Omagiu

Tot mai rar, din păcate, avem ocazia de a asista la manifestări de respect și recunoștință față de importanți artiști dispăruți, nelăsând uitarea să se aștearnă peste memoria lor.

Din acest punct de vedere se cuvine lăudat impresarul Stoian Anghel, care de-a lungul timpului a organizat pe scena Sălii Palatului câteva asemenea evenimente absolut remarcabile, două închinate lui Dan Spătaru și un  altul Mădălinei Manole.

La toate trei, firește, familiile respective au fost fericite să vadă cum este cinstită cariera și viața artiștilor respectivi. Dar iată că există și excepții ciudate și de neînțeles.

Același impresar a conceput, de asemenea pe cea mai importantă și mai mare scenă a țării, un concert ”in memoriam” Petrică Mâțu Stoian.

Zis și făcut, ca și în cazurile anterioare regizorul artistic Cosmin Man a lucrat timp de o lună montând filmări și imagini inedite pentru cele trei mari ecrane instalate pe scenă.

Pentru ca, stupoare, cu puțin timp înainte de spectacol surorile regretatului artist să obțină o interdicție de utilizare a numelui și a fotografiilor acestuia!

Așa încât realizatorii au fost nevoiți să recurgă la folosirea, la microfon, a prenumelui…Petre, iar proiecțiile au dispărut cu desăvârșire, înafara unui mesaj video al lui Constantin Enceanu.

Cui a folosit oare asta?

Sala a fost arhiplină, peste 4000 de spectatori ovaționând și reluând în cor refrenele artistului lor preferat (toți participanții au cântat o melodie a acestuia), care pentru ei nu era Petre (se pare că în buletin el figura oricum drept Pătru…), ci interpretul intrat în legendă Petrică Mâțu Stoian.

Dacă ar fi fost în sală, acele surori ar fi regretat cu siguranță, asistând la o reprezentație de înaltă ținută, deschisă cu pioșenie de cei aproape 20 de artiști, venind din sală cu candele aprinse și cu coșuri cu colaci, pe melodia ”Hora de pomană”, celebru ritual de înmormântare al celui omagiat, după care Părintele Emilian, cunoscut în mass-media drept ”aducătorul de bucurie”, a rostit un emoționant cuvânt de binecuvântare.

Un concert impresionant, de peste patru ore și jumătate, răstimp în care nimeni n-a părăsit sala, 100% live, în acompaniamentul excelentei orchestre a Ansamblului folcloric ”Maria Tănase” (manager Niculina Stoican), dirijor Nicolae Drăghia – instituție de cultură aflată în subordinea Primăriei municipiului Craiova.

Născut la Izverna, în județul Mehedinți, Petrică Mâțu Stoian a fost nepot al faimoasei păstrătoare a tradițiilor folclorice Domnica Trop. A fost mai întâi vedeta Ansambului folcloric profesionist ”Doina Gorjului” din Târgu-Jiu și apoi a celui de la Craiova, ”Maria Tănase”.

Om bun și blând, generos, a avut un repertoriu de mare diversitate, iar viața-i poate fi caracterizată de titlul unui îndrăgit cântec al său, ”Toate cu drag le-am făcut”.

Între altele îndrumând, sprijinind și oferindu-i melodii unui tânăr solist pe care l-a descoperit pe când acesta avea 14 ani, în urmă cu 5, pe când era președintele unui juriu la un concurs de talente.

Lui Alin Gabriel Matei ”nenea” i-a fost mentor, el fiind unul dintre cei doi care au încălcat interdicția de a rosti numele solistului omagiat, celălalt fiind Rareș Borlea – Raoul.

Cunoscul interpret de muzică ușoară, cu o prolificitate rară a creației (are la activ până acum nu mai puțin de 29 de albume!), și-a însoțit evoluția aplaudată cu proiecția pe ecranul central a unui videoclip produs și finanțat de el (deci proprietate personală, inatacabilă), cu un duet magistral alături de Petrică Mâțu Stoian.

Impresionantă a fost solidaritatea de breaslă a colegilor, de la tânăra de 18 ani Marina Roșu la incredibila, prin vitalitate, Mioara Velicu (78), mulți dintre ei cântând cu ochii în lacrimi.

Chiar dacă, firesc, zona Olteniei a fost cel mai bogat reprezentată, cu soliști din Mehedinți, Gorj, Dolj, Olt, Vâlcea, n-au lipsit emisari ai cântecului din Bucovina de nord (Ilie Caraș, de la Cernăuți), Bacău (frumoasa actriță și cântăreață Vasilica Tătaru), Galați (Mioara Velicu), Teleorman (Gelu Voicu), Buzău (Nicolae Datcu), Argeș (Elisabeta Turcu, Emilia Ghinescu).

”Detașamentul oltenesc” a adus de asemenea în fața publicului nume de primă rezonanță, cu imensă popularitate: Niculina Stoican, Steliana Sima, Mariana Ionescu Căpitănescu, Maria Loga, Marcela Fota, Valentin Sanfira, Alin Gabriel Matei.

În cele trei colaje, orchestra a reunit cele mai cunoscute refrene din repertoriul lui Petrică Mâțu Stoian, așa încât spectatorii au plecat către case, în miez de noapte, fredonându-le și trimițând un gând pios către artistul intrat în legendă, care cu siguranță a privit de Acolo de Sus, bucuros că lumea nu l-a uitat…

Și nici n-o va face vreodată.

Octavian URSULESCU

    
 
 

Comments

comments

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.