Refrene nemuritoare în Apuseni… Două decenii de romanță la Zlatna
Cu mai bine de două decenii în urmă, tenorul Valer Ponoran, secretar muzical la Teatrul ”Nae Leonard” din Galați, revenit pe meleagurile natale a pus bazele unui festival de romanțe la Zlatna, fără a bănui că peste timp acesta va deveni un adevărat fenomen!
Pentru că la ora actuală festivalul ”Te-aștept pe-același drum” din micuța, dar atât de cocheta localitate din Munții Apuseni, este indiscutabil al doilea concurs de Interpretare a genului (se preconizează ca în viitor să se introducă, cu consilierea Alinei Mavrodin Vasiliu, și o secțiune de Creație), după ”Crizantema de aur” de la Târgoviște.
Primarul Silviu Ponoran, el însuși talentat interpret, a dezvoltat an de an moștenirea părintelui său, așa încât la ediția a XX-a manifestarea a avut toate atributele unui festival de clasă: program de sală color, cu toate informațiile despre concurs, juriu, invitați; TVR Cluj co-producător (cu o ”Ediție specială” transmisă în direct în duminica galei); transmisiuni în direct ale ambelor seri pe postul Alba Carolina TV; parteneri media importanți, în frunte cu ”Actualitatea Muzicală” și ”Ultima Oră”; sonorizare de calitate, asigurată de regizorul muzical Eugen Hârșu, absolvent de Conservator, asistat de Mihai Bantea.
Au existat, evident, și sponsori, au impresionat decorurile și recuzita (Gardenia Lore), dar mai ales vechile obiecte muzicale, instrumente, documente, partituri puse la dispoziție de Zoltan Mladzsi (”Casa colecțiilor”), între care s-a deplasat cu eleganță artistul fotograf Dalia Iancu, autoarea imaginilor alăturate.
Festivalul a fost organizat în colaborare cu Ministerul culturii, sub patronajul Comisiei Naționale a României pentru UNESCO, de către Primăria și Consiliul local Zlatna, Consiliul județean Alba, Centrul de cultură ”Augustin Bena” din Alba-Iulia, Casa de cultură ”Horea Popescu” din Zlatna.
Calitatea unei manifestări muzicale ține de multe aspecte, înafară de concurenți valoroși, vedete de marcă și de ”punerea lor în pagină”, adică sonorizare și lumini competitive.
Doar că artiștii nu cântă singuri, și din acest punct de vedere festivalul de la Zlatna fiind la înălțime, cu o orchestră impecabilă, respectând întrutotul rigorile genului, condusă de prof. Ovidiu Barteș, compozitor și violonist.
El a fost secondat de excelentul pianist (recompensat la rându-i cu o Diplomă din partea organizatorilor) Kalman Urszui, precum și de Marius Szabo (vioara 2), Zenu Zanc (contrabas), Victor Geogean (acordeon).
Pentru această ediție festivă organizatorii au suplimentat formația cu noi instrumentiști – Gheorghe Câlțea, flaut (de la masa juriului, reputatul Ion Bogdan Ștefănescu a exclamat: ”Nu există orchestră serioasă fără flaut!”), și Dacian Cesa Goje, sintetizator.
Nemaivorbind de aspectul decisiv, ce ține de profesionalismul membrilor juriului. Între aceștia s-au numărat patru nume de rezonanță ale interpretării romanței, președinte al juriului fiind directoarea Teatrului Național de Operă și Balet ”Oleg Danovski” din Constanța, soprana Daniela Vlădescu.
Lângă ea au luat loc în loja juriului cea căreia i se datorează în bună măsură ridicarea festivalului zlătnean la cotele actuale, directoarea artistică a Festivalului național al romanței ”Crizantema de aur” de la Târgoviște, Alina Mavrodin Vasiliu, precum și apreciatele interprete Camelia Florescu și Georgeta Plută, care au susținut la rândul lor aplaudate recitaluri.
L-am amintit pe Ion Bogdan Ștefănescu, prezență insolită, dar atât de legat de poezia romanței, ceilalți membri ai juriului fiind prof. Iosif Fiț, membru al UCMR, și cunoscutul realizator și prezentator de la TVR Cluj Sergiu Vitalian Vaida, căruia i s-a datorat acea ”Ediție specială” retransmisă de TVR3.
Și cum ar fi fost să uit prezența absolut încântătoare a prezentatoarelor, actrița Miruna Ionescu și studenta Crina Porcar?
La o asemenea manifestare complexă trebuie să fie mereu cineva care să se ocupe de toate cele, cu nopți nedormite, sute de telefoane și e-mail-uri, de la cazări la repertorii, program de sală și fișele concurenților.
Așa încât articolul de față s-a scris foarte ușor, grație documentării puse la dispoziție de Cosmina Bogdan. Așa încât putem derula acum împreună lista laureaților, firește în ordine inversă. Gala a debutat cu două premii speciale acordate personal de Alina Mavrodin Vasiliu.
Premiul special ”Cetatea Romanței” a fost acordat Mihaelei Popa de la Opera din Craiova, deținătoare anterior a două premii importante aici, dar ediția actuală a fost mult mai puternică.
Distincția ”Romanța ne unește” a revenit profesoarei de educație muzicală Anghelina Usatâi, de la Orhei, Republica Moldova.
Județul meu natal, Mureș, a avut cei mai mulți finaliști, dar din păcate doar unul dintre ei a convins juriul. Antonie Cămară, 16 ani, din localitatea Sărmașu, este elev la Liceul de arte ”Regina Maria” din Alba-Iulia, secția pian, și a fost recompensat pe drept cu premiul ”Tinerețea romanței”.
Tot dintr-o localitate mică, Dumbrăvița din jud. Timiș, vine Valentina Elena Verlan, deși ea s-a născut la Satu-Mare, fiind absolventă a Facultății de muzică din Timișoara.
În prezent este artistă lirică în cadrul Corului Academic Radio și a impresionat prin interpretarea piesei ”În satu-n care m-am născut” de Gherase Dendrino, intrând în posesia Premiului special al Consiliului județean Alba.
Veronica Lozovenu din Republica Moldova a început studiul muzicii la Cahul, continuându-și pregătirea la Universitatea din Pitești (unde a obținut licența și masteratul) și în Franța, la Dijon, unde a studiat Muzicologia.
După două premii II cucerite la Festivalul național de romanțe ”Rapsodii de toamnă” de la Câmpulung-Muscel, a reușit aici, într-o companie mult mai puternică, să intre în posesia Premiului special al Casei de cultură ”Horea Popescu” din Zlatna, după interpretarea sensibilă a cunoscutei romanțe a lui Titel Popovici ”Ce fel de om ești tu?”.
Premiul special purtând numele inițiatorului acestui festival, Valer Ponoran, a fost acordat unui solist valoros (Premiul III la Târgoviște, la ”Crizantema de aur”, Trofeul la Câmpulung-Muscel, la ”Armonii de toamnă”), ale cărui date biografice sunt absolut senzaționale.
Vine de la Râmnicu-Vâlcea, este născut la Chișinău, a absolvit Liceul de arte la Sfântu-Gheorghe și facultatea de muzică la Brașov, a susținut masteratul la UNMB și este angajat la Opera din Brașov! Alexandru Aghenie a smuls multe ofaturi printre spectatori cântând celebra ”Doar una” (Pe umeri plete-i curg râu) de Guilelm Șorban, pe versurile lui George Coșbuc.
Și iată-ne ajunși la podiumul de premiere.
Cu premiul III a fost distins un solist cu multe recunoașteri la activ, între care două premii la ”Crizantema de aur”.
Darius Divian Iordănescu este bariton la Opera Națională Română din Timișoara, lector universitar la Facultatea de muzică din Timișoara, doctor în muzică, cu dublă specializare în Dirijat și Canto, și are un Master în Dirijat.
El a ales două romanțe vechi, binecunoscute – ”Rița țiganca” de Ionel Fernic și ”Mi-e dor de ochii tăi adânci” de Nelu Danielescu. Am mai scris-o, în lumea romanței puțini sunt soliștii fără o pregătire academică. Ionela Mardare Mirică a absolvit Academia de muzică ”Gheorghe Dima” din Cluj-Napoca și conduce la Piatra-Neamț propria școală de canto, ”Noblesse”.
Colecționară de premii (la Botoșani, Chișinău, Bistrița, Târgoviște), a mai fost laureată inclusiv la Zlatna, dar de această dată a urcat până pe a doua poziție, promovând cu succes o romanță laureată de curând la ”Crizantema de aur”, ”Iubind ca o vindecare”, a compozitorului basarabean Adrian Beldiman, pe versurile Cameliei Florescu.
Câștigătoarea premiului I (la fel ca în 2019!), Alina Huțu, este profesoară la Școala de arte ”George Enescu” din Botoșani, fiind absolventă a aceleiași academii de muzică din Cluj.
Aureolată cu Trofeul ”Crizantema de aur”, evidențiind impecabilă eleganță scenică și o interpretare rafinată, nuanțată, ea se anunța drept una din candidatele autorizate la câștigarea Trofeului, dar se pare că i-au lipsit doar câteva sutimi de punct…
Deținătoarea premiului I a cântat ”În cârciumioara unde cântă un cobzar” de Gherase Dendrino și ”Romanța inimii mele” de Paraschiv Oprea.
După multe distincții obținute la alte competiții de profil și lansarea multor romanțe premiate, talentatul Ciprian Cucu și-a văzut visul cu ochii, intrând în posesia Trofeului.
Este absolvent al Facultății de muzică din cadrul Universității ”Transilvania” din Brașov (al căreia este masterand în prezent), membru fondator al grupului vocal ”Anatoly” al Operei din acest oraș, a editat nu mai puțin de 11 CD-uri și a publicat două volume cu lucrări pentru diferite ansambluri vocale.
Juriul i-a acordat Trofeul în urma interpretării excepționale a pieselor ”Romanța mea târzie” de Dan Mizrahy și ”Romanța înstrăinării” de Paraschiv Oprea.
Au fost 16 finaliști și între ei alți câțiva au avut evoluții foarte bune, cum ar fi Mina Emilian Stavără din București, student la UNMB, sau cele trei soliste din județul Mureș, cu multe premii la activ – Maria Neag, Maria Moldovan (veterana concursului) și Diana Izabela Marin.
Important este că toți cei 16 s-au prezentat la un nivel foarte bun, reamintind pasionatului, cunoscătorului public din sală titluri celebre, pe care cei mai în vârstă le-au reluat împreună cu soliștii, titluri aparținând, înafara celor deja numiți, compozitorilor Aurel Giroveanu, Alexandru Corfescu, Vespasian Vasilescu, Florentin Delmar, Mia Braia, Dan Stoian, Horia Făgărășanu, Ion Mânzat, Vasile Vasilache, Nicolae Kirculescu, Ionel Băjescu Oardă, Vasile Veselovschi, Henry Mălineanu sau Ioan Tomescu, nume cu profunde rezonanțe inclusiv în alte genuri muzicale.
Nu mai este un secret pentru nimeni că publicul este atras înainte de toate de vedetele de pe afiș, iar la această ediție organizatorii s-au întrecut pe sine (în viitor este de dorit ca durata festivalului să fie mărită la trei zile).
Adevărată ”Doamnă a romanței românești”, Alina Mavrodin Vasiliu și-a dovedit încă o dată clasa, oprindu-se cu distincție și rar talent actoricesc la câteva melodii pe care le-a inclus pe discurile sale, unele mai vechi, altele mai noi, dar toate nelipsite de pe scena festivalului pe care-l păstorește la Târgoviște, ”Crizantema de aur”, aparținând unor Henry Mălineanu, Vasile Veselovschi, Emil Gavriș, Aurel Giroveanu, Paraschiv Oprea sau Stelian Apostol. Așteptat ca de fiecare dată cu mare nerăbdare, Paul Surugiu-Fuego nu și-a dezamăgit nici de această dată admiratorii. Acompaniat de pianistul Vicențiu Perniu, dirijor al Teatrului de estradă din Pitești, artistul a oferit un program de mare diversitate.
Având în vedere ambianța, s-a oprit la refrene ale unor romanțe cunoscute și a adus un omagiu Ioanei Radu, dar n-a putut ocoli, la cererea publicului, marile sale șlagăre, în final bună parte din invitați plutind pe aripile valsului!
Cu o voce de o limpezime nealterată de trecerea timpului, soprana Daniela Vlădescu a demonstrat încă o dată că nu întâmplător este nelipsită de la marile manifestări ale romanței, încheindu-și recitalul cu un omagiu adus decanului de vârstă Jolt Kerestely, 91 de ani, cu romanța multi-premiată ”Plec de la tine lăcrimând”. Cu un interes uriaș a fost așteptat recitalul lui Ion Bogdan Ștefănescu, solist al Filarmonicii ”George Enescu” și profesor la catedra de flaut a UNMB. El a alternat cuceritor versuri proprii (are 15 cărți publicate!) cu intervenții măiastre, de virtuozitate ale flautului său Muramatsu 18K, într-un recital de muzică și poezie cu totul inedit.
Triumfătoare la acest concurs în 2016, posesoare a unei voci minunate, Georgeta Plută este, după absolvirea Academiei de muzică ”Gheorghe Dima” din Cluj-Napoca, profesoară de canto la Alba-Iulia și nu poate lipsi nicicând de la festival, ca membră în juriu și ”titulară” de drept a unui recital.
Camelia Florescu, însă, s-a aflat pentru prima oară la Zlatna, lucru de așteptat după succesele ei din ultimii ani pe tărâmul romanței, oferind un foarte gustat recital de autoare, cu romanțe aparținându-i, muzică și versuri, și premiate la ”Crizantema de aur”.
Câștigătoare a trofeului în 2022, Cristina Beldean Moșuțan și-a lansat aici remarcabilul album discografic intitulat ”Te iubesc, romanță!”, din cuprinsul căruia a cântat câteva piese compuse de Titel Popovici și de Bela Andrași, dovedind încă o dată cu prisosință că este, asemeni colegelor ei amintite anterior, o valoare sigură a genului.
O pată superbă de culoare, cu o ieșire din tiparele genului, a reprezentat-o spectacolul ”Poveste din Bucureștii de odinioară”, oferit de actrița-cântăreață Miruna Ionescu, violonistul Valentin Albeșteanu și Taraful de Oraș.
Muzică din perioada interbelică, tangouri, valsuri și foxtrot-uri, de la muzică ușoară la cea clasică, de la cea de film sau de cafe-concert la refrene lăutărești, amintindu-ne de nemuritoarea Maria Tănase și de șlagărele unor Ion Vasilescu sau Nicolae Kirculescu, purtându-ne prin refrene nostalgice – ”Hai să-ți arăt Bucureștiul noaptea”, ”Mi-am pus busuioc în păr”, ”Habar n-ai tu”, ”Coșarul” sau ”Avant de mourir” de Georges Boulanger al nostru…
Nu putea lipsi câștigătoarea ediției precedente, mezzo-soprana Liliana Feher de la Opera din Cluj-Napoca, așa cum de mare efect a fost recitalul cu romanțe interpretate cu real talent la…nai de elevul Sergiu Geogean.
Programul celor două zile ale festivalului de la Zlatna a fost lung (5 ore pe seară!), dar divers și extrem de atractiv, așa încât cu siguranță la ediția a XXI-a tot mai mulți artiști valoroși vor fi…”așteptați pe-același drum” al Apusenilor.
Când probabil ne vom lua rămas bun de la vechea sală ”Ampelum”, pentru că va fi inaugurat noul, modernul teatru al orașului. Dar, vorba ceea, sănătoși să fim și să ascultăm cât mai multă muzică bună!
Foto: Dalia Iancu
Octavian URSULESCU