Teatrul de Revistă ”Constantin Tănase”, reper al culturii naționale
Teatrul de revistă „Constantin Tănase”, continuatorul de drept și de fapt al tradiției revistei românești, are o activitate neîntreruptă de 85 de ani în acest domeniu, timp în care s-a impus ca o instituție artistică de prestigiu ce se bucură de prețuirea unui public numeros.
Acest gen de teatru, care îmbină într-un mod specific gustul montărilor de fast cu satira socială și cetățenească, s-a dovedit a fi un gen de spectacol unic în lume, nemaiîntâlnit pe celelalte scene de divertisment.
Revista românească modernă este legată de numele și activitatea marelui actor Constantin Tănase și a Companiei „Cărăbuș”, înființată la 2 iulie 1919.
Constantin Tănase (5 iulie 1880 — 29 august 1945), actor de scenă și de vodevil, celebru cupletist român, a fost o figură cheie în teatrul de revistă românesc. El a pus bazele trupei de teatru ”Cărăbuș” în București, împreună cu care a creat o tradiție de teatru de cabaret/ revistă pe parcursul următorilor 20 de ani, tradiție prezentă și astăzi, la Teatrul de revistă „Constantin Tănase”, care funcționează încă la adresa fostului „Cărăbuș” pe Calea Victoriei, nr.33-35, în inima Bucureștiului.
În buna tradiție a marilor actori de comedie, a creat un tip de personaj, acela al cetățeanului simplu, umil și necăjit, mereu în contradicție cu birocrația aparatului de stat; personajul său, unic în costumul său clasic, cu pătrățele, crizantemă la butonieră și bastonaș, s-a făcut purtătorul de cuvânt al unei întregi categorii sociale, ceea ce l-a adus de multe ori în atenția cenzurii.
Împreună cu „Cărăbuș”, Constantin Tănase a făcut numeroase turnee prin țară și un turneu în Turcia. Tănase a jucat, de asemenea, și la Paris. La „Cărăbuș”, Tănase a lansat carierele a numeroși artiști, cum ar fi doamna muzicii Maria Tănase sau actorul de comedie Horia Șerbănescu.
După Compania ”Cărăbuș” (1919 — 1939) și după dispariția marelui actor Constantin Tănase (1945), teatrul a funcționat sub alte denumiri temporare (Ansamblul de Estradă, apoi Teatrul de Stat de Estradă și, în 1962, Teatrul satiric — muzical „C.Tănase”) până în anul 1990 când a primit titulatura cea mai adecvată, sub care funcționează și în prezent, Teatrul de Revistă „Constantin Tănase”.
Pe scena acestui teatru s-au afirmat și au evoluat cele mai importante personalități ale genului: autori, compozitori, actori, interpreți, balerini, dirijori, regizori artistici, coregrafi, scenografi, care, preluându-i tradiția, au reînnoit permanent revista românească. Dintre aceștia, amintim nume de artiști, regizori, coregrafi, dirijori sau scenografi de excepție — Ion Antonescu — Cărăbuș, Mia Apostolescu, Dan Demetrescu, Vasile Tomazian, Marilena Bodescu, Horia Căciulescu, Radu Zaharescu, Mircea Crișan, Elena Burmaz, Alexandru Arșinel, Stela Popescu, Nicu Constantin, Cristina Stamate, Alexandru Lulescu, Gică Petrescu, Nicolae Nițescu, Luigi Ionescu, Nicușor Constantinescu, Nicolae Frunzetti, Bițu Fălticineanu, Nicolae Dinescu, Ion Vasilescu, Gherase Dendrino, H.Mălineanu, Gelu Solomonescu, Nicolae Patrichi, Sergiu Malagamba, George Voinescu, Theodora Dinulescu, Puiu Ganea, Oleg Danovscki, Nicolae Sever, Sandu Feyer, Adriana Dumitrescu, Cornel Patrichi, Cornel Popovici.
Teatrul de Revistă „Constantin Tănase” a realizat numeroase turnee în țară și în străinatate, uneori impunându-se pe cele mai mari scene de gen ale lumii: Olympia — Paris, Friedrichschtadt Palast — Berlin, Paladium — Londra, precum și pe scene din Israel, Ungaria, Statele Unite ale Americii, Canada, Australia, Moscova, Varșovia, Atena, Istanbul, etc.
Aceste turnee privesc activitatea Teatrului de Revistă „C. Tănase” ca pe un etalon artistic, scena pe care se realizează cele mai importante spectacole de revistă, la care contribuie personalități de frunte ale genului. Dintre aceste personalități s-au ales și cele mai multe dintre vedetele emisiunilor de divertisment ale radioului și televiziunilor.
Teatrul de revistă ”Constantin Tănase” rămâne un reper al culturii, al divertismentului de calitate, al actorilor de mare importanță, cu care ne putem oricând mândri.
Sursa: AGERPRES