Traficanții de migranți fac sume colosale

Statele Uniunii Europene trebuie să dea dovadă de „solidaritate” faţă de Italia, unde mii de migranţi au debarcat în insula Lampedusa – și alte zeci de mii s-ar pregăti – a cerut comisarul european pentru afaceri interne, Ylva Johansson.

Dar niciun stat nu a răspuns apelului. Între timp, un raport al Global Initiative Against Transnational Organized Crime arată adevăratele dimensiuni ale afacerii trecerii migranților spre vest prin Balcani.

Aceste rețele rulează circa 50 de milioane de euro pe an și acționează în trei puncte: granița dintre Grecia, Macedonia de Nord și Albania, cea a Bosniei-Herțegovina cu Croația și cea a Serbiei cu Ungaria și România.

Dacă se iau în calcul și trecerile migranților cu barca din Albania în Italia, suma este chiar mai mare. Doar la granița Greciei cu Albania și Macedonia de Nord această afacere face aproape 30 de miioane de euro, în timp ce zona Bosniei contează în ecuație cu peste 10 milioane de euro, arată documentul.

Practic, cei care aranjează transporturile operează din interiorul statelor balcanice, cu un tarif de 20 de euro de persoană în Muntenegru pentru transportul până la hotarul cu Bosnia-Herțegovina și de aici prețul crește până la 700 de euro pentru traversarea Macedoniei de Nord.

În rețea sunt prezenți și cei care știu ce se petrece la hotare, cunosc bine și terenul, și poliția, iar aceștia au tarife mai mari – de pildă, notează autorii raportului, migranții plătesc 2.500 de euro pentru a trece de la Subotica, nordul Serbiei, într-un spațiu special de la hotarul Ungariei, unde sunt lăsați în ferme abandonate și vechi fabrici până sunt trecuți în Uniunea Europeană.

Sumele cele mai mari se fac din așa-numitele „pachete”- contra a câteva mii de euro, migranților din tabere din Grecia sau Turcia li se promite trecerea în vestul Europei. Asta cere planificare și mai ales rețele transnaționale, documente false și acces la vehicule pentru transport, mai notează documentul, care punctează că un astfel de pachet poate ajunge și la 20.000 de euro de persoană.

Pe ruta Canalului Mânecii rețelele de transfer al migranților rulează sume impresionante. În timp ce ministrul de Interne britanic Priti Patel a alocat peste 33 de milioane de lire sterline pentru controale stricte la Calais și a anunțat că nu va precupeți niciun efort pentru a lupta cu traficul de migranți, aceste măsuri i-au întărit pe aceștia și i-au îmbogățit.

Îi mulțumim Guvernului pentru că avem buzunarele pline”, arată Saad, care a lucrat cu aceste mafii care opera la Calais în vârful crizei migranților, cu câțiva ani în urmă. Zoran, un traficant kurd care a operat la un moment dat în Dunkirk, a povestit pentru „The Guardian” că măsurile de securitate sporite fac mafia traficului ilegal mai puternică și mai inventivă.

Traficanții știu totul despre aceste măsuri, asta e treaba lor, să fie la curent. Așa că atunci când securitatea se înăsprește, traficanții măresc prețul și își amplifică operațiunile. În 2014, șefii luat câteva sute de euro din operațiuni, acum sunt câte patru granzi pe fiecare transport. Unii dintre ei lucrează mână în mână cu poliția și așa reușesc să facă profit”.

Maya Konforti, secretar al ONG-ului L’Auberge des Migrantes, sintetizează situația: „De ani buni se repetă același scenariu – o cale este blocată, o alta este deschisă. Cumva, traficanții reușesc să ocolească măsurile de securitate”.

Roxana Istudor

Comments

comments

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.