Rectorul UNATC, Nicolae Mandea: Teatrul este o componentă activă pentru educația contemporană

Rectorul Universității Naționale de Artă Teatrală și Cinematografică „I.L.Caragiale” (UNATC), conf. univ. dr. Nicolae Mandea, consideră că teatrul este o componentă esențială pentru foarte multe domenii și una activă pentru educația contemporană.

„Treptat s-a dovedit că, de fapt, a ataca problema socială doar dintr-un punct de vedere foarte îngust este greșit în raport cu teatrul și că acesta este o componentă esențială pentru foarte multe domenii, dar una extrem de activă în educația contemporană și că dacă metafora cea mai potrivită lumii contemporană este aceea a ‘lumii ca teatru’, atunci înseamnă că procesul educațional trebuie, printre altele, să se bazeze pe această idee, pe care să reușească s-o de-construiască, pe de-o parte, dar și să o re-construiască în diferite componente ale procesului de educație”, a spus Mandea în deschiderea conferinței internaționale „Teatrul aplicat în educația contemporană”/”Applied Theatre in Contemporary Education Theory and Practices”, desfășurată în Sala Berlogea a UNATC.

În opinia acestuia, „problema cunoașterii teatrului devine mai complexă, sau se deplasează puțin și pe alt teritoriu — teatrul ca artă nepierzând absolut nimic din acest demers, dimpotrivă, câștigând — și anume spre un teritoriu al cunoașterii”.

„Teatrul trebuie bine cunoscut în măsura în care el trebuie aplicat în diverse alte domenii, pentru că altfel înseamnă să falsificăm lucrurile. Deci, componenta de cunoaștere, tipic universitară, aplicată domeniului teatral, cinematografiei și artelor vizuale devine o chestiune extrem de importantă pentru societatea contemporană și chiar pentru știința contemporană”, a spus rectorul UNATC, în prelegerea cu tema „Educația socio-emoțională — componentă a educației reflectată în strategiile de dezvoltare naționale și europene și în programul de guvernare al României”.
Mandea a spus că, pentru „a găsi calea pentru integrarea teatrului în învățământ”, a consultat „mai multe documente care încearcă să descrie evoluția societății românești în perioadele următoare pe termen scurt sau mediu”, constatând că „în diverse strategii de dezvoltare există lucruri care, mai mult sau mai puțin explicit sau conștient, implică această idee, pentru că viața actuală o cere”.

„Și am să vă dau un prim exemplu pe care l-am descoperit la pagina 64 în Programul de guvernare al actualului guvern. Și spune așa: ‘Includerea elementelor de dezvoltare a competențelor socio-emoționale pe toate palierele sistemului de educație’. Pe moment, pe mine m-a surprins. Mă așteptam să găsesc trimiteri la dezvoltarea școlilor profesionale, performanța în diferite domenii specifice de la calculatoare la agricultură, sau știu eu ce altceva. Dar cei care au scris asta — nu știu cine-o fi scris și de unde-o fi avut inspirația, asta e o altă chestiune și de ce profesie o fi fost cel care a scris această frază în Programul de guvernare — dar mi se pare extrem de interesant, pe de-o parte, și extrem de bine găsit și cred că trebuie privit cu maximă luciditate”, a spus Mandea.

El afirmă că „una din problemele societății contemporane, nu doar a celei românești, este aceea de a fi dezvoltat într-o mult mai mare măsură componentele de performanță profesională, de specialitate, în dauna celor socio-emoționale”.

„Aceasta face ca societatea să aibă probleme în a se coagula. Aceasta face ca grupurile umane, indiferent că e vorba de un colectiv de arhitecți într-o firmă de arhitectură sau un colectiv de medici într-un mare spital sau de știu eu ce altceva, să aibă probleme în a se relaționa, să aibă probleme de a lucra în relație în grup pentru rezolvarea oricărui tip de probleme pe care le au de rezolvat”, a susținut rectorul UNATC.
Nicolae Mandea a mai afirmat că, potrivit altor documente, într-un top al priorității competențelor care se cer tinerilor specialiști, al cărui prim loc îl ocupă capacitatea de a rezolva probleme complexe, creativitatea va urca, în următorii cinci ani, pe locul al treilea, de pe poziția a zecea pe care o ocupă în prezent.

„Deci problema creativității devine un obiectiv formidabil de important pentru educație. Și nu pentru educație pe termen lung, (…) deci trebuie acționat foarte rapid pentru ca acest lucru să se întâmple. Și cei care pierd trenul, trenul nu-i așteaptă, pleacă mai departe. Ce înseamnă, dacă e să traducem în două vorbe simple creativitatea. (…) aceasta înseamnă un mod de lucru în care, prin joc și improvizație, capacitatea de a crește ca un loc cu libertate interioară să meargă mână în mână cu capacitatea de a acumula cunoștințe. Iar pe de altă parte, înseamnă a deprinde încă de mici acele tehnici necesare pentru a se relaționa cu ceilalți oameni”, a mai spus rectorul UNATC.

Universitatea Națională de Artă Teatrală și Cinematografică „I.L.Caragiale” organizează în perioada 4 — 6 decembrie conferința internațională „Teatrul aplicat în educația contemporană”/”Applied Theatre in Contemporary Education Theory and Practices”.

Evenimentul urmărește alinierea școlii românești de teatru la mișcarea teatrală europeană și crearea de punți de comunicare între profesorii și studenții UNATC cu profesioniști din domeniul pedagogiei teatrale la nivel național și internațional.

O inițiativă Masterului de Pedagogie Teatrală, în colaborare cu Școala Doctorală, susținută de Proiectul UNATC Junior (finanțat de MEN, prin FSS 2017), conferința se desfășoară pe următoarele coordonate de analiză: „Pedagogia Teatrală. Direcții și inovații în contemporaneitate” și „Eficiența aplicării Artei Teatrului în învățământul preuniversitar”.

Sursa: AGERPRES

Foto: YouTube

Comments

comments

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.