Numărul tinerilor români care pleacă la studii în străinătate crește cu 20% anual
Tendințele la nivel european în ceea ce privește studiile în străinătate arată o amplificare a fenomenului, prefigurându-se o dezvoltare consistentă în următorii ani.
“La nivelul Uniunii Europene tinerii sunt încurajați să adopte mobilitatea educațională peste hotare întrucât acest fenomen conduce la un transfer multicultural și de valori, care, în timp, va avea un rol în consolidarea structurii economico-sociale europene. Statele investesc masiv în domeniul educațional și își pregătesc cetățenii pentru un nou model de raportare a acestora la educație. În viitor se va pune accent pe cunoașterea limbilor străine și pe modelul de formare continuă, pe tot parcursul vieții. Procesul de învățare nu se va mai termina odată cu finalizarea studiilor superioare, ci va continua sub diverse forme și pe durata angajării. Chiar companiile încurajează acest sistem, iar pentru maximizarea nivelului de angajabilitate, cetățenii vor trebui să devină mult mai flexibili și deschiși la educația permanentă. Procesul a început deja în Europa, astfel că, în prezent, dacă ne referim strict la cunoașterea limbilor străine, sunt date care arată că unul din doi europeni vorbește mai mult de o limbă străină. Iar unul din patru cetățeni poate susține o conversație în două limbi străine”, declară Ana Maria Papp, Manager Dept. Universități în Străinătate, IntegralEdu.
Marea Britanie – destinația numărul 1 pentru studii și după Brexit
Noul model educațional la nivel european va predispune cetățenii la o mobilitate mai mare pe piața muncii, dar și în zona studiilor, iar cele mai multe state încurajează acest fenomen. Spre exemplu, Germania și-a asumat ca până în 2020 să primească 350.000 de studenți străini, iar anul trecut ținta a fost deja atinsă.
“Tinerii românii sunt deja pregătiți pentru acest nou model și se înscriu în mod natural pe traseul european. Chiar dacă primul argument al celor care pleacă la studii în străinătate este că vor să se dezvolte într-o lume mai bună, în esență, aceștia urmează un obiectiv pe care statele europene îl au pregătit de mult timp. Așa se explică faptul că, în ciuda condițiilor economico-politice defavorbile, anul trecut a crescut cu 20% numărul tinerilor români care pleacă la studii în străinătate, fiind înregistrați peste 6000 care au ales alte sisteme de învățământ superior. Iar, dacă vorbim strict de Marea Britanie, Brexit-ul nu a micșorat numărul de candidați români acceptați anul trecut la studii, iar din cifrele IntegralEdu numărul aplicanților a crescut cu 12%, aceasta rămânând destinația numarul 1 pentru studii în afară. Așteptările sunt ca Marea Britanie să continue să ofere sprijin sub formă de împrumuturi sau burse pentru studenții veniți din străinătate și după ieșirea din UE, iar Scoția a precizat chiar la începutul acestei luni că studenții din spațiul european vor beneficia de învățământ gratuit, pentru studiile universitare de licență, în anul universitar 2019-2020, după ieșirea formală din UE”, explică Ana Maria Papp.
Interesul românilor pentru ofertele educaționale din străinătate nu se observă doar la nivelul studiilor superioare. Și la nivel liceal există o creștere, mai ales în zona taberelor educaționale organizate fie de universitățile de renume din străinătate fie de alte instituții educaționale acreditate în acest sens.
“Numărul celor care aleg să studieze la licee din străinătate crește anual cu 15%, iar al celor care pleacă în edutabere cu 30%. În cazul programelor de tabere vorbim în special de copii cu vârste cuprinse între 5 – 18 ani. ani De asemenea, am observat o creștere de peste 50% a liceenilor care pleacă în astfel de tabere, fiind intresați fie de aprofundarea limbii străine, fie de experimentarea viitorului mediu educațional pentru maximizarea șanselor de a fi acceptați în sistemul univesitar din țara în care își doresc să studieze. Prin aceste programe, tinerii vor lua contact cu noile medii educaționale, vor cunoaște tineri din întreaga lume, profesori renumiți, metode de lucru și vor face permanent activități noi, care să îi dezvolte pe toate planurile. În timpul liber pot experimenta activități sportive de elită precum golful, echitația sau pot participa la antrenamente de fotbal cu antrenori ai unor cluburi celebre”, precizează Teodora Răducanu, Manager Dept. Licee în Străinătate, IntegralEdu.