Primul Festival Internațional de Fotografie s-a încheiat

La Galați ieri seară, a căzut cortina. La Galeriile de Artă ale Uniunii Artiștilor Plastici, “Nicolae Mantu” s-a desfășurat ultimul din cele șase la ateliere ce au marcat Expoziția Internațională de Artă Fotografică. E vorba de un eveniment cultural care situează Galațiul printre puținele orașe din țară care se pot mândri cu asemenea întreprinderi în domeniul popularizarii artei fotografice

In ultima seara publicul a fost condus pe un itinerariu complex de istorie, credințe religioase, obiceiuri si ritualuri prin proiecția a două albume . Primul, realizat în Sicilia, surprinde ritualuri din Săptămâna Mare conține lucrări semnate Sorin Frasana și Tony Melvin din Canada. Cel de-al doilea album cuprinde fotografiile lui Sorin Frasana și ale lui Villem Kuijpers din Olanda realizate în Oaxaca, Mexic si este intitulat “ Ziua Morților” (Dia de los Muertos).

Expozanțîi de peste hotare au trimis mesaje video publicului gălățean în care își arătau gratitudinea pentru organizatorii expoziției și bucuria de a contribui la viața culturală românească prin lucrările lor.

Jurnalista Daniela Vlad, a armonizat constant de-a lungul serii secvențele acestui eveniment prin ceea ce a numit “ interferența artelor “ și a prezentat “un vrăjitor al clapelor”, pianist și profesor de muzică gălățean, Vlad Damian . Alături de el a cântat si a improvizat teme de jazz, o fetiță de clasa a opta, Ioana Bulgaru, cunoscută publicului român prin surpriza provocată la “Vocea României” anul trecut.

Despre albume și câteva din posibilele lor reverberațîi în sufletele spectatorilor s-au pronunțat Cornel Gingarasu, expozant, organizator și sponsor ,remarcând tușele subconștientului și ale maladivului chiar , reflectate în comportamente și artă, Doru Castaian, profesor de filozofie la Liceul De Artă din Galați, scriitorul și jurnalistul brailean Cristian Robu Corcan precum și artistul fotograf Sorin Frasana, unul din organizatorii și sponsorii expoziției.

S-au evocat filiații ale ipostazelor fotografice cu elemente de antropologie culturală, psihanaliza si rolul ritualului în în istoria omenirii.

Frapantă a fost paralela dintre atitudinea față de moarte a mexicanilor, umor, ironie dusă până la sarcasm, ridiculizare în fața acestei posibilități de aneantizare, care se împlinește prin moarte fără nicio singură eroare de la începutul timpurilor și viziunea similară a românilor prin Cimitirul Vesel de la Săpânța, chiar dacă la noi lipsește componenta de provocare a morțîi. Moartea are la Săpânța parte de un tratament cuviincios , neprovocator. Iubim noi viața într-atât încât să nu provocăm cu umorul acțiunea devastatoare a morții? Următoarea expoziție va putea răspunde la noianul de întrebări stârnite de arta fotografică.

Este dealtfel și intenția organizatorilor de a pastra în tradiția urbei, fenomenul festivalului anual de fotografie.

Cornel Gingarasu mărturisește că pe viitor va încerca să atragă fonduri pentru organizarea în fiecare an a expoziției la care să participle artiști din toată lumea. Expoziția, spune el “a avut amploare pentru că au participat foarte mulți expozanți, a avut o dinamică deosebită pentru că pe lângă fotografii au fost cele șase proiecțîi unde opt autori. au evoluat ca intr-un vals de imagini in doi, Materialul fotografic a fost de câteva mii de fotografii.”

Sponsorii acestui eveniment au fost chiar organizatorii, artiștii fotografi, din fonduri proprii și fatalmente extrem de limitate în vreme ce la Baia Mare s-a organizat o expoziție similară care a costat autoritățile locale aproape o sută de mii de euro.

De-a lungul săptămânii în care expoziția a fost deschisă, au fost expuse lucrări din toată lumea, fapt care îi conferă un character internațional

Au expus doisprezece artiști straini și șapte din România. Cei din România au fost: Cornel Gingarasu , Sorin Frasana Artur Antoniu Răzvan Junga , Andrei Iliescu și Adrian Mociulschi care au și finanțat evenimentul.

De-a lungul celor șase zile au vizitat expoziția peste o mie de artisti și iubitori de artă , oameni de cultură gălățeni și din orașele vecine, profesori și elevi care au organizat cursuri deschise în expoziție, sadind în sufletele noii generațîi asaltate de individualism de incultură și prost gust, dragostea pentru frumos, pentru valorile perene fără de care omenirea amenință să se autodistrugă.

A consemnat: Adrian Onicescu

Fotografie: Cornel Gingarasu

Comments

comments

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.