Summitul Consumatorilor 2013: Europa îşi uneşte forţele pentru întărirea drepturilor consumatorilor

14 Miniştri şi Secretari de Stat din domeniul Protecţiei Consumatorilor ai Statelor Membre ale Uniunii Europene participă alături de Comisarul European pentru Sănătate şi Consumatori, Tonio Borg, împreună cu cei aproximativ 450 de reprezentanţi ai consumatorilor, ai comercianţilor, ai autorităţilor din domeniu şi ai Centrelor Europene ale Consumatorilor, la summitul dedicat drepturilor consumatorilor ce se desfăşoară între 18-19 Martie 2013 la Bruxelles, summit la care ia parte şi Vice–Preşedintele Comisiei Europene Dna. Viviane Reding.

Evenimentul din acest an este dedicat modului în care Statele Membre pot întări cooperarea între ele în scopul creșterii eficienţei şi reducerii costurilor prilejuite de aplicarea legislaţiei privind protecţia consumatorilor.

Cu ocazia summitului, Tonio Borg a afirmat: “Avem un set impresionant de drepturi ale consumatorilor europeni, vreau să vă asigur că aceste drepturi nu există numai pe hârtie. Fiecare cetăţean al UE ar trebui să ştie cum să-şi folosească aceste drepturi şi fiecare companie ar trebui să ştie că aceste drepturi se aplică în mod egal pe întregul teritoriu al UE. Aceasta este cheia asigurării unui nivel uniform de protecţie  în Piaţa Unică Europeană în domeniul legislaţiei consumatorilor. În contextul economic actual, propunerea mea este să ne aplecăm asupra mecanismelor de cooperare ce ar putea  permite o aceeaşi abordare unitară privind încălcarea legislaţiei în diferitele state şi nu posibil 27 de abordări!”

De ce să ne concentrăm pe aplicare?

Uniunea Europeană a dezvoltat un set solid de reguli în domeniul protecţiei consumatorilor. Totuși datele colectate privind reclamaţiile consumatorilor, dar şi privind indicatorii de performanţă ai pieţei, care sunt publicaţi în “Consumer Market Scoreboard” (“Tabloul de bord al Pieței de Consum”), indică un nivel nesatisfăcător al condiţiilor consumatorilor / consumului în UE. Punerea în aplicare a legislaţiei rămâne una dintre cele mai serioase problemele.

A se asigura că legislația privind protecția consumatorilor este aplicată efectiv este, prin urmare, o prioritate-cheie a politicii consumatorilor UE și un pilon al Agendei Europene a Consumatorilor, prezentate în luna mai 2012. Acesta este, de asemenea, problema de bază a revizuirii în curs a Regulamentului de Cooperare pentru Protecția Consumatorilor care uneşte autoritățile naționale din domeniu, pentru a forma o rețea pan-europeană.

Dezbaterea strategică cu implicarea tuturor părților interesate, dar şi la nivel politic, cu privire la punerea în aplicare a legislaţiei în domeniu, în cadrul Summit-ul, este primul pas într-un proces de remodelare a  cadrului de aplicare a drepturilor consumatorilor din UE.

Comisia Europeană va lansa o serie de studii juridice și va începe o consultare publică on-line cu privire la cele mai bune opțiuni care vor apărea urmare a discuțiilor din cadrul Summit-ului. Rezultatele acestei activități vor fi incluse în revizuirea Regulamentului privind Protecția Consumatorilor, care ar putea include propuneri noi de elemente legislative, până la sfârșitul anului 2014.

Recomandări pentru sporirea transparenţei instrumentelor de comparare şi a menţiunilor de mediu.

În timpul Summit-ului Consumatorului European 2013, rezultatul a două dialoguri multilaterale inițiate de părțile  interesate în cadrul Agendei Europene a Consumatorilor vor fi, de asemenea, prezentate.

Raportul privind menţiunile de mediu – Agenda Europeană a Consumatorului a subliniat faptul că ar trebui să fie sprijiniţi consumatorii în identificarea alegerilor  cu adevărat durabile precum și că ar fi necesare instrumente eficiente pentru a-i proteja împotriva menţiunilor înșelătoare referitoare la mediu. Raportul Dialogului Multilateral privind Menţiunile de Mediu, analizează provocările curente, scoate în evidență cele mai bune practici și prezintă recomandări concrete în scopul de a ajuta consumatorii să facă alegeri informate.

Raportul privind instrumentele de comparare – Instrumente de comparare, cum ar fi site-urile web de comparare a prețurilor și comentariile  on-line generate de utilizatori, joacă un rol tot mai important în luarea deciziilor de consumatorilor. Raportul de Dialogului Multilateral analizează provocările actuale, scoate în evidență cele mai bune practici și prezintă recomandări concrete pentru îmbunătățirea transparenței și a fiabilității instrumentelor de comparație pentru consumatori.

Comments

comments

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.