Romanţe la Câmpulung

Pe vremuri, oraşul Câmpulung Muscel avea şi o forţă economică redutabilă.

Din păcate, în prezent, asemeni atâtor localităţi din ţară, trăieşte, din acest punct de vedere, din amintiri. Are din fericire o uriaşă tradiţie culturală, este la tot pasul impregnat de istorie, aspect ce sare în ochi oricărui vizitător, arhitectura oraşului fiind absolut impresionantă.

Aceste tradiţii sunt evidenţiate de numeroasele manifestări festivaliere, Câmpulung Muscel fiind probabil unul din oraşele cu cele mai multe şi mai diverse manifestări de gen: Festivalul rock “Posada”, Festivalul de colinde, cel de muzică uşoară “Stars of song” (când oare, totuşi, organizatorii – este valabil pentru toate concursurile pentru copii din ţară – vor adopta titulaturi în limba română?), Festivalul de folclor “Sus la munte, la Muscel”, un altul de Pricesne şi fireste nu putem omite excepţionala Gală a muzicii uşoare româneşti desfăşurată, în premieră, anul trecut.

Se înţelege, se cuvin amintite şi Cercul literar “Tudor Muşatescu” sau Cenaclul de arte plastice “I. D. Negulici”.

Celor de mai sus li se alătură la loc de cinste tradiţionalul Festival naţional de romanţe şi poezie “Rapsodii de toamnă”, ajuns la ediţia a XVI-a şi care nu s-a întrerupt niciodată, în ciuda greutăţilor materiale.

Mai mult de atât, interesul localnicilor a crescut an de an, dovadă că la această a 16-a ediţie sala de 170 de locuri a Cercului Militar a fost luată cu asalt de amatorii de muzică bună şi de poezie.

Coordonatoare a Cercului Militar Câmpulung, organizator principal al evenimentului, este doamna Emilia Biţă.

Cercul Militar a fost secondat în ceea ce priveşte organizarea de Casa de cultură a sindicatelor “C. D. Aricescu”, având în frunte un nou manager de valoare, cu experienţă în promovarea evenimentelor culturale, doamna Camelia Tudoran.

De altfel aceasta a semnat, alături de Andreea Cotoanţă, şi reuşita scenografie, cu un delicat aranjament romantic, în culorile nostalgice ale toamnei.

Acestor două pasionate şi destoinice doamne (jos pălăria, aviz bărbăţilor!) trebuie s-o alăturăm, completând un trio al graţiilor feminine, pe directoarea artistică a festivalului, Mariana-Claudia Filipescu.

Cunoscuta interpretă de romanţe (laureată la concursuri de profil în ţară şi peste hotare) şi muzică populară, precum şi realizatoare TV, a făcut parte şi din juriu, alături de alte personalităţi.

Este vorba de prof. univ. dr. Mădălina Rucsanda, decan al Facultăţii de muzică din Braşov, preşedinte al juriului, Speranţa Florea – profesoară de muzică şi dirijoare de cor, Daniel Oprescu – absolvent al Facultăţii de Artă Sacră, Maria Chirtoacă, Ilie Scarlat, Carmen Bârloiu.

În egală măsură se cere subliniat acompaniamentul profesionist asigurat de violonistul Virgil Iordache, dirijor al orchestrei ansamblului “Doina Argeşului” din Piteşti, şi de prof. Dragoş Zama (pian), cu speranţa că la ediţia viitoare se va putea convoca, cu sprijinul autorităţilor locale, o formaţie de acompaniament.

Programul, în cele trei zile de festival, a fost unul extrem de dens şi de atractiv, la loc de cinste fiind recitalurile.

Cap de afiş a fost, indiscutabil, reputatul interpret de romanţe, muzică uşoară şi populară George Rotaru, care în acest scop şi-a amânat cu câteva zile un turneu în SUA.

Cu sute de concerte la activ, inclusiv peste hotare, cu un CD de mare succes editat nu demult de casa de discuri Eurostar, George Rotaru a încântat, cu vocea sa caldă, cu un repertoriu în care au figurat romanţele “M-am născut într-un bordei”, “Departe te-am lăsat, sătucul meu” şi, nu se putea altfel, “Ochii tăi”, titlu legat indisolubil de numele său, chiar dacă publicul şi-ar fi dorit un recital mai amplu.

Organizatorii au fost extrem de inspiraţi invitându-i să susţina micro-recitaluri pe primii trei clasaţi la ediţia anterioară, în felul acesta putându-se opera o comparaţie edificatoare cu nivelul ediţiei actuale.

Trofeul “Rapsodii de toamnă” a revenit atunci solistei Viorica Rusu din Timişoara, care şi-a argumentat convingător distincţia supremă reamintindu-ne romanţele “Mai cântă, vioară” de concitadinul ei Horia Făgărăşanu, “Romanţa inimii mele” de Paraschiv Oprea şi “Dragă toamnă” de Vasile Veselovski, reputatul creator fiind de altfel argeşean la origine (ne amintim că în urmă cu ani a existat la Piteşti un festival de muzică uşoară purtându-i numele, din păcate acesta n-a avut decât câteva ediţii…).

Cu siguranţă competiţia de la Câmpulung Muscel este singura unde se acordă două trofee distincte.

Cel intitulat “Vulturii Carpaţilor”, propus de Ministerul Apărării Naţionale, a fost câştigat la ediţia 2021 de profesorul de muzică Cristache Bellu din Urlaţi, judeţul Prahova.

La rândul lui a dovedit tuturor că a meritat din plin distincţia, dând viaţă impecabil romanţelor “Din cioburi de iubire” de Emanuel Ionescu, “Romanţa mea” de George Grigoriu şi “Să nu priveşti în urmă niciodată” de Ana Ghibea.

Un al treilea micro-recital al laureaţilor din 2021 a adus-o la microfon pe câştigătoarea premiului I la data respectivă, profesoara de muzică Georgeta Plută din Alba Iulia, interpretă sensibilă a melodiilor “Aş vrea iar anii tinereţii” de Henry Mălineanu, “Mi-e dor de ochii tăi adânci” de Nelu Danielescu şi “Inimă, de ce nu vrei să-mbătrâneşti?” de Nicolae Kirculescu.

Acești interpreţi valoroşi au fost nu o dată aplaudaţi la manifestarea nr. 1 a genului, Festivalul internaţional “Crizantema de aur” de la Târgovişte, pe scena căruia sunt audiate de fiecare dată titlurile amintite mai sus.

Dar să vedem cine sunt cei care la ediţia următoare vor fi chemaţi să le calce pe urme, altfel spus laureaţii ediţiei a 16-a, ei fiind aleşi dintre 16 finalişti reţinuţi, după preselecţie, dintre cei 31 de solişti inscrişi iniţial.

Menţiuni au fost acordate soliştilor Andreea Cristina Iordache din Buzău (a cântat “De ce oare eu te-am cunoscut?”), Daniela Maria Dumitru din Bacău (“Dragă toamnă” de Vasile Veselovski) şi Elena Emma Ganea din Buzău (“Să-mi cânţi, cobzar!”).

Un Premiu special al Cercului Militar Câmpulung a fost înmânat Andradei Gabriela Florea din Alba Iulia (“De ce oare eu te-am cunoscut?”), iar un alt Premiu Special, de această dată al Casei de cultură a sindicatelor “C. D. Aricescu” din Câmpulung, a revenit Emanuelei Ţăran din Aiud (“De ce mă chemi?” de Mia Barbu).

Premiul al III-lea a fost câştigat de Alexandru Voina din Cugir (“Crizanteme” de Nicolae Bretan), iar pe poziţia secundă s-a clasat Elena Dragomir din Valea Lungă (“Ai revenit” de Ioan Tomescu).

Premiul I, alături de Premiul special “Constantin Ţiculeanu”, a fost direcţionat de juriu către Manuel Vasile Bălănică din Cernavodă, talmăcitor al piesei “Ce ştiti voi, strunelor?” de Paraschiv Opera.

Cele două Trofee au revenit unor interpreţi valoroşi, binecunoscuţi, laureaţi inclusiv la “Crizantema de aur”. Cristina Beldean Moşuţan din Dej a impresionat prin versiunea conferită romanţei “Rugăciune” de Dan Stoian, fiind recompensată pe drept cu Trofeul “Vulturii Carpaţilor”.

Absolvent al Universităţii Naţionale de Muzică din Bucureşti şi angajat al Teatrului “Al. Davila” din Piteşti, Marius Bălan a reprezentat Cercul Militar Piteşti, dobândind de justeţe, în urma interpretării impecabile a romanţei “Pe tine nu te mai aştept” a compozitorului târgoviştean Marcel Morărescu, mult-râvnitul Trofeu “Rapsodii de toamnă”.

Intenţionat am menţionat în cazul fiecăruia titlurile aduse la microfon, pentru a va putea convinge de numărul mare de romanţe aflat în circulaţie şi la care fac apel numeroşii artişti din perimetrul acestui gen muzical tradiţional şi atât de legat de spiritul autohton.

Aşa cum sună şi titulatura festivalului, în paralel a existat şi o competiţie a recitatorilor de poezie, care a adus la microfon multe poeme care de-a lungul timpului i-au inspirat pe creatorii de romanţe.

Premiaţii de anul acesta, între care Ana Maria Baltag Diaconu (Curtea de Argeş), Elena Georgiana Stemate şi Dorina Iuliana Ţăranu (ambele din Constanţa), s-au străduit să se ridice la nivelul câştigătoarei de la ediţia anterioară, Elena Iuliana Tudoran din Constanţa, invitată la rândul ei să-şi demonstreze valoarea cu un mic recital.

În finalul Galei Laureaţilor, toţi participanţii au cântat „Ciobănaş cu 300 de oi” – tradiţie împământenită la manifestarea fanion a genului, „Crizantema de aur” de la Târgovişte, Mariana Claudia Filipescu fiind o mare admiratoare a Alinei Mavrodin Vasiliu.

Atât organizatorii, cât şi participanţii, pe scenă sau în sală, apreciază că a fost cea mai reuşita ediţie dintre cele 16 şi n-avem nici un motiv să ne îndoim.

Ceea ce se poate remarca este ponderea covârşitoare a reprezentantelor sexului frumos, iar asta nu poate decât să ne bucure, numârandu-ne între cei care apreciază la superlativ sensibilitatea şi mai ales rigoarea şi seriozitatea doamnelor şi domnişoarelor!

(Foto: Oana Manta)

Octavian URSULESCU

Comments

comments

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.