In voia soartei, pentru ca nu este membru de sindicat Un marinar român este tratat ca o marfa oarecare

Tudorica a spus familiei sale ca a fost amenintat ca va fi ucis si ca nu-si doreste decât sa se întoarca viu acasa la sotia sa, însarcinata în luna a saptea

Zeci de marinari români „zac” si acum prin porturi straine, prin cele mai îndepartate locuri, lasati de armatori în voia sortii, fara apa, hrana si medicamente. Multi dintre acestia au încercat de nenumarate ori sa-si paraseasca navele, însa riscau sa-si piarda salariile. Asa ca, pentru câteva sute de dolari pe luna, acestia traiesc de câtiva ani un adevarat cosmar. Într-o astfel de situatie se afla Cristian Tudorica, un marinar din Mangalia, care a plecat în voiaj cu spe-ranta ca, la întoarcere, îsi va putea cumpara un apartament pentru familia sa. Acum, la sase luni de la plecarea in cursa, Tudorica nu-si doreste decât sa se întoarca viu acasa la sotia sa, însarcinata în luna a saptea. Marinarul român a plecat de acasa pe 27 februarie la bordul navei „Nadi”, sub pavilion Tonga, al carei armator era compania Meandros. Aceasta companie are la Constanta un sediu in care se afla un agent ce se ocupa de angajari. Tânarul a povestit familiei ca armatorul cumpara nave vechi pe care le repara, le încarca cu fier vechi, pentru a le vinde apoi în porturile indiene. Cosmarul lui Cristian Tudorica a început pe 10 mai, când motorul principal al navei s-a defectat chiar înainte ca aceasta sa intre în Canalul Suez. Comandantul navei a anuntat armatorul, care a ordonat ca nava sa fie ancorata la 7 kilometri travers de portul egiptean Garib. Considerând pro-babil ca reparatiile ar fi prea costisitoare, armatorul a vândut nava cu tot cu cele sapte tone de fier ce constituiau încarcatura navei „Nadi”. Noul armator al navei a devenit Compania M-SP.T.Pelarayan Star Mandiri, cu sediul în Djakarta, Indonezia. Pentru cei 20 de marinari, 19 indieni si un român, a reprezentat, practic, abandonare în acest colt uitat de lume si de lege.

Pe întuneric, fara apa si mâncare

De când a cumparat nava, noul armator nu a platit si nici nu s-a interesat de soarta echipajului. In mai putin de doua saptamâni, s-au epuizat rezervele de apa si hrana. Autoritatile egiptene au trimis la bordul navei un echipaj care sa verifice care este starea echipajului si a navei. Unul dintre marinarii indieni le-a spus acestora ca situatia lor este disperata, ca nimeni nu se intereseaza de soarta lor. La doua zile de la acest control, la bordul navei au urcat patru indivizi înarmati cu bare metalice care i-au amenintat pe marinari ca îi vor omorî daca se vor mai plânge autoritatilor egiptene. Singurul care a avut curaj sa riposteze a fost seful mecanic, care însa, pentru gestul sau, s-a ales cu o bataie sora cu moartea. Cristian Tudorica este bolnav de ficat si de splina si are nevoie de tratament de care nu poate beneficia la bordul navei.

Au baut apa din racitorul motorului

Pe zi ce trece, situatia marinarilor devine tot mai greu de suportat. De câteva zile, la bordul navei nu se mai afla nici un strop de apa potabila, marinarii fiind nevoiti sa bea apa din racitorul motorului. Pentru ca aceasta apa este tratata, toti cei care au consumat-o au acum probleme urinare. De aproximativ doua saptamâni, la bordul navei nu mai exista nici curent electric. Familia lui Cristian Tudorica a aflat de situatia acestuia de la un alt marinar român care a trecut prin portul Garib si a auzit ce se întâmpla la bordul acestei nave. La sosirea în tara, marinarul a contactat familia Tudorica si le-a transmis câteva mesaje de la Cristian. Când a aflat în ce situatie se afla Cristian, sotia acestuia, Alina, a suferit un soc puternic. Femeia a stat sapte zile internata în spital, pâna când starea ei si a copilului s-au stabilizat. Tatal marinarului, Ion Tudorica, a cerut ajutor autoritatilor române si egiptene. La Mangalia, Tudorica a cerut ajutorul primarului Zamfir Iorgus, care l-a îndrumat catre un om de afaceri ce l-ar putea sprijini în demersul sau. Ultimul mesaj tip SMS primit de familie de la Cristian a sosit duminica. Marinarul îsi anunta familia ca situatia a început sa scape de sub control. În urma cu câteva zile, românul a încercat sa fuga de la bordul navei, însa a fost pescuit cu o cange si urcat înapoi la bordul navei. Cristian a mai spus familiei sale ca a fost amenintat, iar, la urmatoarea tentativa, va fi ucis. Atât Cristian Tudorica, dar si familia sa asteapta acum cu sufletul la gura ca cineva sa le întinda o mâna de ajutor celor 20 de marinari aflati la limita rabdarii.

Tudorica nu este membru de sindicat

Situatia lui Cristian Tudorica ar fi putut fi evitata daca acesta ar fi fost membru de sindicat si, înainte de a se angaja la compania Meandros, ar fi verificat daca aceasta este acreditata sa angajeze personal navigant si daca ar fi fost încheiat un contract de munca, asa cum cere legislatia în vigoare. Adrian Mihalcioiu, liderul Sindicatului Liber al Navigatorilor, a declarat ca „la fel au procedat foarte multi marinari, care nu se înscriu în sindicat, dar, atunci când apar probleme, apeleaza la serviciile acestui organism. Cel mai indicat ar fi ca, înainte de angajarea la o companie, marinarii sa verifice daca aceasta îndeplineste toate conditiile impuse de lege”.
(Remus Vlad)

Comments

comments

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.