PE nu vrea majorarea prețului pentru permisele de poluare
Deputații europeni au respins suspendarea tranzacționării unei părți din cotele de emisii CO2, în scopul creșterii prețului permiselor UE de poluare, dar au aprobat, printr-un vot separat, excluderea temporară a zborurilor intercontinentale din acest sistem.
Majoritatea parlamentarilor au fost de părere că interferența în fluxul creditelor ar clătina încrederea în sistemului european de comercializare a cotelor de emisii (ETS), creat pentru diminuarea emisiilor de gaze cu efect de seră.
Propunerea de suspendare a creditelor, numită calendarul licitațiilor (backloading), a fost respinsă cu o majoritate strânsă, 334 de deputați fiind pentru adoptarea amendamentului prin care se respinge propunerea legislativă, 315 împotrivă și 63 s-au abținut. Propunerea va fi trimisă acum înapoi comisiei parlamentare de mediu.
Deputații care s-au opus măsurii susțin o reformă mai profundă a ETS și se tem că interferențele în fluxul de credite ar putea clătina încrederea jucătorilor în acest sistem. Unii cred și că o creștere a prețului carbonului ar eroda competitivitatea industriei europene și s-ar regăsi în facturile de energie ale consumatorilor.
Pe de altă parte, susținătorii măsurii sunt de părere că trebuie corectat fluxul prea mare de credite pentru ca sistemul să funcționeze conform intenției inițiale. Ei consideră că un preț mai mare al carbonului ar acționa ca un catalizator pentru tranziția Uniunii către o economie verde, prin stimularea investițiilor și inovației și ar ajuta conectarea pieței de carbon a UE la piețe din alte regiuni. „Regret profund votul de astăzi. Este începutul repatrierii politicii de mediu, a spus raportorul Parlamentului European, deputatul german Matthias Groote. Acest tip de politică face jocul celor care sunt sceptici în privința schimbărilor climatice. Respingerea acestei propuneri slăbește sistemul european de tranzacționare a certificatelor pentru emisii și creează riscuri pentru obiectivele noastre de mediu, a adăugat el.
O propunere legislativă separată, care a fost redactată de deputatul german Peter Liese, a fost adoptată cu 577 de voturi pentru, 114 împotrivă și 21 de abțineri. Aceasta cuprinde un acord cu Consiliul de suspendare temporară a ETS pentru zborurile intercontinentale, pentru a facilita avansul către un acord global în cadrul Organizației Internaționale a Aviației Civile (OIAC). „Emisiile în domeniul aviației s-au dublat mai mult sau mai puțin din 1990, crescând constant, a spus Peter Liese. Obiecțiile din partea statelor nemembre UE față de includerea în ETS nu sunt fundamentate. Oprim ceasul doar pentru că vrem să obținem un cadru pentru o convenție globală în cadrul Organizației Internaționale. Nu suntem pregătiți să păstrăm această derogare pentru mai mult de un an. ” El a cerut Uniunii Europene să adreseze întrebări Secretarului de Stat american John Kerry, adăugând: „După legea Kerry-Liebermann, dacă SUA nu fac un efort să obțină un acord în OIAC, dl Kerry își va pierde credibilitatea”.
Amintim că, ETS, o piață a carbonului creată în 2005, a stabilit limite generale pentru emisii, ce vor fi reduse gradual pe termen lung. Până în 2020, emisiile din sectoarele industriale acoperite de ETS vor fi cu 21% mai mici decât în 2005.
În cadrul acestor limite, companiile primesc sau cumpără credite tranzacționate de statele membre. Un credit corespunde unei tone de emisii CO2. Companiile pot să vândă creditele neutilizate. Limitarea fluxului de credite asigură valoarea lor, astfel încât sistemul recompensează companiile care investesc în limitarea emisiilor.
Carmen Dinu