Split TVA: Câteva dintre problemele identificate

Obligativitatea plății defalcate a TVA (Split TVA) trebuie amânată până la 1 ianuarie 2019, iar aplicarea opțională trebuie simplificată, din cauza disfuncționalităților identificate deja în practică, potrivit unui comunicat al EY România, semnat de Alex Milcev, partener și liderul Departamentului de asistență fiscală și juridică al firmei de consultanță.

„EY România susţine eliminarea aplicării obligatorii a plăţii defalcate a TVA sau implementarea unor măsuri alternative: amânarea obligativităţii plăţii defalcate a TVA până la 1 ianuarie 2019 sau aplicarea opţională într-o formă simplificată”, spune documentul citat.

Chiar și în situația amânării „decizia îmbunătăţirii sistemului actual ar trebui luată cât mai repede, pentru a permite contribuabililor adaptarea la noile reguli”, dar şi pentru rezolvarea primelor problemelor practice, identificate în primele două săptămâni de aplicare a sistemului.

Alex Milcev a clasificat astfel problemele identificate în aplicarea opţională a măsurii:

1. Durata mare a adaptării sistemelor IT şi a proceselor de încasări şi plăți

Adaptarea la cerinţele sistemului de plată defalcată a TVA mărește timpul de lucru al departamentului financiar al unei companii, în funcţie de complexitatea operaţiunilor.

„Până la finalul perioadei de tranziţie, aplicarea sistemului necesită multă muncă suplimentară şi poate creşte riscul de eroare (acest risc e direct proporțional cu numărul de plăți și încasări)”, potrivit documentului EY România .

Un exemplu:  facturile primite de la furnizorii care aplică plata defalcată a TVA „sunt extrase şi plătite manual, în prezent. Erorile sunt sancţionate aspru, astfel că e nevoie de multă atenţie”.

2. Trezoreria nu e pregătită: E nevoie de îmbunătăţiri şi de online banking

Pentru a face tranzacţii prin contul de trezorerie, este nevoie de prezenţa fizică la sediul trezoreriilor, „deoarece funcţionalităţile online promise nu sunt disponibile”, spune Alex Milcev.

Consultanții „au fost martorii unor situaţii suprinzătoare, în timp ce aşteptau la coadă la sediile trezoreriei (în loc să rezolve totul online în 5 minute): nu puteau fi eliberate extrase de cont sau nu a putut fi acceptată depunerea de numerar de către un contribuabil. Motivul invocat a fost similar cu cel invocat şi de contribuabili: trezoreriile nu sunt pregătite”.

3. Retragerea banilor din contul de TVA: Dificultățile sporesc costurile contribuabililor

Sumele disponibile în contul de TVA au o utilizare limitată, mai ales că procedura pentru retragerea acestor sume în contul curent a fost adoptată săptămâna aceasta – precizează EY România.

„Astfel, nu am reuşit să testăm respectarea termenului de 3 zile lucrătoare pentru aprobarea transferului de sume din contul de TVA în contul curent”.

Mai mult, „în cazul contribuabililor care doresc să plătească datorii fără TVA (e.g. credite, facturi primite de la furnizori externi fără TVA), sumele din contul de TVA sunt indisponibile.

Astfel că, ar putea apărea nevoia accesării unei linii de credit mai ales pentru contribuabilii cu resurse financiare limitate.
Rezultatul: costuri suplimentare.

„Este necesară o analiză temeinică a fluxurilor de numerar înainte de aplicarea plăţii defalcate a TVA. În urma acestei analize, pot fi anticipate costurile de finanţare suplimentare sau lipsa de lichidităţi”, spune Alex Milcev.

4. Pregătirea băncilor

A patra categorie de probleme a produs o surpriză plăcută: „am primit o atenţionare de la bancă privind fondurile insuficiente din contul de TVA, însoţită de instrucţiuni privind alimentarea acestuia cu sumele disponibile în contul curent”.

Ceea ce înseamnă că băncile s-au mişcat mai repede.

„Sistemul de plată defalcată a TVA este departe de a fi perfect, dar în momentul de faţă este în vigoare. Există în prezent discuţii pentru modificarea lui, în sensul aplicării doar în cazul firmelor care intră în insolvenţă, în faliment sau cu “istoric fiscal incoerent”, mai spune comuniactul semnat de Alex Milcev.

Obligativitatea aplicării sistemului ar trebui, totuși amânată. Mai ales că este nevoie de mai mult timp pentru „identificarea unor problemelor mai complexe (e.g. plăți efectuate de terţi, factoring) şi interpretarea acestora de către organele de inspecţie fiscală”, potrivit documentului citat.

Sursa: cursdeguvernare.ro

Comments

comments

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.