Administraţia prezidenţială: Privatizarea CFR Marfă NU intră în atribuţiile CSAT
CSAT nu a avizat niciodată un contract de privatizare după încheierea licitaţiei, a declarat purtătorul de cuvânt al şefului statului, Bogdan oprea. Preşedinţia a reiterat, vineri, că CSAT nu are atribuţia de a aviza vânzarea CFR Marfă şi l-a invitat pe premierul Victor Ponta să nominalizeze cele 3 contracte de privatizare care, potrivit premierului, au primit avizul Consiliului.
”De la intrarea în vigoare a Legii nr. 415 din 27 iunie 2002 privind organizarea şi funcţionarea Consiliului Suprem de Apărare a Ţării și până în prezent, CSAT nu a avizat niciodată un contract de privatizare după încheierea procesului de licitație, acest lucru neintrând în atribuțiile CSAT. (…) De asemenea, ministrul interimar al Transporturilor și prim-ministru al Guvernului României, domnul Victor-Viorel Ponta, este invitat să-și asume responsabilitatea care decurge din funcțiile pe care le îndeplinește în derularea privatizării companiei CFR Marfă SA. Având în vedere că domnul prim-ministru Victor-Viorel Ponta consideră că procesul de privatizare a CFR Marfă SA desfășurat până în prezent este un succes, domnul președinte Traian Băsescu îl roagă pe domnul prim-ministru Victor-Viorel Ponta să depună toate eforturile necesare pentru ca această privatizare să nu se tranforme într-un nou eșec de tip «Oltchim» care ar afecta grav și salariații și compania Oltchim și economia națională”, se arată în comunicatul trimis de purtătorul de cuvânt al președintelui Băsescu, Bogdan Oprea. „Dacă CSAT nu avizează privatizarea CFR Marfă” aceasta nu va fi făcută, a declarat, joi, la Sibiu, premierul Victor Ponta, precizând însă, că anterior, CSAT a avizat trei privatizări, ceea ce înseamnă că a „acţionat ilegal”, iar preşedintele Băsescu, dacă nu are vreo atribuţie, „să tacă din gură”.
Guvern: Neconvocarea CSAT blochează privatizarea CFR Marfă
În replică la afirmaţiile Preşedinţiei, Guvernul precizează că neconvocarea CSAT blochează privatizarea CFR Marfă. Purtătorul de cuvânt al Executivului afirmă, prin interemediul unui comunicat de presă, că Guvernul aşteaptă convocarea CSAT, amintind că respectivul for a mai dat de trei ori avize pentru privatizarea companiei de stat.”Cu sau fără competenţe, CSAT a avizat de trei ori până acum privatizarea CFR Marfă. In 2011, 2012 si 2013 s-au dat avize ale CSAT în legatură cu această privatizare. Guvernul aşteaptă în continuare convocarea CSAT de către preşedintele României şi formularea unei poziţii cu privire la finalizarea negocierilor pentru privatizarea CFR Marfă”, afirmă purtătorul de cuvânt al Guvernului.
Premierul Victor Ponta a declarat, joi, că dacă CSAT nu va aviza privatizarea companiei CFR Marfă, atunci întreaga operațiune de vânzare va fi anulată.
„O să-l convoace preşedintele. Nu vreau să uzurp vreuna din atribuţiile domniei sale. Dacă nu are competenţă CSAT-ul, dacă a avizat de trei ori până acum, înseamnă că de trei ori a acţionat ilegal. Dacă chiar nu are preşedintele nicio atribuţie despre CFR atunci, aşa pe româneşte, să tacă din gură. Dacă are şi dacă ştie ceva, e cel mai bun cadru, cadrul oficial, instituţional să ne spună, să nu ne lase să facem vreo greşeală, Doamne fereşte”, a mai spus Ponta.
Băsescu „îl invită” pe Ponta să nominalizeze privatizările avizate de CSAT
Traian Băsescu a avut vineri o nouă luare de poziție la adresa premierului Victor Ponta, și de această dată tot prin intermediul purtătorului de cuvânt al Administrației Prezidențiale, Bogdan Oprea. Acesta a contrazis, în numele lui Băsescu, afirmația lui Ponta potrivit căreia Consilul Suprem de Apărare a Țării (CSAT) ar fi avizat trei contracte de privatizare.
„De la intrarea în vigoare a Legii nr. 415 din 27 iunie 2002 privind organizarea şi funcţionarea Consiliului Suprem de Apărare a Ţării și până în prezent, CSAT nu a avizat niciodată un contract de privatizare după încheierea procesului de licitație, acest lucru neintrând în atribuțiile CSAT. Președintele României, domnul Traian Băsescu, îl invită pe ministrul interimar al Transporturilor și prim-ministru al Guvernului României, domnul Victor-Viorel Ponta, să nominalizeze cele trei contracte de privatizare care, potrivit domniei sale, au primit avizul CSAT”, a spus Oprea.
„De asemenea, ministrul interimar al Transporturilor și prim-ministru al Guvernului României, domnul Victor-Viorel Ponta, este invitat să-și asume responsabilitatea care decurge din funcțiile pe care le îndeplinește în derularea privatizării companiei CFR Marfă SA. Având în vedere că domnul prim-ministru Victor-Viorel Ponta consideră că procesul de privatizare a CFR Marfă SA desfășurat până în prezent este un succes, domnul președinte Traian Băsescu îl roagă pe domnul prim-ministru Victor-Viorel Ponta să depună toate eforturile necesare pentru ca această privatizare să nu se tranforme într-un nou eșec de tip «Oltchim» care au afectat grav și salariații și compania Oltchim și economia națională”, a adăugat purtătorul de cuvânt al Administrației Prezidențiale.
Bogdan Chirieac: Preşedintele a sabotat privatizarea CFR Marfă
Analistul Bogdan Chirieac a declarat, vineri, la România TV, că ieşirea prin care preşedintele Traian Băsescu îi cere explicaţii premierului Victor Ponta cu privire la privatizarea CFR Marfă „reprezintă o palidă, foarte palidă replică la o mișcare a lui Victor Ponta”.
„Traian Băsescu, după procesul de privatizare, a început să spună verzi și uscate în legătură cu câștigătorul acelui proces, lucru care are și conotații juridice aparte. Spunând verzi și uscate despre cel care a câștigat, sigur că băncile se gândesc de mai multe ori să-i împrumute banii pentru această investiție, dacă președintele țării a spus că ăsta n-are, că o fi, că o păți, că nimeni nu cumpără, când face o investiție cu banii săi, că nimeni nu are 200 de milioane de euro în saltea”, a spus Bogdan Chirieac.
Analistul a subliniat că „președintele a sabotat procesul de privatizare”: „Cum l-a sabotat? A dat de înțeles că sunt lucruri necurate acolo și l-a pus în imposibilitate pe cel care a câștigat să mai adune bani de la bănci, și atunci, pe bună dreptate, domnul Ponta i-a spus: domnule, dacă e ceva care dumneata știi și noi nu știm, i-a aprobă-l dumneata în CSAT”.
„E o problemă de siguranță națională. Acum, domnul Băsescu vrea să scape de cartoful fierbinte, fiindcă eșecul privatizării CFR Marfă se pune la domnul Băsescu. Adică cum, nu vrei să convoci CSAT-ul pentru așa ceva. Păi până săptămâna trecută erai foarte preocupat de chestiunea asta”, a completat Bogdan Chirieac.
Boc: Ponta inventează avize
Fostul premier Emil Boc consideră că prim-ministrul Victor Ponta „inventează avize”, în condiţiile în care CSAT, spune Boc, „nu are nicio competenţă legală să aprobe vreun contract de privatizare”, informează Mediafax.
Potrivit sursei citate, fostul premier a adăugat că decizia politică de privatizare şi aprobare a contractului de privatizare sunt atribute exclusive ale Guvernului.
„Decizia politică de privatizare şi aprobarea contractului de privatizare sunt atribute exclusive ale Guvernului. CSAT nu are nicio competenţă legală să aprobe vreun contract de privatizare. CSAT avizează în prealabil, după decizia politică a Guvernului de privatizare, doar strategia de privatizare în domenii strategice, dar de derularea privatizării şi desemnarea câştigătorului licitaţiei răspunderea aparţine în exclusivitate Guvernului”, a spus Boc.
Ce spune legea: Ponta și miniștrii pot convoca CSAT fără aprobarea lui Băsescu, dar cam atât
Legea CSAT le dă dreptul premierului Victor Ponta și membrilor Cabinetului său care fac parte și din această structură să convoace Consiliul. Cei șapte membri ai Guvernului care sunt și în CSAT nu pot face însă mai mult și este puțin probabil ca o ședință a Consiliului care să fie convocată pentru a se discuta pe marginea privatizării CFR Marfă să poată avea loc.
Potrivit legii de organizare și funcționare a CSAT, Consiliul se convoacă de preşedintele acestuia, trimestrial sau ori de câte ori este necesar, dar poate fi convocat „şi la iniţiativa a cel puţin o treime din numărul membrilor săi”. În momentul de față, CSAT are 13 membri, iar 7 dintre aceștia sunt și membri ai Guvernului: premierul Victor Ponta și miniștrii Mircea Dușa (Apărare), Radu Stroe (Interne), Titus Corlățean (Externe), Robert Cazanciuc (Justiție), Varujan Vosganian (Economie) și Daniel Chițoiu (Finanțe). Legea mai prevede însă că, pentru a putea lucra (deci pentru ca o ședință să se desfășoare legal), la ea trebuie să fie prezenți minimum două treimi din totalul membrilor (în cazul de față ar fi vorba de 9 din 13).
E greu însă de crezut că Ponta și miniștri s-ar mai putea baza pe vreunul din ceilalți membri ai CSAT la o ședință convocată în absența lui Traian Băsescu. Din CSAT, în afara premierului și a miniștrilor mai fac parte directorul SRI George Maior, directorul SIE Teodor Meleșcanu, șeful Statului Major General Ștefan Dănilă, consilierul prezidențial Iulian Fota și secretarul Consiliului (numit la propunerea președintelui) Ion Oprișor.
În fine, o altă prevedere legislativă face imposibilă adoptarea vreunei hotărâri a CSAT fără acordul lui Băsescu. Actul normativ stipulează clar că hotărârile Consiliului Suprem de Apărare a Ţării „se semnează de preşedintele acestuia şi se comunică autorităţilor administraţiei publice şi instituţiilor publice la care se referă, integral sau în extras, cu excepţia celor pentru care se hotărăşte altfel”.
Pe de altă parte, convocarea CSAT în absența lui Traian Băsescu nu ar aduce mari servicii Guvernului în chestiunea CFR Marfă; interesul lui Ponta este de a-l implica pe președinte în privatizarea companiei prin solicitarea unui aviz de la CSAT, nu de a eluda punctul de vedere al acestuia. Totuși, o ședință CSAT în care să se avizeze privatizarea CFR Marfă este puțin probabilă, fie și dacă ne gândim că în Consiliul Suprem de Apărare a Țării deciziile se iau prin consens. Altfel spus, dacă un singur membru se opune, hotărârea nu poate fi luată.