Păpușa Barbie a împlinit 59 de ani

Barbie reprezintă un simbol al emancipării păpușilor. De la crearea și lansarea sa, din 1959, și până în prezent, păpușa Barbie a dat tonul în lumea jucăriilor pentru fetițe. Deși au trecut 59 de ani de la nașterea sa, Barbie continuă să fie în vogă.

Păpușa Barbie, fabricată de compania americană de jucării Mattel, este creația femeii de afaceri Ruth Handler. Fiica sa, Barbara, obișnuia să se joace cu păpuși, dându-le roluri de oameni mari și să decupeze imagini din revistele de modă, pentru a crea noi personaje, și de aici a început povestea Barbie.

Pentru că toate păpușile adulte de la acea vreme erau fabricate din carton sau hârtie, Ruth Handler a decis să creeze o păpușă tridimensională adultă. Handler și-a prezentat ideea unui director de la Mattel Corp., compania pe care soțul ei, Elliot Handler, și Harold Matson o înființaseră cu ani în urmă. Conducerea companiei, formată numai din bărbați, a respins ideea, argumentând că implică prea multe costuri și are un potențial scăzut pentru cererea de pe piață.

În vara anului 1956, aflată în vacanță în Lucerna (Elveția), Ruth a descoperit într-o vitrină cheia unei adevărate comori: o păpușă. Pe nume Lilli, păpușa arăta cu totul altfel decât cele obișnuite până atunci: nu avea chip de bebeluș sau de fetiță bucălată, ci un trup de adolescentă, cu bust bine conturat, buze senzuale, păr lung și blond, legat în coadă de cal. Lilli era o păpușică nemțească inspirată dintr-un personaj de benzi desenate. Fusese creată ca dar trăsnit pentru adulți, nu era destinată copiilor. Pentru Ruth Handler, Lilli era întruchiparea exigențelor ei.

La întoarcerea din Europa, Ruth Handler și-a luat un timp pentru a crea o păpușă după cea germană și a angajat chiar și un designer. Rezultatul a fost păpușa Barbie, botezată după fiica sa, Barbara, și care întruchipa conceptul de jucărie cu rol de adult. În iarna anului 1959, Barbie era pregătită să intre în lume.

Mattel a acceptat să susțină eforturile lui Handler și păpușa Barbie și-a făcut debutul la Târgul american de jucării de la New York, din 1959. Cum nimeni nu mai văzuse o păpușă atât de mică, dar atât de sofisticată, inițial cei din industria jucăriilor au fost sceptici cu privire la succesul comercial al jucăriei. Însă, tinerele domnișoare și-au exprimat rapid aprecierea pentru păpușă și Barbie a înregistrat un record al vânzărilor pentru Mattel în primul an — 351.000 de păpuși, la un preț mediu pe bucată de 3 dolari. Linia de produse Barbie a ajuns să aibă cel mai mare succes din industria jucăriilor.

”Barbie este imaginea reflectată a impulsurilor culturale care ne-au format. Barbie reprezintă realitatea noastră”, a afirmat la un moment dat M.G. Lord, o cunoscută scriitoare și critic de artă din SUA. Răspunsul companiei Mattel pentru feministele convinse a fost destul de prompt, astfel că păpușa a început să tindă spre noi sfere: Barbie-astronaut și-a făcut apariția în 1965, iar „doctorița” Barbie în 1988.

Mai mult, criticii consideră că, în loc să reprezinte o femeie independentă, cu un spirit liber, Barbie are idealuri la care o mică parte dintre femei visează. Însă, chiar și așa, cei care s-au opus curentului Barbie și conceptului de „Barbie doll” au făcut prea puțin pentru a o răni pe Barbie, care a devenit nu numai cea mai apreciată păpușă în rândul tinerelor domnișoare, dar și un obiect de colecție. Compania Mattel s-a asigurat pentru decenii bune că păpușa Barbie se poate adapta la schimbările culturale și la public.

Porțile spre o carieră de vedetă fuseseră deschise. Barbie avea să cucerească țările și îndeletnicirile din întreaga lume. Astronauții au luat-o cu ei pe Lună, artistul Andy Warhol, prin intermediul operei sale, i-a făcut intrarea în Muzeul de artă modernă din New York, în timp ce Parisul i-a rezervat un loc de cinste în Muzeul figurilor de ceară Grévin. În decursul timpului, păpușa Barbie a avut peste 80 de profesii, pornind de la fotomodel pentru adolescenți, apoi cântăreață de muzică rock și ajungând la paleontolog sau chiar candidată la președinție.

Barbie a fost lansată în Europa în 1961 și prima ei naționalitate pe acest continent a fost cea italiană, sub care a fost reprezentată în Colecția Mondială de Păpuși.

Barbie a ajuns să fie comercializată în magazine din peste 150 de țări, iar statisticile ultimului deceniu arătau că la fiecare secundă se vindeau două păpuși Barbie undeva în lume.

Lui Barbie i s-au alăturat prieteni și membri ai familiei: Ken — numit după fiul familiei Handler — în 1961, Midge, în 1963, Skipper în 1965 și Christie — o păpușă afro-americană, prima din mai mulți prieteni de diferite etnii — în 1968. Din 1995, Barbie are și o soră, Baby Sister Kelly, iar din 1997 o prietenă în scaun cu rotile, „Share a Smile Becky”. Barbie și-a extins astfel rolurile versatile și limitate pentru a inspira visurile tinerelor domnișoare.

Succesul Barbie, puterea brandului și industria din jurul acestei păpuși sunt strâns legate și de publicitatea pentru acest produs de succes în întreaga lume. Mattel evidențiază de câte ori are ocazia atuurile acestei păpuși: rafinament, eleganța și frumusețe.

După ce Barbie îl întâlnește pe Ken, își face apariția alături de el pe micul ecran. Un clip publicitar din 1963 o înfățișează pe Barbie Color ‘n Curl, al cărei păr se poate vopsi și coafa după cum își doresc tinerele posesoare. Seturile lansate între 1965-1966 includeau peruci, uscător de păr, „schimbător de culoare” și accesorii.

Anii ’80 au însemnat pentru Barbie o noua eră, influențată de curentul disco. Această perioadă a adus odată cu dezvoltarea domeniilor de activitate și o explozie de personaje Barbie, cu înfățișări și meserii diferite, cu hobby-uri și activități variate.

Însă, peste ani, Barbie Millicent Roberts (după numele ei întreg) își dă seama că poate trăi și singură, astfel că decide să se despartă de Ken Carson, iubitul ei. Momentul este anunțat printr-un comunicat de presă al companiei Mattel, la 12 februarie 2003. După o relație de peste 40 de ani, ”Barbie și Ken au hotărât că este momentul pentru o separare. Nu se știe ce le rezervă viitorul, dar în orice caz vor rămâne buni prieteni”. Însă și fără Ken, Barbie nu rămâne singură pe lume, pentru că are cinci surori — Skipper, Tutti (sora ei geamănă), Stacie, Kelly și Krissy — și „cea mai bună prietenă”, Midge, care din 2003 este căsătorită cu Alan și are doi copii.

În 1987, Barbie a obținut „Doty Award”, un fel de premiu Oscar pentru cea mai frumoasă păpușă.

Barbie a întruchipat, de-a lungul timpului, multe personaje celebre, colecția de celebrități Barbie cuprinzând protagoniști ale celor mai cunoscute ecranizări din toate timpurile. Starului rock’n roll Elvis Presley îi este dedicată o întreagă colecție de păpuși. Păpușile Elvis și Priscilla, la nunta lor, au fost lansate în 2008, cu aprobarea oficială a muzeului Graceland. Fanii au așteptat lansarea seriei în magazinul de suveniruri din muzeul dedicat starului.

Și divina Marlyn Monroe a rămas în eternitate cu păpuși care o reproduc în ipostazele celebre.

În seria reproducerilor din perioada anilor ’60, păpușa oficială Barbra Streisand poartă ținuta din ”Cocoanut Grove”—1963. La designul păpușii, lansată în ediție limitată, a participat chiar și artista, care a povestit mai târziu în emisiunea lui Oprah Winfrey: ”Am muncit mult la păpușa asta. Părul, este de fapt, prea argintiu. Funda este puțin cam scurtă, dar e OK Mattel”. Păpușile Barbra Streisand, lansate în categoria Pink Label, la un preț de aproximativ 50 de dolari, s-au vândut rapid după lansare. Și păpușile Elizabeth Taylor sau Audrey Hepburn amintesc de imaginile angelice ale celor două artiste în ecranizări celebre.

Ultimii ani au adus și personaje din ecranizările recente, cum ar fi păpușile din seria Twilight. De remarcat sunt păpușile unicat OOAK („one of a kind”), create de Noel Cruz, celebru pentru portretele și ”repictările” sale. Păpușile Twilight create de el se numără printre cele mai scumpe păpuși din toate timpurile — cele mai scumpe au fost modelele Victoria, Edward și Bella, care au fost licitate pe eBay pentru sume de aproape 10.000 de dolari. Noel Cruz a creat și păpușa Angelina Jolie, care a făcut furori atât între iubitorii de păpuși, cât și între fanii actriței. Modelul creat de designer s-a vândut la licitație pe eBay pentru câteva mii de euro. Unele site-uri anunțau în 2008 că suma finală a fost 3.350 de dolari, alte surse au vehiculat chiar și prețul de 4.000 de dolari.

După cum era previzibil, la un moment dat au început probleme și pentru Barbie, iar viața ei a devenit mai complicată. Un moment marcant a fost dispariția creatoarei Ruth Handler, la 27 aprilie 2002. Deși a rămas un brand cu impact puternic, evoluția vânzărilor a înregistrat fluctuații și chiar căderi în fața concurenței. Totul a culminat cu o scădere de 21% a vânzărilor globale în 2008, lucru care a determinat compania Mattel să adopte o nouă strategie cu privire la segmentul țintă, care până atunci era de 5-11 ani. Noul rol pentru Barbie era să devină un brand reprezentativ pentru femeile de toate vârstele. Aceste schimbări de strategie s-au reflectat în design, parteneriate și vizibilitatea pe rețelele sociale. Barbie și-a făcut cont pe Facebook și a început să publice tot felul de dezvăluiri despre viața ei: Barbie cea idolatrizată, mereu strălucitoare și roz încerca acum să ajungă cu picioarele pe Pământ și să înfrunte lumea adulților. Rezultatele nu au întârziat să apară și s-au resimțit în indicatorii financiari ai companiei Mattel: până în 2012, vânzările de Barbie au înregistrat creșteri semnificative. Totuși, în fața concurenței acerbe, Barbie se confruntă din nou cu probleme de popularitate.

Sursa: AGERPRES

Comments

comments

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.