ANPC: Din peste 90.000 de reclamaţii înregistrate anul trecut, aproape 29.000 sunt din online

Circa o treime din totalul reclamaţiilor înregistrate anul trecut la Protecţia Consumatorului sunt din mediul online, a declarat miercuri Paul Anghel, director general în cadrul Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorului (ANPC), cu ocazia „Zilei Mondiale a Drepturilor Consumatorilor”.

„Din totalul de 92.400 de reclamaţii, înregistrate în 2017, 28.224 sunt din online. S-ar putea să sperie ca număr, este o cifră destul de mare, dar trebuie să avem în vedere şi nivelul vânzărilor. Avem nişte exemple de probleme cu care se confruntă românii. Există operatori economici care nu respectă termenele de livrare, iar aici probabil că orice operator economic o să spună „Nu depinde de mine, ci de curier” şi am spus că ar fi bine fie să vă gândiţi să faceţi curierii dumneavoastră, propriile servicii de curierat, fie să faceţi nişte contracte, încât dacă există o întârziere destul de mare la livrarea unui anumit produs şi consumatorul este prejudiciat, acel cuantum al afectării economice să fie suportat de o companie de asigurări”, a precizat Paul Anghel.

Potrivit sursei citate, la momentul actual legislaţia nu permite ANPC închiderea sau suspendarea activităţii unui anumit site.

„Eu cred că sunt două paliere principale de discuţie. Primul palier ar fi privitor la operatorii economici care se comportă corect cu consumatorii şi care trebuie încurajaţi, trebuie sprijiniţi şi consiliaţi şi mai există şi palierul de discuţie vizavi de operatorii economici, indiferent că sunt de pe site-uri, magazine online, Facebook, sau alte variante de vânzare la distanţă, care ating într-un anumit moment „limita de infracţiune”, adică nu ar mai fi o contravenţie pentru înşelătorii, publicitate falsă, promovarea unor anumite iahturi, maşini vândute, să dai şi avans etc. Avem reclamaţii în sensul acesta, sau există consumatori români care au fost păcăliţi de asemenea practici. Aici ar trebuie să delimităm clar. Din păcate legislaţia în momentul acesta nu permite nici ANPC şi nici ANCOM (Autoritatea Naţională de Reglementare în Comunicaţii, n.r.) închiderea sau suspendarea activităţii unui anumit site. Asta este o problemă care ar trebui reglată, din punct de vedere legislativ”, a mai spus directorul general ANPC.

Nu în ultimul rând, Anghel a precizat că magazinele online sunt foarte greu de verificat deoarece au sediile sociale şi punctele de lucru la căsuţe şi oficii poştale diferite.

„Comisia Europeană a gândit varianta de a discuta despre comerţul online, comerţ care are o amploare destul de mare în ultima perioadă, care a avut o creştere foarte mare, dar acum are efectiv un bum. Ce se discută la nivelul Comisiei Europene, vizavi de dublu standard, se poate discuta despre un dublu standard din punct de vedere al promovării anumitor produse şi pe site-urile din piaţa românească? Sunt nişte întrebări pe care cu siguranţă trebuie să ni le punem, avem nişte calcule ale unor reclamaţii, care au fost făcute la nivelul anului 2017 şi începutul anului 2018. Vânzarea la distanţă ocupă o secţiune de 36%. Pare destul de puţin, dar în acelaşi timp este destul de mult şi o să vă spun şi de ce, pentru că magazinele online sunt şi foarte greu de verificat, pentru că ele, în general, au sediile sociale, punctele de lucru, personalitatea juridică, la căsuţe poştale diferite, oficii poştale diferite, nici măcar în colaborare cu serviciul de infracţiuni de la IGPR nu găsim de fiecare dată sediul operatorului economic, iar mai mult decât atât, găsim o bătrânică care zice „maică, a făcut nepotul aici, dar nu ştiu ce a făcut, în ce fel”. Deci este o piaţă destul de complicată în momentul acesta”, a mai afirmat Paul Anghel.

Miercuri, 14 martie, a avut loc evenimentul „E-consumatorul”, organizat de Asociaţia’ Sută la Sută Românesc’ cu participarea Tribuna Consumatorilor, Autoritatea Naţională pentru Protecţia consumatorului (ANPC), Asociaţia Romană a Magazinelor Online (ARMO), Centrul European al Consumatorilor din România şi Mastercard România. În cadrul evenimentului s-a discutat despre nevoile specifice ale consumatorului modern, despre evoluţia legislaţiei în domeniu şi despre informarea corectă atât a consumatorilor, cât şi a furnizorilor de produse şi servicii din România.

 

Sursa: AGERPRES

Comments

comments

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.