Serviciu  informatii in sistem RSS
Ultimele titluri
Ultima Oră

Situația transporturilor, pe ordinea de zi a deputaților: Șefii CFR vorbesc de atragerea de fonduri europene, politicienii o țin pe linia comisiilor și comitetelor de anchetă

Publicat: joi, 28 septembrie 2017

CFR SA a depus la Comisia Europeană (CE) cereri de rambursare pentru proiectele fazate în valoare de 841,501 milioane de euro, din care cert se vor primi în acest an 337,136 milioane de euro, iar în luna noiembrie și pe parcursul anului viitor și-a propus să trimită aplicații pentru proiecte de peste 2,373 miliarde de euro, a declarat, miercuri, directorul de Exploatare al companiei, Viorel Scurtu, la audierile din Comisia pentru transporturi din Camera Deputaților.

„La acest moment, CFR SA are aplicații pentru finanțarea proiectelor fazate prin care se returnează de la Comisia Europeană, deci se face absorbție pentru 841,501 milioane de euro, din care sunt cert rambursate în acest an 337,136 de milioane euro. În același timp, avem aplicații care sunt depuse începând din luna mai, iunie, pe care au și venit bani, iar în continuare, până la data de 30 august și până la finele anului, CFR își propune să trimită la Comisie aplicații — în mod deosebit în luna noiembrie și în anul 2018 — aplicații de rambursare de fonduri europene în valoare de peste 2,373 miliarde de euro”, a spus Scurtu.

Reprezentantul CFR SA a precizat că rambursarea presupune depunerea aplicațiilor, care înseamnă cereri de rambursare însoțite de documentele justificative, analiza efectuată de Comisia Europeană și aprobarea rambursării.

„Modul de finanțare a lucrărilor de modernizare este în felul următor: încheiem contracte, statul român, prin Ministerul de Finanțe, finanțează de la bugetul statului lucrările, plătim facturile, depunem aplicațiile prin MFP către Ministerul Fondurilor Europene prin Organismul Intermediar de la Ministerul Transporturilor, se trimit la Comisie, se aprobă și banii vin înapoi statului român. Nu vin la CFR. Eu v-am precizat că aplicațiile sunt depuse — 850 de milioane de euro — sunt acceptate și returnate 337 de milioane — iar pentru restul urmează analiza și urmează returnarea. Există și o situație cu aplicațiile depuse pentru a fi analizate fondurile de returnat în următorii ani — 2018 până la finele programului. Aplicații înseamnă cereri de rambursare, însoțite de documente justificative — facturi, certificate de plată, situații de lucrări”, a explicat Viorel Scurtu.

Reprezentanții CFR SA au fost audiați, miercuri, în Comisia pentru transporturi a Camerei Deputaților, în care s-a analizat situația actuală a CFR Infrastructură.

Vicepreședintele Comisiei  vrea anchetă

În cadrul întâlnirii de la Camera Deputaților, reprezentantul PSD Cătălin Rădulescu, vicepreședintele comisiei,  a declarat că intenționează să ceară constituirea unei comisii de anchetă „serioasă” pentru TAROM, Portul Constanța și CFR, care să ia măsuri „drastice”.

„Eu aștept să terminăm toate audierile — și cu portul și cu tot — după care o să cer o comisie de anchetă, dar de anchetă serioasă — și la TAROM, și la port și pe CFR — și cu măsuri. De data asta, vreau să cerem măsuri. Le-am spus colegilor mei: ‘Nu se poate să facem doar audieri, să constatăm că totul e greșit și să nu cerem o măsură’. Și măsurile, credeți-mă, vor fi drastice. Pentru că este nepermis să aveți 23.000 de salariați, să nu veniți măcar să ne spuneți că strategia dvs. — eu înțeleg că sindicatele în țara noastră trebuie să fie importante, să protejeze nemunca și oamenii care stau acolo—, dar ca să nu beneficieze copiii noștri de o infrastructură modernizată ca în orice țară… Nu spun Japonia, că deja suntem extratereștri, dar măcar ca în Polonia, dar măcar ca în Ungaria, dar măcar ca în Cehia. Dumneavoastră știți că anul acesta s-a modernizat și s-a dat în folosință modernizarea pentru tren rapid a liniei de cale ferată între Budapesta și Praga, făcută de chinezii ăștia — pe care nu vă place să îi primiți pe la dvs. — pe banii lor? Când o să aveți de gând să îmi spuneți că în strategia dvs. aceste infrastructuri feroviare aveți de gând să faceți parteneriate publice private sau să dați în concesiune altora, care pot să vină cu bani — pentru că dacă vreți ca noi să așteptăm 100 de ani modernizări de linie de cale ferată sau să așteptăm 100 de ani ca să modernizați pentru tren rapid, domnule director, între timp în comunitatea europeană mijlocul ăsta de cale ferată — și de marfă și de călători — a devenit un mod de viață: să te trezești dimineață, să te urci în tren și în 20 de minute sau în 30 de minute să fii la serviciu dintr-un oraș în altul. Ori, noi nu avem nici linie modernizată de cale ferată pentru marfă, nici pentru călători. Nimic nu avem!”, i-a spus Cătălin Rădulescu directorului de Exploatare din CFR SA, Viorel Scurtu.

La rândul său, reprezentantul CFR SA a admis că nu este mulțumit de starea infrastructurii feroviare, dar a apreciat că nu este „ceva de nefăcut” în România, însă compania administrează calea ferată după anumite reguli și legi.

„Da, într-adevăr, sunt CFR-ist de când am terminat facultatea, am studii de specialitate, sunt inginer constructor de căi ferate, drumuri și poduri și nu-mi place cum arată calea ferată românească. Nu consider că e ceva de nefăcut în România, dar trebuie să înțelegeți că suntem în poziția unor administratori, în poziția unei companii care administrează după reguli și după legi. Nu putem să facem PPP-uri pentru că nu avem cum să facem. Sunt convins că nu mai putem rămâne la această stare și că trebuie să găsim soluții. O să ne cerceteze cineva și o să constate cât suntem de vinovați ca persoane sau cât am avut la îndemână mijloacele pentru a face mai mult”, a răspuns Scurtu.

Referitor la numărul de salariați ai companiei, acesta a spus că nu consideră că este prea mare, în condițiile în care CFR SA administrează infrastructura feroviară publică.

„În ceea ce privește numărul de salariați ai companiei CFR SA, eu nu consider că cei 23.000 de angajați ai companiei care are în administrare și în concesiune bunurile publice, respectiv infrastructura feroviară publică, este prea are. Ca în orice sistem, probabil că există și uscături, sunt oameni care își fac mai puțin datoria, dar eu cred că în general nu sunt mulți salariați”, a precizat el.

Situație în nuanțe de gri și la TAROM

De asemenea, în urmă cu o săptămână, în aceeași comisie a fost audiat fostul director general al TAROM Eugen Davidoiu, care a demisionat recent din fruntea companiei după declarațiile sale la cererea ministrului Transporturilor, Răzvan Cuc.

Premierul Mihai Tudose a efectuat la finele lunii august o vizită la sediul TAROM, după ce, pe 18 august, i-a atras atenția ministrului Transporturilor, Răzvan Cuc, cu privire la pierderile înregistrate de compania TAROM și i-a cerut explicații acestuia pe tema lipsei de control din partea reprezentanților ministerului privind șantierele de construcție a autostrăzilor.

Două zile mai târziu, Corpul de control al premierului începea verificări la TAROM și la Compania Națională de Investiții.

Pe 21 august, Consiliul de Administrație al TAROM a luat act de demisia lui Eugen Davidoiu din funcția de director general provizoriu și l-a desemnat pe Florin Susanu pentru a prelua această funcție, cu un contract de mandat de o lună, prelungit ulterior până pe 15 octombrie.

Sursa: AGERPRES

Comments

comments

Short URL: https://ultima-ora.ro/?p=85901

Publicat de la data sept. 28 2017. Categorii Economic, FINANTE - BANCI.

Zona comentariilor

Meteo în țară

20 septembrie 2018, 2:28
 

N
Senin
13°C
0 km/h
Perceput de temperatură: 14°C
Presiunea: 1020 mb
Umiditate: 76%
Vânt: 0 km/h N
Rafale de vânt: 0 km/h
UV-Index: 0
Răsarit: 7:00
Apus: 19:17
Prognoza 21 septembrie 2018
Zi
 

E
Înnourat
27°C
Vânt: 4 km/h E
Rafale de vânt: 7 km/h
max. UV-Index: 4
Noapte
 

E
Parţial înnourat
13°C
Vânt: 0 km/h E
Rafale de vânt: 7 km/h
max. UV-Index: 4
More forecast...
 

Loto

Horoscop

  • 131.173 vizite
Statistici T5 Ziarul online ”Ultima Oră” rulează pe o versiune ”Advanced Newspaper” realizată de Gabfire Team