mai ușor să se încarce mașinile electrice, care și-au câștigat adepți inclusiv printre cei mai cunoscuți și proeminenți producători de mașini pe benzină”, scria un articol din „ New York Times” în 1911.
Dar benzina ieftină și sistemele de autostrăzi, plus ieftinul model T, al lui Henry Ford, au schimbat lumea și au dat la iveală bogați peste orice imaginație, care s-au înavuțit din mișcarea celor patru (sau mai multe) roți și combustibilul necesar exploziei consumerismului.
O analiză a Laboratorului Național american Argonne, citată de Reuters, arată că producerea de vehicule electrice generează mai mult carbon decât autovehiculele cu motor cu combustie, în principal din cauza extracției și procesării mineralelor din bateriile motoarelor electrice…
Roxana Istudor