La pas prin : Transalpina
Transalpina este cea mai înaltă șosea din România, în Munții Parâng, Carpații Meridionali. Drumul face legătura între orașele Novaci din județul Gorj și Sebeș din județul Alba. Străbate patru județe, Gorj, Vâlcea, Sibiu, Alba, traversând Munții Parâng de la sud la nord, altitudinea cea mai mare este pe o porțiune de 20 km, în județul Vâlcea, trecând la mică depărtare de Pasul Urdele (2.145 m).
Conform unor surse, drumul a fost construit prima dată de legiunile romane în timpul războaielor cu dacii, motiv pentru care în cărțile de istorie a fost trecut „coridorul IV strategic roman”. O legendă locală spune că la sfârșitul secolului al XVII-lea fiecare familie a participat la construirea unei porțiuni de drum, în funcție de posibilități. Istoricul Constantin C. Giurescu arată în lucrarea sa „Istoria Olteniei supt austrieci”, că din anul 1731 autoritățile austriece doreau să construiască un drum transcarpatic pe vechiul traseu de transhumanță ce lega Transilvania de Oltenia. În timpul Primului Război Mondial șoseaua a fost refăcută de germani dar a fost foarte puțin folosită. De asemenea, în aceeași perioadă, regele Carol al II-lea a dorit să aibă un drum strategic care să poată fi parcurs de trupele care se mișcau între Valahia și Transilvania. Lucrările de reface au avut loc în perioada anilor 1934 și 1939. La inaugurarea drumului, în anul 1939, a participat regele Carol al II-lea împreună cu fiul său, viitorul rege Mihai I, prim-ministrul Gheorghe Tătărescu și soția sa. Drumul a mai fost reabilitat în timpul celui de-al Doilea Război Mondial pentru că germanii aveau nevoie de această cale de acces din motive militare. După revoluția din 1989 drumul nu a mai fot întreținut, o parte din zidurile de sprijin au fost demolate iar piatra a fost furată și utilizată la realizarea unor vile construite în statiunea Rânca.
Mai multe fotografii aici.
Pentru ziarul online Ultima Oră, Daniela Eremia