Timbrul de mediu- o gravă eroare

Consiliul National al Intreprinderilor Private Mici şi Mijlocii din Romania şi Patronatul Intreprinderilor Mici si Mijlocii Din Bucuresti si Judetul Ilfov, doresc a va face cunoscut punctul de vedere cu privire la aspectele negative asupra mediului de afaceri cat si asupra populatiei in lumina prevederilor OUG nr.9/2013 privind aplicarea timbrului de mediu incepand cu data de 15.03.2013, data la care Ordonanta intra in vigoare, astfel:
1. Scopul emiterii OUG 9/2013 a fost de a proteja mediul inconjurator prin imbunatatirea calitatii aerului si incadrarea in valorile-limita prevazute de legislatia comunitara in acest domeniu, facandu-se aplicabil principiul “poluatorul plateste”. Se constata ca tocmai acest principiu nu este respectat avand in vedere ca timbrul de mediu se plateste o singura data de catre persoanele/contribuabilii cu ocazia inmatricularii sau transcrierii dreptului de proprietate asupra autovehiculului rulat, de unde rezulta ca ceilalti proprietari de autovehicule nu platesc pentru poluarea cauzata prin utilizarea autovehiculelor decat in situatia in care isi instraineaza masinile. Timbrul de mediu se aplica numai autovehiculelor din categoriile prevazute la art.3 alin 1 din OUG 9/2013, chiar daca exista autovehicule/utilaje care polueaza mai mult decat aceste categorii de autovehicule. Consideram ca nu exista nicio legatura intre prevederile legii conform careia “poluatorul plateste” si totalitatea autovehiculelor care sunt rulate pe teritoriul Romaniei. Apreciem ca timbrul de mediu este o forma mascata de a impune un nou bir IMM-urilor .Acest timbru de mediu, dupa parerea noastra, ar trebui sa se regaseasca in consumul de carburant si nu intr-o taxa care sa fie perceputa numai in situatia instrainarii/achizitionarii autovehiculului, astfel incat sa fie aplicabil principiul “poluatorul plateste”, adica sa plateasca efectiv cel care polueaza prin emisii de CO2 rezultate din utilizarea autovehiculului si nu numai atunci cand intervine transferul de proprietate. In acceptiunea noastra poluarea este strans legata de cantitatea de combustibil achizitionata si consumata. Prin introducerea acestei taxe in costul carburantului, statul ar incasa lunar suma reprezentand timbrul de mediu, de la fiecare utilizator al autovehiculului, pe toata perioada de viata a autovehiculului, veniturile statului fiind constante si substantiale. Mai mult, acest timbru de mediu ar putea fi platit anual, de catre poluatori, pentru utilizarea autovehiculelor, avandu-se ca referinta la calculul acesteia, capacitatea cilindrica, vechimea, eventual norma de poluare, emisiile de CO2 si tipul combustibilului.
2. Constatam ca acest timbru de mediu, de fapt, se aplica o singura data, la momentul achizitionarii autovehiculului, nefiind altceva decat vechea taxa de prima inmatriculare careia i s-a dat o noua denumire. Dispozitiile art.4 din OUG 9/2013 prevad fara echivoc si imperativ ca obligatia la plata timbrului intervine o singura data, in conditiile expres prevazute la literele a)-d), nefiind altceva decat o taxa pe tranzactia autovehiculului, ceea ce ne indreptateste sa afirmam, ca este de fapt o taxa de prima inmatriculare,mai mult aceasta taxa fiind extinsa si pentru autovehiculele inmatriculate inainte de 2007, la vremea respectiva pentru acestea platindu-se alte forme de taxe (taxe vamale,etc.)
3. Fiind platita o singura data aceasta taxa (timbru de mediu) devine prohibitiva pentru vanzarea masinilor a carui cuantum al timbrului de mediu depaseste jumatate din valoarea autovehiculului. Spre exemplu, pentru un autovehicul Dacia Logan, norma de poluare Euro 3, fabricat in anul 2005, avand motor de 1400 cmc, timbrul de mediu este in valoare de 1573 Euro, situatie in care valoarea de piata a acestui autovehicul este de 2500 euro. In aceste conditii reale, putem constata, fara a fi nevoie de formule sau alti algoritmi de calcul ca aceste masini nu vor mai fi tranzactionate niciodata, ramanand la proprietar, poluand in continuare, timbrul de mediu nu va fi incasat de catre stat, iar scopul Ordonantei de urgenta va fi ineficient.
4. Diferentele foarte mari intre normele de poluare Euro 3/Euro 4 si non Euro sau Euro 1/Euro 2 vor avea efecte extrem de grave asupra parcului auto national, care déjà este invechit, situatie in care vor fi comercializate si aduse din strainatate numai masini vechi de 10-15 ani, nefacand altceva decat sa incurajeze tranzactionarea pe piata a unor masini care vor polua mai mult decat s-a dorit prin emiterea OUG 9/2013. Aceste aspecte nu pot fi estimate deocamdata, efectele negative vor viza direct siguranta circulatiei pe drumurile publice si cresterea substantiala a poluarii. De asemenea, autovehiculele avand norma de poluare non Euro, Euro 1 si Euro 2 vor fi importate la preturi de casare si vor fi inmatriculate in Romania, platindu-se timbrul de mediu in valoare de maxim 300-400 euro, ulterior acestea vor face obiectul “Programului Rabla” pentru o suma mult mai mare (1500 euro/voucher) decat valoarea de achizitie, sustinand astfel tot pe cei din APIA cat si producatorii de autovehicule din Comunitatea Europeana, aceasta fiind o masura total antinationala.
5. Schimbarea legislatiei timbrului de mediu pentru masinile achizitionate inainte de 2007 a creat un val de nemultumiri in randul cetatenilor Romaniei, atat in trecut, cand Guvernul Romaniei a fost nevoit sa suspende prevederile Legii nr.9/2012 prin emiterea OUG nr.1/2012, nemultumiri care pot fi constatate si in prezent, prin reportajele efectuate de mass-media pe perioada dezbaterii proiectului timbrului de mediu. Ceea ce se intampla in momentele acestea echivaleaza cu renumita expresie “schimbarea regulii in timpul jocului”
6. Din cele prezentate prin mijloacele de presa s-a constatat ca la nivelul APIA au existat grupuri de lobby pentru marirea acestor tipuri de taxe, care nu fac altceva decat sa incurajeze in mod vadit importurile de autovehicule noi, impactul fiind exportul masiv de valuta care duce negresit la deficitul balantei comerciale.
7. Ceea ce constatam este ca timbrul de mediu se aplica preponderent autovehiculelor cu norme de poluare Euro 3 si Euro 4,combustibil motorina, care se comercializeaza cel mai frecvent pe teritoriul Romaniei si nu numai. Este o taxa aplicata IMM-urilor si cetatenilor Romaniei déjà afectati de cei 5 ani de criza, fiind orientata pe segmentul cel mai raspandit ca tranzactionare. Un alt exemplu este cel al unui autovehicul Volkswagen Passat fabricat in anul 2007, de 2000 cmc, Euro 4, combustibil – benzina, pentru care timbrul de mediu este de 1700 euro, in conditiile in care valoarea medie de piata a acestui autovehicul este de 8000 euro, iar pentru varianta de combustibil – motorina, timbrul de mediu este de 2970 euro, in conditiile in care valoarea medie de piata este de 8500 euro. De asemenea putem afirma ca OUG nr.9/2013 nu tine cont de scaderea puterii de cumparare a populatiei lovind si mai mult in bugetele familiale. Prin aplicarea timbrului de mediu, familiile cu venituri modeste nu mai au posibilitatea valorificarii autovehiculelor proprietate personala, pentru achitarea diverselor datorii, aceasta tranzactie fiind pentru ei una dintre modalitatile de procurare a unor venituri necesare traiului pe aceasta perioada de criza financiara. Tranzactiile cu aceste masini se vor face cu eludarea statului roman prin inregistrarea autovehiculelor in Bulgaria, cat si prin alte metode (diverse acte de mana, notariale etc) statul pierzand din punct de vedere fiscal.
8. Din lipsa de lichiditati sau a altor posibilitati financiare, care ar fi putut rezulta din comercializarea propriilor autovehicule second-hand in vederea cumpararii unor autovehicule noi, IMM-urile precum si cetatenii vor fi din ce in ce mai limitati financiar fiind nevoiti sa-si repare masinile invechite si uzate, prin mijloace proprii (incurajand munca la negru) si nu prin intermediul service-urilor autorizate. Timbrul de mediu va afecta toate categoriile sociale, care detin minimum un autovehicul.Deasemenea vor fi afectate si IMM-urile care au ca principal obiect de activitate comercializare de autovehicule second-hand, acestia fiind nevoiti sa-si reduca personalul ,sau in cel mai nefericit caz sa-si inchida afacerea. Astfel, Consiliul National al Intreprinderilor Private Mici si Mijlocii din Romania propune, pentru contracararea acestui fenomen, un set de masuri care sa prevada printe altele :

– Interzicerea repararii autovehiculelor in alte locuri decat in service-urile autorizate;
– Interzicerea vanzarii autovehiculelor in alte locuri decat in spatii special amenajate, spatii pentru care agentii economici autorizati sa desfasoare acest gen de activitati platesc taxe, impozite si contributii la bugetul statului.
– Modificarea Ordonantei de Urgenta 81/2000 privind Inspectia Tehnica Periodica in sensul de a fi verificate anual autovehiculele care au o vechime mai mare de 8 ani, pentru a se evita producerea de accidente, pentru a mari siguranta circulatiei pe drumurile publice si nu in ultimul rand pentru protectia mediului.

In concluzie, opinam ca scopul emiterii OUG nr.9/2013 nu va fi atins, avand in vedere aspectele negative semnalate mai sus, drept pentru care se impune o reanalizare a modului de aplicare a timbrului de mediu.
Din expunerea celor de mai sus reiese clar ca statul roman pierde pe termen mediu si lung atat financiar cat si politic.

Presedinte Executiv PIMMBI
Cristian Popescu

Comments

comments

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.