Doi pictori – o singură pânză
Cel mai nou proiect din acest an finalizat de Pictorul de Negru ELIAN BĂCILĂ în colaborare cu portretistul și pictorul RĂZVAN ANDREESCU este o premieră în Arta Plastică Românească și nu numai.
Este o pictură portret făcută Părintelui Muzicii Electronice din România – RODION G.A.
Practic este o colaborare și o întâlnire pe pânză cu două stiluri total diferite, produsul final fiind fantastic!
Doi pictori – o singură pânză!
La mulți ANI, maestre RODION GA!
Născut în Cluj pe 4 aprilie 1953, Rodion Roșca a fost mereu pasionat de zgomote de tot felul. Încă din copilărie, „asculta” marșurile militare și ținea ritmul bătând în diverse jucării de lemn. Mergea la gară să audă sunetul trenurilor cu aburi, simțind o muzică specială în zgomotul locomotivelor din acele vremuri.
Fiindcă bătea mereu ritmul din picioare sau în diverse obiecte, mama l-a dus la un psihiatru, crezând că suferă de vreo boală. Așa s-a aflat că, de fapt, trebuie doar ghidat spre muzică. Școala de muzică a fost însă un chin pentru tânărul Rodion, care și-ar fi dorit să facă percuție, chiar dacă pe atunci nici măcar nu exista așa ceva… După orele obișnuite, Rodion avea zilnic cursuri de clarinet, de solfegiu sau de teorie muzicală. Clarinetul, de altfel un instrument de elită făcut doar din abanos, la care nu oricine ajunge să cânte, nu i-a plăcut deloc. Tot acest program aglomerat nu îi permitea să se bucure de copilărie, să se joace, așa cum își dorea.
În 1968, la vârsta de 15 ani, mama sa îi cumpără prima chitară, iar în 1969 știa deja câteva acorduri și și-a înregistrat singur primele compoziții proprii. De la un prieten care avea o formație și o stație cu pre-amplificator a învățat cum să scoată sunetul de la propria chitară prin radio. De atunci au început problemele cu vecinii nemulțumiți de zgomot și amenzile primite de la Miliție pentru tulburarea liniștii, pentru părul lung și pentru alte motive inventate de către organele de stat.
În aceeași perioadă, s-a alăturat unei trupe formate de câțiva colegi de școală. Acolo a descoperit o tobă de pionier și un magnetofon cu amplificator pe lămpi, obiect foarte rar la vremea respectivă. Prin respectivul aparat, au apărut primele distorsuri la propria chitară.
Nu a durat mult până să-și procure și el un magnetofon, pe care își putea înregistra toate ideile. Una dintre acestea – suprapunerea sunetelor pentru generarea de noi acorduri. Așa a apărut nevoia unui al doilea magnetofon, pentru a adăuga voce peste înregistrarea propriilor instrumente.
Rodion Roșca a fost toată viața preocupat să facă ceva ce nu a făcut nimeni, să fie mereu primul. Chiar dacă își atrăgea astfel antipatia unora, pentru Rodion a fi deasupra tuturor era o sursă de energie și motivație. Cu siguranță a reușit. Sunt foarte puțini cei care aduc ceva cu adevărat nou în muzică, iar Rodion Roșca se numără printre ei. Valoarea sa constă în faptul că el a reușit mereu să compună muzică într-un fel aparte, cum nimeni nu a mai făcut-o înaintea sa. Chiar dacă primele sale piese aminteau de Manfred Mann sau The Who, a fost mereu dificil de încadrat stilul Rodion Roșca în vreun gen bine delimitat. Cunoscătorii astăzi îl recunosc din primele măsuri, chiar dacă muzica e complet diferită de la un material la altul.
Prin 1970 era deja considerat regele vinyl-urilor din Cluj. Alții îl percepeau drept stăpânul difuzoarelor, deoarece avea o colecție imensă, de nu mai puțin de… 38 de aparate! Închiria scule audio tuturor celor care aveau nevoie. Repara difuzoare pentru Compact și alte trupe mari din Cluj, dar și motociclete. Repertoriul său include muzică electronică, muzică rock, fusion și multe altele. Uneori, lucra chiar și la 10 piese în paralel. Când simțea că și-a epuizat energia pentru o piesă, lucra la altele, apoi se întorcea la prima cu surse noi de inspirație. Și pentru că a simțit că poate reda live muzica pe care el o compunea singur acasă, Rodion a cooptat câțiva muzicieni care să-l ajute să cânte pentru public propriile creații. Așa a apărut formația Rodion G.A., în anul 1975, o extensie a personalității fascinante a lui Rodion Ladislau Roșca.
Din dorința de a înregistra sunete perfecte cu chitara, Rodion Roșca a înregistrat pe bandă o secvență muzicală pe care sa o repete și suprapună peste altele. Astfel, a devenit primul din România care a creat loop-uri prin supraimprimări. O făcea într-un mod primitiv, fiindcă toată această muncă nu era deloc facilă cu două magnetofoane. Azi însă suntem în măsură să vedem geniul din spatele ideilor lui Rodion.
Tot el a reușit ca, dintr-o singură compoziție proprie, să creeze alte cinci piese complet diferite. De exemplu, celebra „Stele și lumini” a fost creată din piesa „Moment”. A folosit fragmente din piesă pe care le-a combinat într-un mod complet diferit de original. Sunetul foarte interesant și complet atipic al tobelor l-a obținut doar cu ajutorul finalului bătăilor de tobe din piesa de bază.
A folosit sintetizatorul în combinație cu sunetul scos de un piaptăn, acesta fiind înregistrat pe o bandă de magnetofon cu care a făcut looping. Tot el și-a creat generatoarele de ecou.
Rezultatul final a uimit pe toată lumea, însă aproape nimeni nu știa cum a obținut el respectivele sunete.
La sunete pure de sintetizator a ajuns din dorința de a crea o partitură foarte sofisticată de chitară. Cum nimeni nu reușea să cânte acea partitură, lui i-a venit ideea de a o înregistra pe toată, separat, sunet cu sunet.
Marii muzicieni ai României erau sceptici de veridicitatea lui Rodion, pentru că lor le era imposibil să reproducă acea parte la chitară. Rodion i-a lăsat să creadă ce vor, însă nu le-a spus cum a reușit să cânte acele acorduri foarte grele. De fapt, el tăia din sunetele scoase de chitară. Le înregistra pe bandă și le lipea în diverse moduri pentru a obține acorduri și sunete la care nu se gândise nimeni până atunci, imposibil de obținut de orice instrument obișnuit. Acesta e un secret păstrat mulți ani de către Rodion. Nimeni nu se gândise în acea perioadă să facă muzică în acest mod.
Rodion Roșca a creat propriul sunet de sintetizator, fără să aibă vreun astfel de instrument la vremea respectivă. Orice pornire și oprire a benzii de magnetofon scotea sunete de fond numite Dr. Q care seamănă mult cu cele ale unui sintetizator. Muzica părea a fi înregistrată la orgă, însă el nu deținea așa ceva. Imaginația și creativitatea lui Rodion nu aveau limite. De exemplu, unele sunete complet uimitoare erau obținute înregistrând pe banda de magnetofon ceea ce se auzea când… scotea diverse aparate din priză! Nimeni nu reușea să își dea seama ce instrument le-a produs. Alteori deregla capurile de la magnetofon și punea benzile să meargă în sens invers. Obținea sunete inedite pe care le putea folosi în diverse combinații. Un alt secret bine păstrat de Rodion. Din păcate pentru cariera lui, Rodion a fost victima ignoranței scenei muzicale românești. Incomodând sistemul comunist, a fost marginalizat de către acesta. S-a întâmplat cu toate că absolut toate piesele sale difuzate la radio în perioada comunistă au ocupat locul 1 în toate topurile autohtone.
În perioada 1983 – 1989 a fost mai mult în turnee, iar din acest motiv nu mai avea timp să compună. În 1989, după ce mama sa a murit, s-a retras departe de agitația cotidiană, departe de scena muzicală și de aglomerațiile urbane, într-un sat de lângă Cluj-Napoca.
În 2008, casa de producție Roadrunner Music România readuce trupa Rodion G.A. în atenția opiniei publice. Încep procedurile de remasterizare a pieselor Rodion G.A., însă totul se oprește odată cu falimentul casei de discuri. În anul 2012, Rodion Roșca este redescoperit de colectivul de muzicieni Future Nuggets care, împreună cu casa de producție londoneză Strut Records si cu Ambassador’s Reception, îi lansează în mai 2013 primul album integral semnat Rodion G.A. Astfel, a ajuns să se bucure de aprecierea presei muzicale de specialitate din UK și să fie invitat să susțină concerte acolo. În urma înregistrării albumului ”The Lost Tapes” nu a primit nici un ban, fiind păcălit de către intermediari, după cum susține chiar Rodion. În prezent nu se mai găsește spre vânzare nici un vinyl cu acest material, însă CD-ul poate fi achiziționat de pe Amazon.
”Misiunea spațială Delta” și ”Behind the Curtain” sunt alte două albume de muzică electronică, lansate ambele în 2014, ce s-au bucurat de mare succes, fiind produse în UK atât pe vinyl cât și pe CD. Succesul său l-a adus pe scenele unor festivaluri precum Untold și Electric Castle, fiind descoperit astfel și de generația tânără.
În 2018 a lansat un album complet atipic și surprinzător ca abordare. ”Rozalia”, produs tot în UK pe vinyl și CD, mai degrabă un album de psihedelic electronic rock. De doar doi ani a început să compună muzică cu ajutorul calculatorului. Materialul nou creat este pregătit de lansare, urmând ca acest nou album să poată fi ascultat în curând. Muzica sparge din nou barierele muzicale, așa cum ne-a obișnuit Rodion Roșca. Cum sună acest material, vom afla doar după ce albumul va apărea pe piață.
Sorin Luca e cel care a făcut un film despre viața lui Rodion. Pentru a realiza Imagini din Vis, filmul cu care a câștigat Marele Premiu Docuart în 2016, a stat acasă la Rodion timp de un an de zile.
Proiectul „Imagini din Vis” conţine, pe lângă film, o arhivă a grupului Rodion G.A., începând cu lansarea în cadrul radioului public din Cluj-Napoca, recenzii ale formaţiei şi prezenţa în topurile radio, precum şi extrase din concertul Stele şi Lumini al grupului Rodion GA, toate înregistrări radio. La acestea se adaugă un document vizual important – pelicula digitalizată, ilustrând momente din culise ale grupului clujean, precum şi fragmente dintr-un concert al anului 1979. Pe lângă arhiva audio şi video, un loc aparte îl ocupă galeria de fotografii a compozitorului Rodion Roşca, dar şi alte documente din perioada comunistă. Ce surprize ne rezervă pe viitor Rodion G.A. rămâne de văzut, însă e important să îi acordăm părintelului muzicii electronice românești respectul pe care îl merită. Sper ca prezența sa în Elita României să îi determine pe mulți dintre cei care nu cunosc nimic despre el să înceapă să descopere muzica senzațională pe care acesta a compus-o. (sursa: www.elitaromaniei.ro)