Obiectivele Bosch: zero accidente rutiere, autovehicule automate, ecologice, interconectate

Divizia de Tehnologie auto Bosch şi-a prezentat obiectivele strategice şi inovaţiile în domeniul auto în cadrul conferinţei de presă care s-a ţinut în luna iunie la centrul de testare auto al companiei de la Boxberg, în Germania. Bosch a comunicat faptul că, în 2012, divizia auto a depăşit pragul de vânzări de 31 de miliarde de euro, iar în 2013 planifică o creştere a tranzacţiilor operaţionale între 3 şi 5 procente. Acest sector de activitate va cunoaşte în următorul an o nouă evoluţie ascendentă.

Strategia companiei germane se va concentra pe îmbunătăţirea şi dezvoltarea viitoarelor sisteme de propulsie, a celor de prevenire a accidentelor, dar şi pe interconectarea sistemelor şi a autovehiculelor în trafic. Reprezentanţii Bosch consideră că viitorul aparţine autovehiculelor electrice, dar costurile ridicate ale acumulatorilor şi autonomia limitată vor duce la o întârziere de cel puţin un deceniu a trecerii la mobilitatea electrică. Bosch consideră conducerea fără accidente ca fiind la fel de importantă ca şi mobilitatea electrică.

Obiectivul Bosch: zero accidente rutiere

Inginerii Bosch sunt motivaţi atât de dorinţa de a avea succes pe piaţă, cât mai ales de visul de a veni în sprijinul societăţii – mai ales atunci când vine vorba de protecţia împotriva accidentelor, un aspect cel puţin la fel de important ca protejarea mediului înconjurător. Organizaţia Naţiunilor Unite estimează că numărul anual al persoanelor decedate în urma accidentelor rutiere va creşte până în 2020 la nivel mondial de la 1,3 la 1,9 milioane. Obiectivul declarat ONU este reducerea numărului la 0,9 milioane până la finalul acestui deceniu. La autovehicule, principalul sistem de protecţie este programul electronic de stabilitate ESP – o altă inovaţie Bosch. Obiectivul Bosch pentru viitor este unul ambiţios: o deplasare fără incidente rutiere şi automatizată.

Printre noile sisteme prin care Bosch vrea să elimine accidentele rutiere se numără iBooster, unitatea centrală GM CUE, noul sistem ABS pentru motociclete, camera video stereoscopică, sistemul de asistare la parcare, funcţia Stop-and-go şi sistemul pentru deplasarea liberă pe autostradă.

iBooster este un amplificator al forţei de frânare cu o funcţionare electromecanică care asigură un nivel ridicat de recuperare a energiei şi sporeşte astfel autonomia în modul electric. Şi, având în vedere că amplificatorul iBooster asigură instantaneu presiunea de frânare şi reduce distanţa de frânare, este ideal pentru toate sistemele de asistenţă pentru şofer.

Unitatea centrală GM CUE este un sistem de informaţii pentru şofer care utilizează un software open source şi este controlată prin comenzi vocale: şoferii i se pot adresa la fel de firesc ca şi cum ar discuta cu alţi pasageri. Sistemul a fost dezvoltat în parteneriat cu General Motors. Cadillac a fost prima marcă ce a lansat producţia de serie a acestui sistem, fiind apoi urmată de Chevrolet, Buick şi Opel. La nivel mondial, aproximativ 500.000 de autovehicule noi vor fi echipate în 2013 cu un afişaj pe parbriz, urmând ca în 2016 numărul lor să crească la 3,6 milioane. Aceste concepte de comandă reprezintă sistemele de asistenţă ale viitorului, urmărind să simplifice viaţa şoferului la volan.

Noul sistem ABS pentru motociclete controlează frânarea roţii din faţă, oferind siguranţă suplimentară la un cost deosebit de mic pentru autovehiculele pe două roţi care circulă în marile oraşe. În cazul motocicletelor de lux, sistemul de stabilitate MSC poate identifica nivelul optim de decelerare, chiar şi în timp ce motociclistul se înclină la efectuarea unui viraj, reacţionând în mod corespunzător.

Camera video stereoscopică, a cărei producţie de serie va începe în 2014, permite unui singur senzor să declanşeze frânarea automată de urgenţă pentru siguranţa pietonilor, de exemplu atunci când copiii intră brusc pe carosabil în timp ce se joacă.

În 2015 va intra în producţia de serie un sistem îmbunătăţit de asistare la parcare – inclusiv manevrarea prin telecomandă a autovehiculului în garaj. În viitor, autovehiculul va putea să identifice singur un loc adecvat de parcare prin intermediul unui senzor video de 360 de grade.

Chiar de anul viitor Bosch va lansa funcţia Stop-and-go, un asistent pentru identificarea blocajelor din trafic, care va permite autovehiculului să gestioneze mai bine traficul fluctuant. În viitor, această funcţie se va transforma într-un asistent de monitorizare a blocajelor din trafic, care va permite inclusiv schimbarea automată a benzii de rulare. Astfel, şoferul va putea chiar să îşi verifice mail-urile în timpul blocajelor din trafic.

Viziunea Bosch: şoferii electronici şi conducerea automată

Cel de-al treilea domeniu de dezvoltare Bosch este conducerea automată pe autostradă. Acest domeniu de dezvoltare include îmbinarea tempomatului adaptiv cu funcţia de menţinere a benzii de rulare, având ca obiectiv final un pilot pentru conducerea pe autostradă. Bosch preconizează că şoferii electronici vor fi gata de lansarea pe piaţă până la finalul acestei decade.

Volumul de vânzări al sistemelor Bosch de siguranţă şi de asistenţă la rulare atinge o valoare de cinci miliarde de euro. În cursul acestui deceniu, Bosch preconizează o creştere anuală de zece procente. Este o creştere pe care Bosch o va realiza în mod special pe piaţa sistemelor de asistenţă la rulare.

Autovehiculele viitorului – conducerea interconectată

Multe dintre funcţiile ce vor fi utilizate în viitor vor putea fi posibile doar în condiţiile de comunicare între autovehicule. Astfel, autovehiculele îşi transmit reciproc informaţii din trafic, de exemplu despre starea carosabilului sau despre eventualele porţiuni aflate în lucru. Car-to-Car-Communication permite realizarea unor funcţii de siguranţă.
Pentru ca un asistent pentru intersecţii să poată funcţiona, de exemplu, este necesar ca cel puţin 50 la sută dintre autovehiculele participante la trafic să facă schimb de date în timp real.

Mobilitatea electrică peste un deceniu

Schimbările produse în industria auto continuă să fie dinamice. Fiind un furnizor major de echipamente auto, Bosch rămâne unul dintre „catalizatorii” acestor schimbări, de exemplu în domeniul mobilităţii electrice. Electromobilitatea rămâne însă o investiţie în viitor. Bosch alocă anual peste 400 de milioane de euro în cercetarea şi dezvoltarea unor astfel de sisteme. Dar, pentru moment, motorul cu ardere internă reprezintă cea mai rentabilă variantă şi în ceea ce priveşte eforturile de reducere a impactului asupra mediului înconjurător.

„În prezent, continuăm să ne deplasăm cu autovehiculele echipate cu motoarele diesel şi cu aprindere prin scânteie, şi situaţia nu se va schimba în următoarea decadă. Totuşi, treptat – cu cât mai mult, cu atât mai bine – creşte şi numărul alternativelor de propulsie. Iată o estimare pentru anul 2020: un an în care ne aşteptăm să înregistrăm la nivel mondial un număr de 110 milioane de autovehicule noi, dintre care douăsprezece milioane propulsate cu energie electrică”, a spus Bernd Bohr, preşedintele diviziei Bosch de Tehnologie auto. „Obiectivul nostru este de a dezvolta acumulatorii litiu-ion care să asigure o autonomie cel puţin de două ori mai mare decât până în prezent, dar cu costurile reduse la jumătate – credem că acesta este cel mai bun stimulent pentru promovarea vânzărilor de autovehicule electrice”, a continuat acesta.

Viziunea Bosch: autovehiculele ecologice

Cele mai riguroase reglementări urmează să se aplice din anul 2020 pentru autovehiculele noi înmatriculate în Europa: o medie de 95 de grame de emisii de CO2/km pentru o flotă de autovehicule. Soluţia Bosch pentru viitor: cu cât autovehiculul este mai mare, cu atât sistemul de propulsie al viitorului va necesita un grad mai mare de electrificare.

Astfel, la clasa de autovehicule subcompacte, motoarele în patru timpi şi cele diesel vor deveni atât de eficiente încât vor îndeplini în 2020 nivelul reglementat de emisii de CO2, fără a fi necesară o electrificare.

La clasa de autovehicule compacte, această performanţă poate fi atinsă numai de motorul diesel. Motorul cu ardere prin scânteie reuşeşte doar să se apropie de obiectivul impus. Pentru a reduce suplimentar nivelul de CO2 pentru această clasă, este nevoie de o trecere eficientă spre sistemele hibride de propulsie.

Autovehiculele de mari dimensiuni nu reuşesc să atingă limita de emisii de CO2 nici în varianta de echipare cu motoare cu ardere internă îmbunătăţite. În condiţiile evoluţiei sistemelor tehnice, în anul 2020 acestea vor beneficia de sisteme hibride performante.

Printre sistemele Bosch care vor ajuta la atingerea ţintei de 95 de grame de emisii de CO2 pentru anul 2020 se numără sistemele Bosch eClutch (care reduce cu până la 5 la sută consumul), sistemul de recuperare a energiei de frânare (care scade cu până la 7 la sută consumul), sistemul hibrid hidraulic (care reduce cu până la 45 la sută consumul), Boost Recuperation System (care scade cu până la 7 la sută consumul), Start/Stop (care scade cu până la 15 la sută consumul), sistemul strong-hybrid (care diminuează cu până la 25 la sută consumul), sistemul plug-in hybrid (care reduce cu până la 50 la sută consumul) sau sistemul de alimentare pe gaz (care scade cu până la 25 la sută consumul).

eClutch este un ambreiaj electric care cuplează în poziţia neutră ori de câte ori şoferul nu accelerează. Acest lucru reduce consumul de carburant cu un procentaj important, de 5 la sută.

Sistemul de recuperare a energiei de frânare este un sistem hibrid de bază pentru autovehiculele de dimensiuni medii. Generatorul este elementul central al sistemului: datorită tensiunii înalte pe care o asigură, acesta stă, de asemenea, la baza noului sistem electric de 48 de volţi pentru autovehicule. Sistemul de recuperare a energiei de frânare asigură două avantaje incontestabile: în primul rând, permite rularea liberă, ceea ce reduce consumul de carburant. În al doilea rând, datorită performanţelor sale mai ridicate, acesta utilizează frânarea regenerativă în mod mult mai eficient decât alternatoarele convenţionale. Acest lucru are ca rezultat reducerea consumului de carburant cu până la 7 la sută.

Sistemul Bosch hibrid hidraulic poate stoca energia de frânare într-un acumulator de presiune, pe care apoi un motor hidraulic o transformă în forţă de propulsie. În medie, acest lucru reduce consumul de carburant cu până la 30 la sută sau chiar cu până la 45 la sută în condiţiile de trafic urban.

Sistemul Boost Recuperation System (prescurtat şi BRS) permite deplasarea la viteză de croazieră şi o frânare regenerativă. Consumul de carburant este redus cu până la şapte procente.

Bosch a transformat sistemul Start/Stop într-un asistent de control al deplasării accidentale în spate şi al deplasării cu viteză de croazieră. Desigur că pentru aceasta se foloseşte şi sistemul de navigaţie, care reprezintă senzorul spre lumea exterioară. Funcţia permite pre-vizualizarea limitelor de viteză şi a topografiei traseului parcurs, astfel încât şoferul să poată încetini din timp, înainte de intrarea în localităţi sau în curbe. Pe drumurile naţionale şi în condiţiile reale de funcţionare, asistentul permite reducerea cu 15 la sută a consumului de carburant.

Pentru autovehiculele mai mari, Bosch a conceput sistemul „strong-hybrid”. Acesta permite reducerea cu până la 25 la sută a consumului. Pe lângă acestea, sistemele Bosch „plug-in hybrid” permit deplasarea prin oraş doar cu ajutorul energiei electrice, iar pe rutele mai lungi prin folosirea mijloacelor de propulsie convenţionale. Deosebit de practic: încărcarea acumulatorului direct de la priză. Această metodă implică într-adevăr costuri pentru energia electrică, însă consumul de benzină şi de motorină este redus cu circa 50 de procente într-un ciclu de rulare. Pentru prima dată, varianta ecologică de propulsie electrică se va regăsi sub forma unei soluţii integrate la bordul modelului Fiat 500e, lucru valabil şi pentru sistemul nostru „plug-in hybrid”, care va fi inclus pentru prima oară în dotarea modelului Porsche Panamera. Până la sfârşitul anului 2014, Bosch va finaliza 30 de proiecte standard care vizează electrificarea sistemelor de propulsie.

Indiferent dacă îl analizăm din punct de vedere tehnic sau comercial, potenţialul motorului cu ardere internă nu este nici pe departe epuizat. Alimentat cu gaz natural, acesta oferă chiar o opţiune la sistemele alternative de propulsie. Utilizarea acestuia poate fi o soluţie rentabilă, deoarece rezervele de gaz sunt mai însemnate decât cele de petrol, mai ales după descoperirea ultimelor zăcăminte din S.U.A. Funcţionarea pe gaz natural – la un motor cu aprindere prin scânteie înseamnă emisii de CO2 cu 25 la sută mai scăzute şi, de zece ani, o creştere a cotei de piaţă cu 25 de procente. În prezent, pe şoselele din întreaga lume circulă 15 milioane de autovehicule cu propulsie pe gaz natural. În Germania, propulsia pe gaz natural este deja luată în calcul începând cu un kilometraj anual de 7.000 de km. Este necesară o extindere a reţelei de staţii de alimentare cu gaz din multe ţări, însă compania Bosch este pregătită pentru o evoluţie a acestei pieţe.

Comments

comments

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.