Telenovela CFR Marfă continuă
Comisia de Privatizare a CFR Marfă, în calitate de vânzător, a convocat echipa Grup Feroviar Român luni, la sediul Ministerului Transporturilor, pentru a comunica faptul că nu poate să invite câștigătorul licitației, GFR, în calitate de cumpărător, la finalizarea privatizării, întrucât nu au fost îndeplinite două dintre condițiile de care depindea această procedură, se arată într-un comunicat de presă al GFR.
Sursa precizează că nu s-a ajuns la momentul finalizării şi contractul se desființează de drept la finalul zilei, iar cumpărătorul, Grup Feroviar Român, nu are bază legală să achite diferența de preț.
“Am fost astăzi chemați la Ministerul Transporturilor pentru a fi informați de către Comisia de Privatizare că nu putem fi invitați să plătim restul de bani pentru pachetul de 51% din CFR Marfă, pentru că nu au fost îndeplinite condițiile suspensive ale contractului de privatizare. Unele bănci creditoare ale CFR Marfă nu și-au dat acordul pentru schimbarea structurii acționariatului, iar Consiliul
Concurenței nu avea timpul necesar pentru a-și da avizul. În aceste condiții, am fost convocați să luăm la cunoștință imposibilitatea finalizării privatizării”, a declarat Gruia Stoica.
“Dacă ministerul va fi de acord să renunțe la clauza de confidențialitate, veți vedea că există o ordine clar stabilită a pașilor care trebuie făcuți până să se poată ajunge la plata prețului. Plata pe care trebuia să o facă GFR era doar ultimul dintre acești pași”, a mai declarat Gruia Stoica.
În comunicat se mai arată că nici structura capitalului social nu a fost definitivată, respectiv numărul de acțiuni corespunzător cotei de 51% care urmează să se transfere. În acest sens, nu a fost efectuată diminuarea capitalului social cu valoarea activelor care urmează să se transfere de la CFR Marfă către alte societăți deținute de stat.
“Îmi pare rău că lucrurile s-au încheiat așa, noi ne-am îndeplinit întotdeauna obligațiile la termen și în mod complet. Nu este treaba mea să emit judecăți despre cine este de vină, dar pot să vă spun cât de dezamăgit sunt de modul în care s-au desfășurat lucrurile. Îmi pare rău nu doar pentru impactul asupra Grup Feroviar Român și a mea, ci și pentru cei 11.000 de angajați ai CFR Marfă, pentru că nu avem
acum o privatizare de succes cu o companie românească și pentru cum se va vedea asta în afara țării”, a mai declarat Gruia Stoica.
Grup Feroviar Român consideră că membrii comisiei de privatizare nu au făcut toate diligențele și nu au depus toate eforturile pentru identificarea soluțiilor din timp, în vederea definitivării cu succes a privatizării.
Privatizarea CFR Marfă continuă
De cealaltă parte, ministrul Transporturilor, Ramona Mănescu, a declarat luni seara că ministerul a îndeplinit toate condiţiile pentru transferul de proprietate şi că procesul de privatizare va fi reluat.
„Cumpărătorul ar fi putut plăti astăzi, renunţând la condiţiile suspensive din contract. Au fost trei astfel de condiţii la care s-a făcut referire: finalizarea de către vânzător a conversiei creanţelor deţinute de stat asupra societăţii la data semnării contractului, condiţie îndeplinită de vânzător, o altă condiţie suspensivă se referea la avizul favorabil al Consiliului Concurenţei, aceasta fiind exclusiv în sarcina cumpărătorului, care ar fi putut face notificare imediat după ce a câştigat licitaţia (în luna iunie – n.r.), însă a făcut acest lucru la 22 de zile de la semnarea contractului (începutul lunii septembrie – n.r.), şi aceasta doar după ce a fost notificat de comisia de privatizare”, a declarat Mănescu.
Domnia sa a precizat, marţi, despre comentariile liderului PDL Vasile Blaga în cazul privatizării CFR Marfă, că acesta face „nişte acuzaţii pe care trebuie să le susţină”.
Referitor la o posibilă moţiune simplă pe Transporturi, propusă de şeful PDL Vasile Blaga, Ramona Mănescu a declarat: „Domnul Blaga face în Parlament ce trebuie să facă orice lider de grup parlamentar. Poate să depună câte moţiuni doreşte dumnealui, numai să fie fundamentate şi să aibe şanse să le treacă”.
Preşedintele PDL, Vasile Blaga, a declarat, marţi, că nefinalizarea privatizării CFR Marfă reprezintă „un nou eşec marca Victor Ponta” .
„Din păcate, este un nou eşec marca Victor Ponta şi lucrul acesta era previzibil, pentru că a fost o mânăreală de la cap la coadă, întregul proces de privatizare, aduceţi-vă aminte cum s-au schimbat regulile în timpul jocului, pe parcurs au fost şi datorii de peste 147 milioane de euro, ori pe parcurs s-a acceptat plata în rate. Noi vom introduce, o să le propun colegilor, o moţiune simplă, în Parlament, ca să ne explice exact despre ce e vorba, că nu e vorba numai de prostie şi din păcate un nou eşec al premierului sau este vorba şi despre altceva”, a declarat Vasile Blaga, înainte de şedinţa BPN al PDL.
Antonescu: E un eşec de etapă
Preşedintele PNL, Crin Antonescu, a declarat, marţi, despre privatizarea CFR Marfă, că este doar „un eşec de etapă”.
„Salut decizia curajoasă şi fermă a ministrului actual al Tranporturilor, Ramona Mănescu, care, fără a mai despica firul în patru, a aplicat foarte strict condiţiile contractuale şi legea. (…) chiar dacă va exista o întreagă dezbatere şi se va discuta despre eşecul acestei privatizări, este un eşec de etapă, pentru care nu este de vină nici ministrul actual al Transporturilor şi nici fostul ministru”, a declarat Crin Antonescu.